Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Gebruikersavatar
Fendt 936
Erelid
Erelid
Berichten: 2538
Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
Land: Nederland
Locatie: Zuidbroek

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Fendt 936 » ma 23 aug 2010 18:30

Luuk schreef:Gemakshalve wordt dat wel eens vergeten. Er zit zeker een (behoorlijk) risico aan de inkoop van grote aantallen (gelimiteerde) modellen. Je moet ze wel kwijt kunnen.
Tja je zult maar eens 20 keer een Fendt 936 IA gekocht hebben kun je aan de straatstenen niet meer kwijt worden...
Soms zit het mee soms tegen.

Mvg, Bernard.
Gebruikersavatar
patrickjohndeere
Collector
Collector
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 17:15
Land: holland

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door patrickjohndeere » vr 27 aug 2010 23:07

Dit is overal zo en het is toch ook niet erg als je er wat aan verdient lijkt mij. :lol:

Het is immers allemaal duur genoeg lijkt mij en als je dan winst kunt maken doe je dat toch? dat vind ik niet onder hebberig vallen, hebberig is een oplage van 100 stuks en je koopt er 99 van en vervolgens niet verkoopt :redneck:

Doe je dit niet? dan denk ik dat je iets verkeerd doet!
MarkIII
Classic
Classic
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 16:32
Land: Belgie

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door MarkIII » za 28 aug 2010 0:01

nogal wat egoisten hier me dunkt , ofwel veel snotneuzen :mrgreen:
Gebruikersavatar
jumpforjoy
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 19:35
Land: belgië

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door jumpforjoy » wo 01 sep 2010 12:47

Is dan de halve handel kopen en weer verkopen aan het dubbele van de prijs uit puur winstbejag niet hebberig zijn?
Ik zou ermee kunnen leven als je voor een aantal man bijvoorbeeld €5 limi. modellen koopt en deze 5 duurder verkoopt, omdat je zelf ook waarschijnlijk kosten hebt gemaakt om aan die modellen te geraken.
Maar zoals de Xerion White agritechnica (1:32) te koop was voor rond de €50 op de beurs en deze nu overal te vinden is voor €150 vind ik niet OK.
Dit is winstbejag, hebberig zijn en puur egoïsme.

Overigens als je zo een limi koopt, weet je dat je meer betaald dan een standaard model. En als er maar 500 van een model gemaakt worden, zullen er zeker wat mensen er geen hebben, maar daarvoor is het ook een limi. Als je daarentegen 50 van die 500 koopt ben je enkel op winst uit denk ik.

edit onderlijnde deel: 5 limi modellen aan 5 euro duurder.
Laatst gewijzigd door jumpforjoy op wo 01 sep 2010 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Erelid
Erelid
Berichten: 2532
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 9:05
Land: NL
Locatie: Grunn

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Johan Bos » wo 01 sep 2010 13:11

jumpforjoy schreef:Maar zoals de Xerion White agritechnica (1:32) te koop was voor rond de €50 op de beurs en deze nu overal te vinden is voor €150 vind ik niet OK. Dit is winstbejag, hebberig zijn en puur egoïsme.
Volgens mij zijn er nog steeds mensen die niet door hebben hoe/wat marktwerking is. :?

Dat ding is niet zo duur vanwege de tussenhandel, maar omdat er zoveel "gekken" zijn die hem willen hebben. De vraag is groter dan het aanbod, en de gezamenlijke verzamelaars (jullie dus) hebben die prijs er schijnbaar nog steeds voor over. Als geen hond hem (meer) zou willen hebben, waren ze allang gedaald/gedumpt. Daarbij maakt niet uit hoeveel mensen er tussen zitten te handelen.

"hebberig zijn en puur egoïsme" slaat dus meer op de verzamelaars zelf. En ....Je bent niet verplicht om te kopen.

Misschien ontnuchterend, maar zo werkt het met alle producten in deze wereld. :!:
Gebruikersavatar
Luuk
Moderator
Moderator
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 13:29
Land: Nederland
Locatie: Kessel

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Luuk » wo 01 sep 2010 13:12

Wat wordt er toch een onzin verkondigd in dit topic.... :wink: . Tuurlijk wil niemand geld bijleggen bij de verkoop van miniaturen. Ik verkoop wel eens miniaturen (die ik dubbel of nog meer heb gekocht) om mijn hobby betaalbaar te houden. Is dat dan verkeerd? Van de 'winst' koop ik weer andere modellen. Zoals al eerder aangegeven wordt ook wel eens vergeten wat het risico is om er meerdere te kopen. Wat nu als ze totaal niet 'lopen'?
jumpforjoy schreef:Ik zou ermee kunnen leven als je voor een aantal man bijvoorbeeld €5 limi. modellen koopt en deze 5 duurder verkoopt, omdat je zelf ook waarschijnlijk kosten hebt gemaakt om aan die modellen te geraken.
Dat is ook het dubbele hoor #-o .
jumpforjoy schreef:Maar zoals de Xerion White agritechnica (1:32) te koop was voor rond de €50 op de beurs en deze nu overal te vinden is voor €150 vind ik niet OK.
Dit is winstbejag, hebberig zijn en puur egoïsme.
De conclusie is wat kort door de bocht vind ik. Marktwerking heet dat. Vertaald: vraag en aanbod. Dit staat hier ook al eerder genoemd. Zolang er mensen zijn die forse bedragen betalen blijft dit zo. Is niemand bereidt deze hoge bedragen te betalen, dan zakt de prijs vanzelf (ooit). Je kunt namelijk niet eeuwig blijven stapelen, op een gegeven moment is de voorraadruimte vol en de bankrekening leeg :wink:

edit, Johan was me voor :D
Gebruikersavatar
jumpforjoy
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 19:35
Land: belgië

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door jumpforjoy » wo 01 sep 2010 15:33

dat eerste moet ik even op reageren, daar het om een foutje ging en ik 5 stuks bedoelde van pakweg 50 euro die je dan 5 euro duurder verkoopt.

En zelf heb ik de Xerion ook die ik 89 euro ipv 50 euro betaalde, dat is marktwerking. 150 euro is geen marktwerking meer, want ze staan nog steeds te koop aan die prijs bij de handelaar. Te duur dus, anders waren ze verkocht = winstbejag.
Gebruikersavatar
Hajo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 10863
Lid geworden op: do 27 jul 2006 19:39
Land: Nederland
Locatie: Breda

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Hajo » wo 01 sep 2010 15:35

Of misschien zijn die Xerions ineens niet meer zo gewild? Dat is ook marktwerking, nl. een duur model wat niet meer gewild is, daar blijf je mee zitten.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Erelid
Erelid
Berichten: 2532
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 9:05
Land: NL
Locatie: Grunn

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Johan Bos » wo 01 sep 2010 15:39

jumpforjoy schreef:150 euro is geen marktwerking meer, want ze staan nog steeds te koop aan die prijs bij de handelaar. Te duur dus, anders waren ze verkocht = winstbejag.
Je spreekt jezelf weer tegen :!: Dat is dus wel marktwerking; zolang hij die prijs hanteert, verkoopt hij niet. Hij zal moeten zakken of wachten tot verzamelaars elkaar weer gaan opjutten. :lol:
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door GP Hoving » wo 01 sep 2010 16:51

Als de verzamelaars dit model niet willen hebben dan stonden ze nog steeds te koop voor 5 of 6 tientjes. Blijkbaar is er erg veel vraag naar de xerions. andres was de prijs niet 2x over de kop gegaan. En dat is met al dat gelimiteerde spul zo. Kijk maar naar die bronzen valtra's Die gingen voor 200/250 en nu is die markt compleet weg voor dat spul. Maar kijk dan eens naar de gouden john deerse van Ertl. Dit is gouden handel ( letterlijk... )

uiteindelijk is het maar net wat de gek er voor geeft. want als mensen de portomonee niet meer willen trekken voor een bepaald model dan gaat de prijs omlaag, als er weer meer vraag is dan aanbod dan stijgt de prijs automatisch. en dat is marktwerking. Als handelaren 150 euro voor een witte Xerion zal het model het wel waard zijn, anders verkopen ze ook niet.

Ik kan het helemaal aan het verkeerde eind hebben, maar volgens mij ben jij een beetje gepikeerd omdat jij graag een gelimiteerd model wil, maar niet de portomonee wilt trekken.
Gebruikersavatar
Ziko
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 7358
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 21:19
Land: Nederland
Locatie: Terneuzen

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Ziko » wo 01 sep 2010 18:26

GP Hoving schreef: Maar kijk dan eens naar de gouden john deerse van Ertl. Dit is gouden handel ( letterlijk... )
Dit is ook niet helemaal waar hoor Geoffrey, de prijzen hiervoor zijn ook flink gedaald. Maar dat overigens terzijde natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Luuk
Moderator
Moderator
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 13:29
Land: Nederland
Locatie: Kessel

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door Luuk » wo 01 sep 2010 18:32

Dat ligt eraan welke Ziko. De Plow city, NFTS, de wat oudere gouden agritechnica modellen en bijvoorbeeld de 5430i spuit zijn niet echt goedkoper geworden en liggen over het algemeen (veel) hoger dan € 1000,-. De 9430T daarentegen kun je nog wel voor rond de € 400,- krijgen. De versie van de laatste Agritechnica is ook niet echt heel schrikbarend geworden geloof ik (ik ben zelf niet zo van de gouden).
Gebruikersavatar
stehos
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 26 apr 2006 13:51
Land: NL

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door stehos » wo 01 sep 2010 18:50

Volgens mij is hier een spreekwoord voor:

WAT DE GEK ER VOOR GEEFT !

Niks meer en niks minder. Zolang er mensen zijn (wij dus, ja ik ook) die (veel) meer willen betalen voor een model zal de (vraag)prijs hoog zijn. En nog wat, je bepaald nog steeds zelf of je iets waard vindt om er een bepaalde hoeveelheid voor te betalen. Niemand dwingt je!

Als ik op dit moment bijv. nog een Wagenhof 1455 kan kopen voor 95 euro (zo duur of goedkoop waren se toen ze uitkwamen) en ik kan hem verkopen voor 180 euro gaat hij echt weg. Kan ik mooi een spaarpotje aanleggen voor de komende LCN beurs in Zwolle.
Gebruikersavatar
jumpforjoy
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 19:35
Land: belgië

Re: Discussie het verkrijgen van een gelimiteerd model

Bericht door jumpforjoy » wo 01 sep 2010 21:22

@GP Hoving: Het soort limi's die ik wil kopen, daar heb ik het geld wel voor over. De blauwe NH ACA met bakje en dubbellucht en de witte Xerion. Stuk voor stuk modellen die ik vooral mooi vind en dan in mn kast derbij mogen. De witte Xerion heb ik ook 89 betaald op Agribex, teveel voor sommige, maar laat me naar Agritechnica rijden en inkom betalen, dan scheelt het niet veel en dan heb ik die 89 er wel voor over.
Ook verzamel ik geen oude Britains of dergelijke, enkel die waar ikzelf mee gespeeld heb en die heb ik bijna allemaal, met hier een daar een uitzonderingetje of een meevaller zoals de rode Siku MB trac met graswagen die ik samen voor 20 euro kocht. Ik heb er ook al andere bedragen voor gezien.
Als morgen de boel er uit gaat bij mij, wil ik graag mn geld ongeveer terug en dan ben ik tevree.
Plaats reactie

Terug naar “Landbouwminiaturen algemeen (nieuw)”