Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Plaats reactie
koentje
Collector
Collector
Berichten: 250
Lid geworden op: do 03 aug 2006 11:24
Land: B
Locatie: Deinze

Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door koentje » wo 03 apr 2013 16:59

aankooprijs : 157 €
Rechtstreeks aangekocht bij dewulf in Roeselare, zonder verzendkosten.

Datum aankoop: 02/04/2013

doos en verpakking

Mooie doos, achteraan een mooie foto van de rooier in't veld, op de zijkanten staan de technische gegevens van de rooier. Enkel jammer dat dit natuurlijk niet in het nederlands is.
Verder is het model goed en stevig verpakt, zit tussen piepschuim, ook de klepel (die beweegbaar is) zit goed vastgezet hiermee. verder is't piepschuim ook goed aan elkaar vastgemaakt met plakband. Het model is ook nog extra vastgemaakt met 3 extra ijzeren draadjes, en is niet vastgeschroefd.

Model zelf

Model zelf is dik in orde, grote delen zijn in metaal gemaakt, met een deel in kunststof, vooral naar afwerking toe. De losband kan volledig in en uitklappen, enkel het laatste stukje van de losband is vast, en dus niet het gebruikelijke kleine knikje erbij.
de bandjes (met continental-opdruk) zijn ook zeer mooi.
De klepel is op en neer beweegbaar, het rooigedeelte zelf is niet beweegbaar, en staat standaard omhoog.
de leesband zelf is mooi gedetaileerd, en heeft een mooi en passend 'profiel' meegekregen. Enkel de afvoerband (of hoe noem je die?) achteraan is nogal aan de grove kant op, maar dit stoort niet zo erg.
de opvoerband zelf zit een klein beetje schuin, maar dit valt niet zo erg op zoals je op de foto zou denken, maar natuurlijk wel jammer voor dit model (en de prijs)
alle wielen zijn perfect stuurbaar. bij het echte model gaat de machine lichtjes overhellen als de bunker gelost wordt, dit ka niet bij het model. (achterste wielen niet geveerd, maw)

voor de verandering is de verfkwaliteit deze keer wel goed, toch zeker bij mijn model.

Vergelijking met het PDModel

Allereerst is er natuurlijk het prijsverschil (toch zeker wel een 70 €)

GHet Pdmodel zit in een grote, stevige doos verpakt, en je moet er zelf nog enkele details op aanbrengen die los meegeleverd zijn. Deze zijn ook zeer breekbaar. (zoals je kan zien op de foto...) Zit ook met 2 grote schroeven vastgemaakt, zoals het in feite hoort bij zo'n kostbaar model!

Verder zijn er zeker nog enkele (soms kleine) verschillen.
Ghet model van ros heeft een zeer mooie gedetaileerde leesband, wat ik persoonlijk bij het Pd model niet zo goed vond.
De afvoerband is dan weer veel mooier en fijner bij het Pdmodel.Achteraan op de roooier hangt bij het ros model een (grote) 25 Km/h sticker, bij het Pdmodel is dit een 30 KM/h sticker, en is die wit met rode rand.
Onderaan aan de achterzijde staat er bij het ros model geen 'Dewulf'-opdruk. verder zijn de achterlichten bij het Pd-model op een witte achtergrond geplaatst.

de opvoerband is bij het ros-model zo een beetje het lelijke eendje, bij het Pdmodel trouwens zeer mooi uitgevoerd. De 2 'plateau's bij de leesband, waar je op kan staan, zijn bij ros dan weer net iets beter gedetaileerd. Het kleine plateau is van geperforeerde plaat gemaakt, bij het grote is er een soort 'traanplaat-profiel' op aangebracht. Er is dan wel weer geen werklamp voorzien op de leesband.

Het grootste verschil in details zit volgens mij dan weer vooraan. op het rooigedeelte, vooral bij de diabolo's is de afwerking bij het Pd-model echt bijna perfect. Bij ros is de klepel dan wel weer beweegbaar, toch wel een groot pluspunt tov het Pdmodel. De cabine vind ik bij ros dan ook terug beter afgewerkt, hoewel het nog altijd veel beter kan! (zeer eentonig, enkel de knopjes en stuurhandel heeft enkele kleurtjes gekregen)

De zwaailichtjes bij ros zijn ook doorschijnend, en ook de cabine-lichten vind ik net iets meer hebben bij ros

Naast de cabine is bij ros ook een stukje traanplaat aangebracht, ik weet nu wel niet als dit bij het echte model ook standaard is, maar is toch een meerwaarde qua afwerking.

De banden zelf vind ik ook bij ROS veel mooier van profiel, enkel de velg is net iets minder gedetaileerd afgewerkt.

plus- en minpunten

ROS:

+zwaar, robuust gebouwd, veel delen in metaal, maar toch veel details
+mooi afggewerkt naar details en verhoudingen
+goede verpakking model
+ leuk dat dit model ook als iets goedkoper euitkomt (tov Pdmodels)

- Prijs is net iets aan de hoge kant misschien...
- opvoerband is niet mooi gemaakt

Pd-model

+ zeer gedetaileerd afgewerkt, kan bijna niet beter
+ zeer stevig en degelijk verpakt, zoals het bij een dergelijk model hoort!
+ gelimiteerd op 100 stuks, en eens niet op 2000 ofzo...

- klepel kan niet bewegen
- cabine interieur is net niet gedetaileerd....
- prijs is natuurlijk niet niks, maar er zijn er natuurlijk ook maar 100 van gemaakt......
- zéér breekbaar.

Conclusie:

Als je naar de prijs kijkt van het ros-model, is die misschien net aan de hogere kant, maar je krijgt er ook wel iets voor in de plaats! enkel jammer van enkele dingen zoals de opvoerband.
Het PDmodel is dan natuurlijk weer veel duurder , maar dit is echtr wel zijn geld waard! zeer fijn afgewerkt, met veel details, maar eerdere iets voor de 'echte verzamelaar', en natuurlijk ook eens een 'echt gelimiteerd' model.

mvg
Koen
S. Peters
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2786
Lid geworden op: vr 10 sep 2010 11:35
Land: -

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door S. Peters » wo 03 apr 2013 17:06

Hele mooie beschrijving maar om je beschrijving kracht bij te zetten zijn foto's van beide modellen onmisbaar!
Zo kun je goed de verschillen in beeld brengen en dat mist nu. :wink:
Gebruikersavatar
Pieter_mf
Collector
Collector
Berichten: 391
Lid geworden op: do 02 aug 2012 18:38
Land: Belgie

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Pieter_mf » wo 03 apr 2013 17:08

zeer mooie vergelijking.
Ik denk dat de foto's nog wel komen, want er werd in de tekst naa r verwezen :)
Gebruikersavatar
Hein E.
Moderator
Moderator
Berichten: 808
Lid geworden op: zo 01 nov 2009 14:05
Land: Nederland
Locatie: Leeuwarden

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Hein E. » wo 03 apr 2013 17:25

Mooie beschrijving, zelf geen interesse in het model, maar toch leuk om de verschillen te lezen. Ben benieuwd naar eventuele foto's!
Met vriendelijke groet,

Hein
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door eicher 3108 » wo 03 apr 2013 17:27

Niet iedereen is tevreden over dit model, op het Duitse forum is er aardig kritiek op het verzenden van deze Ros modellen.
Ze kwamen met toch wel wat schade aan, en de lak kwaliteit was niet denderend. Het model werd niet terug genomen door Dewulf, aangezien zij niet aansprakelijk waren voor transportschade, werdt deze koper meegedeeld. Hij koopt vanaf nu geen enkel Ros model meer.

De lakkwaliteit is inderdaad nogal eens slecht bij Ros, op mijn Grimme modellen is het ook niet je van het.
Ik weet wel dat ik deze Dewulf niet koop, ik heb de gelimiteerde van 100 stuks staan, en 1 vindt ik meer dan genoeg, heb toch al niet zo veel met aardappels.
Het model van 100 stuks kostte volgens mij 208,- euro incl. BTW, dit is niet eens zo gek veel duurder voor een model van 100 stuks t.o.v. de Ros uitvoering.
Mijn inziens is dan het Ros model inderdaad te duur. :wink:
koentje
Collector
Collector
Berichten: 250
Lid geworden op: do 03 aug 2006 11:24
Land: B
Locatie: Deinze

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door koentje » wo 03 apr 2013 17:54

Hier zijn ze dan, de foto's, duurde even voordat ze ge-upload waren...

Afbeelding

ros-model, goed verpakt in de doos

Afbeelding

achterkant doos

Afbeelding

doos Pd-models

Afbeelding

de 2 modellen bij elkaar, bovenaan Pd-models, onderaan ROS

Afbeelding

bovenaanzicht van beide modellen

Afbeelding

achteraanzicht van beiden samen, hier is goed het verschil te zien van de afvoerband en de stickers. Ook de achterlichten zijn anders.

Afbeelding

Leesband bij het PDmodel. Deze is niet beweegbaar, maar er zit wel een werklamp op.

Afbeelding

Leesband bij ROs. Geen werklamp, maar profiel is wel mooier en beter passend vind ik. De band van de bunker is wel goed, de foto geeft hier een klein beetje een verkeerd beeld.

Afbeelding

Opvoerband bij het PDmodel, zeer mooi gedaan.

]Afbeelding

Opvoerband van ROs, hier zie je goed dat deze niet zo strak is als het zou horen. Jammer voor dit geld.

Afbeelding

Cabine Pdmodel, let ook op de zwarte rand onderaan. (speigel rechts is in 2 stukken gebroken, ondertussen al terug aan elkaar gezet...:-(

Afbeelding

Cabine ROS, vind ik persoonlijk net ietsje mooier afgewerkt

Afbeelding

rooigedeelte bij PDmodels, kan niet bewegen, maar is wel gedetaileerd. Let ook op het stukje naast de cabine, hier is geen traanplaat voorzien.

Afbeelding

En het rooigedeelte bij Ros. net ietsje minder in detail, maar ook niet storend en zeker ook niet te zwaar afgewerkt!

Afbeelding

plateau bij Pdmodels, gewoon vlak, ook het grote plateau is op deze manier.

Afbeelding

en dit is bij ROS, jammer genoeg wel maar aan 1 kant, maar aan de andere kant wel de 'compensatie' door er een traanplaatprofiel op aan te brengen.

Afbeelding

En dan nog deze foto, vond deze zelf te mooi om heml niet te posten. Heb er nog veel meer, maar denk dat ik hier nu wel de grootste verschillen op foto getoond heb, wil je nog andere foto's zien, PB-tje en komt in orde ;-)

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Tommie200
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 147
Lid geworden op: di 08 jan 2013 19:59
Land: Nederland

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Tommie200 » wo 03 apr 2013 18:18

Harstikke mooie vergelijking en foto´s! Word helaas waarschijnlijk een duur jaar voor mij met al die mooie modellen. Deze komt er sowiso wel een keer! :D
Met vriendelijke groet,

Thomas Franke
Reinder-mf
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 19:15
Land: ..

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Reinder-mf » wo 03 apr 2013 19:08

Wauw, wat een mooi model, foto's en revieuw. Klasse. Ik hoop dat ik hem dit jaar nog in de kast kan krijgen.
Gebruikersavatar
arion640
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1246
Lid geworden op: ma 29 nov 2010 16:28
Land: nederland
Locatie: munnekezijl

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door arion640 » wo 03 apr 2013 19:51

Mooi model! Leestafel van ros klopt gewoon goed :wink: Rooier is mij te groot denk dat ik wacht op getrokken bunkerrooier.
Met vriendelijke groet! Koen Hopma GNB-Models
Rubenvp
Collector
Collector
Berichten: 656
Lid geworden op: di 18 okt 2011 17:13
Land: Nederland

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Rubenvp » wo 03 apr 2013 21:53

Heb hem gekocht, vind het alleen erg jammer dat het rooigedeelte niet kan bewegen veder mooi model !
koentje
Collector
Collector
Berichten: 250
Lid geworden op: do 03 aug 2006 11:24
Land: B
Locatie: Deinze

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door koentje » wo 03 apr 2013 23:15

Rooigedeelte kan idd niet bewegen, bij beide modellen is dit zo. Maar denk, technisch gezien, dat we hier een stukje realiteit verliezen, maar daardoor wel een groter stukje realiteit in de plaats krijgen naar details toe. E dat deze anders misschien moeilijker te verwezenlijken zijn, ofwel dat beide modellen nog een stuk duurder worden.....
koentje
Collector
Collector
Berichten: 250
Lid geworden op: do 03 aug 2006 11:24
Land: B
Locatie: Deinze

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door koentje » do 04 apr 2013 9:09

???

Daarnet stond hier nog een leuke reactie Van Jordyv (Dewulf_nv) met wat duidinbg over de verschillen op de 2 modellen, maar zie dat deze nu weg is...?

kwam op het voklgende neer:

de traanplaat naast de cabine is op het 1/1 model ook standaard,
de 2 plateau's bij de leesband zijn bij ros uitgevoerd zoals in werkelijkheid, dus 1 zijde met traanplaat, en 1 zijde als rooster,
de gevarensticker was vroeger idd 30, maar is nu veranderd naar 25km/h, dus beide modellen kloppen dus!

In elk geval bedankt om toch een kleine uitleg te geven over dit model, hoewel het precies wel verwijderd is....

Koen
Gebruikersavatar
Luuk
Moderator
Moderator
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 13:29
Land: Nederland
Locatie: Kessel

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Luuk » do 04 apr 2013 10:06

Voor de goede orde: Dat heeft de poster zelf gedaan en niet het beheer.

Mooie vergelijking heb je gemaakt. Leuk om de verschillen te zien. Op de foto's zie je inderdaad heel goed dat ze op een aantal punten nogal verschillen.
met vriendelijke groet, Luuk
wortel
Collector
Collector
Berichten: 423
Lid geworden op: wo 25 jan 2012 17:23
Land: Nederland

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door wortel » do 04 apr 2013 10:27

Misschien omdat door zijn reactie het ROS model nog beter uit de verf komt, in tegenstelling tot PDmodels. Dat zou haast partijdig zijn :D
Met vriendelijke groet,
Gert-Willem Kroes
Gebruikersavatar
Pieter_mf
Collector
Collector
Berichten: 391
Lid geworden op: do 02 aug 2012 18:38
Land: Belgie

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Pieter_mf » do 04 apr 2013 11:03

Ik wil wel opmerken dat die traanplaat volgens mij dan alleszins nog niet standaard is. Alle modellen waar ik al op meegedraaid heb, waren zonder die traanplaat, maar dan aan weerszijden zo'n hokjesrooster. Ook was de plaats om te staan langs de ene zijde veel groter, eigenlijk het hele stuk waar de leesband zichtbaar is.
Ook mis ik wel een beetje de rolletjes waar de aardappelen gesorteerd worden op grootte, dit is net tussen het stukje leesband en de opvoerband naar boven. Daarondeer zat dan ook weer een band, die manueel vanop de machine gelost kon worden.
Jammer dat dit model dat niet heeft, zeker voor z'n geld. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem zeker niet koop
Gebruikersavatar
gkgerbengk
Collector
Collector
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 21:06
Land: Nederland
Locatie: Vriezenveen

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door gkgerbengk » do 04 apr 2013 11:22

Luuk schreef:Voor de goede orde: Dat heeft de poster zelf gedaan en niet het beheer.

Mooie vergelijking heb je gemaakt. Leuk om de verschillen te zien. Op de foto's zie je inderdaad heel goed dat ze op een aantal punten nogal verschillen.
Hoe bedoel je, dat heeft hij zelf gedaan? Ik kan mijn eigen berichten niet verwijderen.
Met Vriendelijke Groeten,

Gerben.
Atte H
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 6475
Lid geworden op: zo 08 jan 2006 12:31
Land: Nederland

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door Atte H » do 04 apr 2013 11:31

Je kunt je reactie alleen verwijderen wanneer jij de laatste bent die heeft gereageerd :wink: Er staat dan een kruisje naast "wijzig" of je gaat naar "wijzig" toe en dan druk je op "Verwijder bericht".
koentje
Collector
Collector
Berichten: 250
Lid geworden op: do 03 aug 2006 11:24
Land: B
Locatie: Deinze

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door koentje » do 04 apr 2013 12:27

Pieter_mf schreef:Ik wil wel opmerken dat die traanplaat volgens mij dan alleszins nog niet standaard is. Alle modellen waar ik al op meegedraaid heb, waren zonder die traanplaat, maar dan aan weerszijden zo'n hokjesrooster. Ook was de plaats om te staan langs de ene zijde veel groter, eigenlijk het hele stuk waar de leesband zichtbaar is.
Ook mis ik wel een beetje de rolletjes waar de aardappelen gesorteerd worden op grootte, dit is net tussen het stukje leesband en de opvoerband naar boven. Daarondeer zat dan ook weer een band, die manueel vanop de machine gelost kon worden.
Jammer dat dit model dat niet heeft, zeker voor z'n geld. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem zeker niet koop
De rolletjes waar de aardappels op gesorteerd zitten zitten lang niet altijd erop (weet niet wat de standaard is?), hier in de buurt loopt er ook één rond, en daar is't ook met eenb klein bandje waarop deze vallen, en via dit bandje op de leesband. (dit bandje zit wel op het model, als je goed kijkt op de foto's ;-) )
Het kleine bandje waarop de 'afval' komt, zit idd er niet op, zowel bij ros als Pdmodels, is idd wel jammer, kan een mooie aanvulling geweest zijn aan het model.

Wat de traanplaat betreft (denk dat je deze bedoeld op het plateau), durf dit niet te zeggen...dacht zelf ook dat dit een hokjesrooster was, maar kan nu misschien wel zijn dat er bij dewulf enkele kleine aanpassingen zijn gebeurd.....

voor alle duidelijkheid, ik vind beide modellen iets hebben, met elk zijn eigen plus en minpunten. Peersoonlijk vind ik niet dat er 1 bepaald model bovenuit komt, het ene heeft meer details op bepaalde plaatsen, maar dan wel weer minder op andere....maar elk zijn ding, zullen we maar zeggen ;-)

mvg

Koen
Gebruikersavatar
gkgerbengk
Collector
Collector
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 21:06
Land: Nederland
Locatie: Vriezenveen

Re: Vergelijking ROs en PDmodels: Dewulf Ra3060

Bericht door gkgerbengk » do 04 apr 2013 13:58

Atte H schreef:Je kunt je reactie alleen verwijderen wanneer jij de laatste bent die heeft gereageerd :wink: Er staat dan een kruisje naast "wijzig" of je gaat naar "wijzig" toe en dan druk je op "Verwijder bericht".
O, nooit geweten. Weer wat geleerd vandaag. :lol:
Met Vriendelijke Groeten,

Gerben.
Plaats reactie

Terug naar “Modelbesprekingen”