Mais inkuilen bij ons.

Wil je laten zien welke tractoren jullie thuis of op je werk hebben....
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Mais inkuilen bij ons.

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 16:57

We hadden de primeur bij het loonbedrijf, ze gingen voor het eerste met de Krone Big X hakselen. Reden voor mij om naar het land toe te gaan, en een kijkje te nemen. Natuurlijk niet zonder de goedkope digitale camera. Maar ze staan er toch wel op :).

Het begin, er rijd een trekker met wagen achter de hakselaar, eerder deden ze altijd de wagen achter de hakselaar, nu proberen ze het anders.
Afbeelding
Beetje mislukt door de ochtend zon, maar de hakselaar komt er aan gereden, je ziet alleen de pijp.
Afbeelding
En het eerste rondje is klaar, dit is al de 2de wagen die ook al weer bijna vol is.
Afbeelding
Na het draaien kunnen we weer verder met het 2de rondje
Afbeelding
En daar gaat ie weer, nu met de trekker er natuurlijk naast.
Afbeelding
Aan het eind van het rechte stukje, tevens is de wagen nu ook vol.
Afbeelding
3de wagen die gelost wordt op de kuil.
Afbeelding
De boel netjes aanschuiven en vast rijden.
Afbeelding
De buurman was vandaag ook al aan het hakselen. We spraken hem vorige week nog, woensdag moet het gebeuren!! HAHA, dan zijn wij eerder, (denkt shit). En wat zien we vandaag, hij was al aan het hakselen, geniepert :P. Hij laat het trouwens door een ander loonbedrijf doen.
Afbeelding
even testen hoe het gaat met de wagen aan de hakselaar gekoppeld. Dit is een uniekum, want de Big X heeft normaal geen trek mogelijkheid achter de hakselaar, maar bij deze hebben ze het er wel opgebouwd, niet door Krone zelf trouwens. Dit is de enigste Big X hakselaar die dat dus heeft!!.
Afbeelding
Big X op ons erf tijdens het eten.
Afbeelding
En nog steeds staat ie er.
Afbeelding
Op naar het volgende stuk land. En de laatste 3 wagens vol die we vandaag doen, de volgende keer komt de rest van dat stuk, en de stukken die later zijn gezaaid.
Afbeelding
Bult is hoog, deutz kan er zelf niet meer op komen (john deere de vorige ronde trouwens ook niet) En dit is de ena laatste wagen op de bult.
Afbeelding
Nu is tie op de bult getrokken.
Afbeelding
En toen hadden hier nog 2 foto's van mij met de Fendt 307 op de bult moeten staan, maar mij pa heeft de foto's "gemaakt" maar ze zijn niet op het toestel gekomen, want hij was vol, en dat was mijn schuld, maar dat wist ik ook niet. Nouja, volgende keer beter bij de andere bult :D.
stroeke

Bericht door stroeke » di 20 sep 2005 16:59

wat wil je met john deere en deutz :wink: nehe hoor grapje
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 17:10

Tja, ik had ook liever gezien dat ze met Fendt's komen, maar die hebben ze niet, al wil die chauffeur op de bult wel heel graag een vario, kan je namelijk de hele binnenkant omdraaien, en hoef je niet de hele tijd achteruit te kijken bij het schuif werk. Dus wie weet :P
Ze hadden al wel naar een deutz gekeken, en die was in dezelfde pk klasse, even duur als een vario, dus wie weet :D.
De Big X heeft ook al de vario joystick, dus ze weten heel goed hoe fijn het rijd :P.

Maar ze willen nu ook andere trekkers voor de wagens zetten. Deze zijn te licht eigenlijk als de bult iets te hoog wordt. Maar daar hadden ze nog geen tijd voor gehad, omdat wij de eerste waren :).
stroeke

Bericht door stroeke » di 20 sep 2005 17:13

ja een boer bij ons in de buurt heeft nu een tm gekocht (nh) ik geloof 155 pk zat 800 000 bef belgische frank dus verschil in met een fendt heeft fendt en john deere
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 17:17

Praat is in euro's. Ten eerste ken ik geen belg franks, ten tweede, ken ik alleen maar euro's tegenwoordig voor europese landen.
sikuverzamelaar
Collector
Collector
Berichten: 821
Lid geworden op: do 15 sep 2005 20:32
Locatie: sumar

Bericht door sikuverzamelaar » di 20 sep 2005 17:22

was nog nat land zeker
want ik zie al sporen .
erg slecht met dit weer
wij hakselen de mais zelf maar is nog niet rijp.
als je fotos wilt zien kijk dan eens op http://www.mtsvantuyl.tk.
stroeke

Bericht door stroeke » di 20 sep 2005 17:23

zal eens even men beste rekenkant latn zien het is ongeveer 20 000 €
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 17:28

Mais was goed rijp. En de grond was goed droog. Ik zie geen sporen, behalve de sporen die je altijd krijgt als over het land rijd met een volle wagen.
Gebruikersavatar
siku 1991
Collector
Collector
Berichten: 321
Lid geworden op: di 12 jul 2005 9:14
Locatie: tungelroy

Bericht door siku 1991 » di 20 sep 2005 19:02

dat ziet er goed uit! :D

maar da vind ik altijd mooi eeen machine die zelf een kar trekt

maar ben helemaal "aanhanger minded" :wink:
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 19:45

Tja, jammer voor jou dan dat ze het toch niet zo vaak zullen gebruiken, want met de trekker erachteraan, dat werkt net zo makkelijk :).
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » di 20 sep 2005 19:52

hier heeft een claas-dealer (de vries mechanisatie in Beilen) bij 3 loonbedrijven aressen verkocht voor een spotprijs, maar wat doe je er aan. gelukkig heeft een jd dealer 2 jd's verkocht aan een loonbedrijf met Fendt, gelukkig toch jd :D .

maar een zeer mooie hakselaar, krone is echt mooi qua hakselaars, mooier als nh of claas. jammer dat ze hier niet veel draaien
Auko Sikkenga
stroeke

Bericht door stroeke » di 20 sep 2005 20:00

sorry hee stigter of erwin dit gaat off topic zijn maar het komend weekend zullen ze genoeg draaien op de werktuigdagen in oudennaarde
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 20:00

Tja, ik heb ook geluk dat hun nieuwe hakselaar van Claas van vorig jaar tegen viel, en dat ze toen maar deze hebben gekocht, en die Claas hebben weggedaan. Die had trouwens een 8 rijer. Ze hebben ook nog een jd hakselaar, met 6 rijen. Voor de Claas er kwam, hadden ze er daar 2 van.

Maar de krone hakselaar is echt de mooiste, en beste van alle hakselaars, en dat heb ik dan weer op die demo dag gehoord :P.
Die gast kon zo mooi praten joh, dat maakte het helemaal mooi :).

Maar daar gaat het niet over hierzo, daar hebben we een andere topic voor :oops:
Gebruikersavatar
Terreintijger
Collector
Collector
Berichten: 298
Lid geworden op: di 30 aug 2005 22:03
Locatie: Neede
Contacteer:

Bericht door Terreintijger » di 20 sep 2005 21:29

Hee Erwin, mooie foto`s. Ik wist niet eens dat Olminkhof een Big X had. Ha, toch maar eens vaker bij Hein langsgaan :lol:
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 20 sep 2005 21:31

Tja, maar het zijn nu meer zijn zonen die het allemaal regelen he :P

Hein is ook niet goed te pas, Hij heeft een oparatie achter de rug, en doet nu alleen een beetje rustig werk, en niet te veel op de trekker.
Maar de Big X hebben ze dus vanaf het voorjaar, dus niet zo gek dat je het niet weet :).
Gradje
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1642
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 11:52
Land: Nederland
Locatie: Lieshout

Bericht door Gradje » di 20 sep 2005 21:37

Machtig mooie machine zo'n BIG X rijden hier in de regio al verschillende rond (of vierkant :wink: ) :wink:
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » wo 21 sep 2005 19:12

heb je het prototype New Holland FX al gezien, die neus (als hij achteruit tijd, achterkant dus) lijkt wel wat op de Big X
Auko Sikkenga
Gebruikersavatar
NewHolland
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2310
Lid geworden op: di 12 jul 2005 8:50
Land: Nederland
Locatie: Nederweert

Bericht door NewHolland » do 22 sep 2005 19:01

Erwin, zit bij jullie de kuilen een stuk in de grond gegraven?? dat zie je hier inde buurt helemaal niet, ze rijden gwn tegen de rest kippen, en de loader schuift het erop....
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » do 22 sep 2005 19:15

Neej, zit niet in de grond hoor :| (nouja, nu wel, want de grond zit er nu bovenop :P)

Maar het is hier heel normaal om over de kuil heen te rijden hoor.
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » do 22 sep 2005 19:29

erwinraaben55 schreef:Neej, zit niet in de grond hoor :| (nouja, nu wel, want de grond zit er nu bovenop :P)

Maar het is hier heel normaal om over de kuil heen te rijden hoor.
grond er boven op? dat zie je hier weer minder
Auko Sikkenga
Gebruikersavatar
NewHolland
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2310
Lid geworden op: di 12 jul 2005 8:50
Land: Nederland
Locatie: Nederweert

Bericht door NewHolland » za 24 sep 2005 15:55

nee bij ons gooie ze het tegen de zijkant en bovenop banden zodat het makkelijk weg gaat als je gaat voeren
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » za 24 sep 2005 17:56

En wij hebben roeken (kraaien) :D
En die pikken binnen een dag gaatjes in het plastic :D.
En daarom zijn wij zo blij, omdat het allemaal extra werk met zich mee brengt, en dat vinden wij leuk :D
En je mag zie gelukkig niet afschieten :D
Het is hier lekker een grote plaag :D

Maar ook mensen die geen last hebben van kraaien in de buurt, die doen er zand overheen.
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » za 24 sep 2005 19:11

wij hebben sleussilo's, zo is er al 50% minder om lek te prikken en over de rest ligt beschermkleed met spanbanden om ze vast te houden
Auko Sikkenga
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » za 24 sep 2005 19:22

Als er ook maar een heel klein gaatje in het beschermkleed zit, dan kun je er op rekenen dat er na een aantal maand zeker wel een gat in zit.

Hadden we ook met een voorjaarskuiltje, dat we in het najaar pas weer hebben open gemaakt om overheen te kuilen. De hele tussen tijd zat ons nieuwste en beste beschermzijl eroverheen. Toen we het los maakten, was het grootste gedeelte van de bovenkant helemaal verrot. Ik heb er 3 of 4 grondbakken vol weggehaald. 2 kleine gaatjes van ong een cm doorsnee zaten in het beschermzijl, en door de beesten ook in het plastic.

Kuilvoer balen kunnen wij ook echt niet lang in het land laten liggen als er plastic omheen zit. Soms zit er al na een half uur gaatjes in.
Gebruikersavatar
NewHolland
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2310
Lid geworden op: di 12 jul 2005 8:50
Land: Nederland
Locatie: Nederweert

Bericht door NewHolland » zo 25 sep 2005 9:10

Hier heb je daar helemaal geen last van, alleen wat duiven die de resten opvreten maar vorr de rest niet.
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » zo 25 sep 2005 10:24

hier werkt beschermkleed goed, de kraaien komen er niet door gelukkig, als je even bedenkt hoe stevig dat spul is. gaatjes in de balen plakken we af met landbouwtape
Auko Sikkenga
Gradje
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1642
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 11:52
Land: Nederland
Locatie: Lieshout

Bericht door Gradje » zo 25 sep 2005 13:18

Of gaat zelf op de kuil zitten schrikt de vogels ook wel af :wink:
stroeke

Bericht door stroeke » zo 25 sep 2005 13:26

wij leggen vier lagen gaat ook goed meestal 2 goede en de rest van het jaar ervoor erover trekken
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » zo 25 sep 2005 13:38

We doen dit alleen bij de maiskuil: Zand erover, en dan weer plastic erover. Dit om het zand er niet af te laten spoelen door de regen, en ook extra bescherming tegen die kraaien. Wij hebben daar echt gigantische last van. De loonwerker weet dat ook. Die komt echt niet ondergooien als het een beetje regent, want dan weet die dat ie zo weer terug kan komen. Vorig jaar moest ie een paar dagen later al weer terug komen, omdat het de volgende dag al weer onderaan de kuil lag.
Wij zijn trouwens ook ongeveer de enigste die er last van hebben die bij die loonwerker zit, want sommigen kennen het verschijnsel niet eens goed, en dat terwijl ze bij zovelen de kuilen ondergooien. Iets verderop hebben ze er ook al geen last meer van. Daar is de grond weer iets lemiger. Wij hebben echt haast pure zand grond. Je handen zijn ook direct vies als je in het zand zit. Bij iets lemerige grond, plakt het niet aan je handen vast.

Maar goed, binnenkort gaan we weer inkuilen, de eerste week van oktober :D.
stroeke

Bericht door stroeke » zo 25 sep 2005 13:42

hee erwin wij de tweede week van oktober
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » zo 25 sep 2005 19:01

afschieten mag zeker niet?
Auko Sikkenga
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Bericht door Spiekker; S.J.B. » zo 25 sep 2005 19:06

tegenwoordig wel
trouwens met de luchtbuks een keer per ongeluk een kraai raken is geen probleem...


















































zolang de wouten t niet zien :P
mvg Sjoerd
Gebruikersavatar
ACS
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10014
Lid geworden op: do 21 jul 2005 8:37
Land: Nederland
Locatie: Westerdijkshorn, Groningen
Contacteer:

Bericht door ACS » zo 25 sep 2005 19:09

sorry meneer de agent, ik schoot uit :P . gisteren nog illegaal vuur gestookt bij ons, tsja... er moest nog wat hout weg voor de open dag. mijn broertje weer helemaal blij :lol:
Auko Sikkenga
Gebruikersavatar
Vanita
Erelid
Erelid
Berichten: 704
Lid geworden op: ma 11 jul 2005 22:54
Locatie: Assen

Bericht door Vanita » zo 25 sep 2005 22:24

erwinraaben55 schreef:We doen dit alleen bij de maiskuil: Zand erover, en dan weer plastic erover. Dit om het zand er niet af te laten spoelen door de regen, en ook extra bescherming tegen die kraaien. Wij hebben daar echt gigantische last van. De loonwerker weet dat ook. Die komt echt niet ondergooien als het een beetje regent, want dan weet die dat ie zo weer terug kan komen. Vorig jaar moest ie een paar dagen later al weer terug komen, omdat het de volgende dag al weer onderaan de kuil lag.
Wij zijn trouwens ook ongeveer de enigste die er last van hebben die bij die loonwerker zit, want sommigen kennen het verschijnsel niet eens goed, en dat terwijl ze bij zovelen de kuilen ondergooien. Iets verderop hebben ze er ook al geen last meer van. Daar is de grond weer iets lemiger. Wij hebben echt haast pure zand grond. Je handen zijn ook direct vies als je in het zand zit. Bij iets lemerige grond, plakt het niet aan je handen vast.

Maar goed, binnenkort gaan we weer inkuilen, de eerste week van oktober :D.

maak je dan ook weer foto's Erwin En Terreintijger ook natuurlijk), vind ik wel interessant om te zien. (kom uit de stad he :oops: )
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » zo 25 sep 2005 22:47

Euhm, geen idee :roll:

Ik moet eigenlijk naar school, maar als het geen verplichte les is, kan ik naturlijk altijd thuis blijven :D. Euh, correctie, dan BLIJF IK ZEKER thuis :P
Plaats reactie

Terug naar “Tractoren”