Siku 2012 en verdere toekomst

Als je nieuws hebt of nieuwe (gelimiteerde) modellen gespot hebt, mag je ze hier plaatsen.

Moderators: Moderator, Beheer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tractorjack
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 18 dec 2011 14:38
Land: Duitsland
Locatie: Zeven-Aspe, Nedersaksen, Duitsland

Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door tractorjack » wo 28 dec 2011 14:38

Geachte verzamelaars,

Ik heb me geuit op de voorstelling van de nieuwe Siku modellen, eerste kwartaal 2012 en ik ben op vrij heftige kritiek gestoten oven MIJN mening tegenover de nieuwe modellen en het beleid wat Siku op het ogenblik voert.
Vele mensen die zich in dit forum ophouden zijn het lezen niet machtig en kunnen dus niet weten wat ik bedoel.
Ik wil dit nog ´n keer proberen met de hoop dat het iedereen die het leest dan ook snapt.

Door de contacten die ik met Siku en verschillende internationale journalisten heb, ben ik goed geinformeerd wat de firma´s zoals Siku, Britains en alle andere, zo bezighoud.
Siku is maar zéér beperkt geinteresseerd aan de verzamelaar maar om zo meer aan de kinderen tussen 4 en 10 jaar.
Siku heeft altijd gezegt dat ze speelgoed produceren en zeggen dat ook vandaag nog.
Niet vele mensen weten dat Siku géén zelfstandige firma meer is :shock: maar een onderdeel van de Ravensburg Gruppe is.
Verzamelaars die een beetje over de rand van het bord kijken hebben ook gemerkt dat de Wiking Modellen opvallend veel onderdelen van Siku hebben.
Het kijken in de toekomst is altijd speculatief maar de tekens staan opvallend positief voor de 1/50 Farmer modellen en negatief voor de 1/32 Farmer Serie.
Om dit te begrijpen moet men ook een beetje begrijpen waarom dit zo is en ik zal proberen dit uit te leggen;

De doelgroep voor het Siku Speelgoed zijn de kinderen tussen 4 en 10-12 jaar.
Het produceren van deze modellen word steeds duurder door stijgende kosten van grondstoffen en energie, nog niet te spreken over de steeds veranderende voorschriften, richtlijnen en wetten van de EU en de hoge licentiekosten.
Voorbeeld: toen we in Nederland nog de gulden hadden, koste een Siku Tractor tussen de 20 en 25 gulden :D (dat waren tijden of niet), vandaag de dag ongeveer 25 Euro.......... dat is een ruime verdubbeling van prijs in minder dan 10 jaar!!!
Vroeger konden opa en oma voor een geeltje ( das 25 gulden ) een leuke tractor van Siku kopen en als kadootje voor je verjaardag geven, vandaag zeggen opa en oma dat ze niet bereid zijn voor Pietje van 9 jaar 2 geeltjes ( das 50 gulden, ongeveer ) uit te geven voor zijn verjaardag.
Dus moets Siku wat gaan doen aan zijn dalende omzet in de Farmer Serie.
de oplossing is de 1/50 Serie waarmee ze meerdere vliegen in een klap slaan, het past bij de vrachtwagens en bouwmachines van Siku maar ook van andere merken.
Het concept verkoopt zich goed en word dus sterk uitgebreid met verdere modellen.
De omvang van de 1/32 Farmer Serie word kleiner gemaakt maar zal verder blijven bestaan met ook goede "speelgoed" modellen die het waardig zijn om te verzamelen.
Kijk en vergelijk de prijzen tussen de 1/50 en 1/32 modellen en U kunt zien dat er ongeveer 50% aan prijsverschil is.

Ik hoop dat ik U zo heb geinformeerd over hoe het in de toekomst uit KAN zien, mijn uiting over het hondehok met hond blijft bestaan, dit is echt onnodig [-X

We zullen zien wat er gaat komen, in 2 maanden zijn we wijzer maar één ding weet ik; Siku brengt een model in de 1/32 Farmer Serie waar geen andere modelfirma de vingers aan wilde verbranden en dit moet een echte bruller met hoge WOW-Factor worden.
Het schijnt een ultra-geheim project te zijn, wie wat laat uitlekken word ontslagen en meer zulke fratsen.....echt secret..

Groeten en goed behoud van alle lichaamsdelen en een mooi 2012,

Jacco the Tractorjack
Gebruikersavatar
Jovinkespel
Collector
Collector
Berichten: 467
Lid geworden op: wo 28 jul 2010 19:20
Land: Nederland
Locatie: Espel

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door Jovinkespel » wo 28 dec 2011 15:15

Helder!
Mvg Remi Maas
Gebruikersavatar
mirkomf
Classic
Classic
Berichten: 55
Lid geworden op: di 01 dec 2009 13:46
Land: nederland
Locatie: daarle

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door mirkomf » wo 28 dec 2011 15:19

aha nu vat ik hem ook.
ben benieuwt wat het misterieuze model wordt
groeten
mirko
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Erelid
Erelid
Berichten: 3995
Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
Land: Nederland
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door CornelisJ90 » wo 28 dec 2011 15:59

Mooi, duidelijk en helder verhaal.

Dankje voor de uitleg!
Gebruikersavatar
jordi 1455
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 05 apr 2010 15:45
Land: Nederland
Locatie: hengelo GLD

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door jordi 1455 » wo 28 dec 2011 17:00

UH is in vergelijking met Siku veel goedkoper op de machines na dan.
Ik ben eigenlijk gestopt met nieuwe Siku modellen te verzamelen.
Ik verzamel vooral oudere Siku modellen, maar de modellen van SAME en klassieke tractoren zijn een uitzondering natuurlijk.
gezocht folders
André
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 8:35

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door André » wo 28 dec 2011 17:34

Snap niet waarom Siku vele modellen uitbrengt die een andere fabrikant ook maakt (MF 8690, Valtra T, Case Magnum, John Deere 8 en 9 serie). Vergeleken met andere fabrikanten zijn de Siku modellen grof gebouwd en hebben weinig details. Veel goedkoper als andere fabrikanten valt ook wel mee. Nu er zoveel aanbod is aan miniaturen koop ik geen Siku meer, enige model wat ik mooi vind is een JD 6920s + versie.
Gebruikersavatar
jordi 1455
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 05 apr 2010 15:45
Land: Nederland
Locatie: hengelo GLD

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door jordi 1455 » wo 28 dec 2011 17:47

Siku verkoopt als miniaturen tegenwoordig alleen de grootste modellen van een fabrikant. Alle boeren hebben het vlaggenschip niet in de schuur staan en de meeste kinderen vinden papa's trekker het mooist.
gezocht folders
Gebruikersavatar
BartW.
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1573
Lid geworden op: za 11 feb 2006 13:06
Land: Nederland
Locatie: Almen
Contacteer:

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door BartW. » wo 28 dec 2011 17:49

Lezen blijft moeilijk hè? Siku is SPEELGOED.. En waarom zou Siku dan toch van die modellen uitbrengen? Juist omdat ieder kind graag een trekker wil om mee te SPELEN die ze thuis in het echt hebben of een loonwerker oid. in de buurt die zo'n trekker heeft.....
Mvg. Bart Wiltink
Gebruikersavatar
mdijkshoorn
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 07 dec 2009 16:55
Land: Nederland
Locatie: Oldebroek

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door mdijkshoorn » wo 28 dec 2011 17:56

Ja Bart, daar verbaasde ik mij ook al over! Voor sommigen zal het wel ophouden als een tekst langer is dan 2 zinnen...
Ik vond het stuk van Jacco in ieder geval duidelijk en informatief.
Met vriendelijke groet,
Maarten Dijkshoorn
Gebruikersavatar
tractorjack
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 18 dec 2011 14:38
Land: Duitsland
Locatie: Zeven-Aspe, Nedersaksen, Duitsland

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door tractorjack » wo 28 dec 2011 18:30

aanvullend op mijn bericht en verschillende commentaren kan het volgende zeggen; Siku brengt enige modellen uit die ook door andere fabricanten worden gemaakt omdat grote concernen als New Holland, AGCO, John Deere en anderen dit willen.
Deze grote namen willen in hun merchandising speelgoed modellen hebben van onder andere Siku en Bruder en paralel modellen voor de verzamelaar van onder andere Replicagri, Universal Hobbies, Wiking enz.
Het leuke effect is dat bijvoorbeeld de Case Magnum van Siku er veelvoudig beter uit ziet als die van Britains / Ertl.
De mensen van Britains / Ertl / RC2 denken volgens mij dat zij nog steeds "modellen" maken en géén speelgoed.
Als we de Britains / Ertl modellen vergelijken met Siku op het gebied "Spelen en Houdbaarheid" moet ik zeggen dat Siku een hogere levensduur heeft en een betere kwaliteit heeft als de Amerikaanse oponent.
Dit heeft ook de firma Bruder bewezen in de schaal 1/16 met een betere kwaliteit, betere afwerking en goedkoper door alleen kunststof te gebruiken.
Konclusie is dat niet de fabricanten bepalen wat er in het programma komt, de grote concernen bepalen wat ze willen hebben.
Het loopt onder het motto: Wie de muziek betaalt, bepaalt wat er gespeelt word ! :D

Zo genoeg geouwehoert, nu effe een beetje bieren en morgen weer naar Germania

Jacco
Gebruikersavatar
Guy
Collector
Collector
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 13:05
Land: Nederland
Locatie: Roosteren

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door Guy » wo 28 dec 2011 19:10

Helder verhaal zo :wink:
Siku is en blijft inderdaad speelgoed. Het is in deze tijd allemaal niet meer zo gemakkelijk om iets wat vroeger allemaal met een knipoog werd toegelaten vandaag de dag te realiseren. Men moet ook eens bedenken hoe ontzettend deze markt gegroeid is de laatste jaren ( opkomst van UH, Wiking 1:32 etc ). Dan moet ook een speelgoedfabrikant als Siku/Britains beslissingen gaan nemen.
Mijn mening die ik wel wil geven is dat de kwaliteit van met name de kunstof van Siku sterk achteruit gegaan is als ik een tractor van 2010 vergelijk met één van 1991. En ook zoals reeds vermeld de prijs die verdubbeld is. Vroeger ging je eens mee met je vader naar de boerenbond en toen je de deur weer uitliep had je een Siku tractor/machine in de hand :P . Ik denk dat dat tijdperk langzaam ten einde zal gaan..

Gr,
Guy
Gebruikersavatar
MF-hobby_Marten
Erelid
Erelid
Berichten: 3535
Lid geworden op: do 31 mei 2007 13:35
Land: Holland

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door MF-hobby_Marten » do 29 dec 2011 13:43

Helder en een duidelijk verhaal Jacco en ben nieuwsgierig.
Mvg. Marten.
Gebruikersavatar
ChriSiku
Collector
Collector
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 08 jan 2007 12:26
Land: Nederland
Locatie: Peize

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door ChriSiku » wo 04 jan 2012 22:45

Even een vraagje aan Tractorjack:

Ik citeer: We zullen zien wat er gaat komen, in 2 maanden zijn we wijzer maar één ding weet ik; Siku brengt een model in de 1/32 Farmer Serie waar geen andere modelfirma de vingers aan wilde verbranden en dit moet een echte bruller met hoge WOW-Factor worden.
Het schijnt een ultra-geheim project te zijn, wie wat laat uitlekken word ontslagen en meer zulke fratsen.....echt secret..


Nu de nieuwheden (vervroegd?) bekend zijn gemaakt ben ik benieuwd op welk model jij doelt. Niet dat de nieuwheden niet mooi zijn, maar welke moet er dan echt uitspringen?
Kasper10
Collector
Collector
Berichten: 823
Lid geworden op: di 28 apr 2009 11:08
Land: nederland
Locatie: --

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door Kasper10 » wo 04 jan 2012 22:54

Tja of het is zo geheim dat het nog niet naar buitengekomen is..... :mrgreen:
Met Vriendelijke Groet,
Kasper
Atte H
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 6475
Lid geworden op: zo 08 jan 2006 12:31
Land: Nederland

Re: Siku 2012 en verdere toekomst

Bericht door Atte H » wo 04 jan 2012 23:34

Hij is zo geheim dat nooit iemand er wat van te weten krijgt!

Maar ik kan ook nog wel een aantal dingen gaan roepen hier! :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws / nieuwe modellen”