De laatste serie had inderdaad de uitlaat aan de zijkant, in Amerika was dit de 60 serie, ze zijn redelijk kort op de markt geweest, ze werden vervangen door de 7000 en 8000 serie. Ook hadden alleen de 2 grootste types dit (met de langere en bredere neus), dus de 47 en 4955.
Ik heb zelf veel gewerkt met een 4455 en heb zelf een 4050 gehad, deze waren opzich identiek aan de 47 e 4955, alleen de neus was smaller en korter. Ik weet dus ook aardig goed hoe deze serie in elkaar zit, en wat de details zijn.
Zelf vindt ik ze ook het mooist met de korte Amerikaanse spatborden en met de uitlaat en luchtfilter op de neus. Alleen mag Schuco die niet maken zoals ik gehoord heb. Met dit model waren de Amerikanen ook al niet echt blij, maar ze hadden al toestemming van Mannheim, en omdat het model geheel was aangepast naar de Duitse TÜV normen, mochten ze deze maken.
Zelf denk ik dat ze de rechten wel eens aan Ertl hebben kunnen geven voor de toekomst, Ert/Britains komt nu zelf ook al met de 3000 serie SG2 cabines. Dus de stap naar de 4000 serie is mijn inziens al niet meer zo groot.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)