Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Als je vragen of opmerkingen hebt over bepaalde modellen, mag je ze hier plaatsen. Zet wel even de fabrikant erbij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barenstark
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:29
Land: België
Locatie: Ursel(Belgie)

Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Barenstark » zo 02 mar 2008 20:04

Het merk Schlüter intreseerd mij enorm, maar dat weten de meesten wel. Ook als het gaat op gebied van schaalmodellen, alhoewel de meeste fabrikanten dit merk maar bouwen voor heel veel geld, en dat het ik voorlopig er nog niet voor over.

Een tijdje geleden poste grote Schlüterfan en schrijver Manfred Hierhager(bekent van de boeken Schlüter traktoren im Einsatz 1 en 2) een topic op het Schlüterforum met als titel "Adventskalender". Hij poste daar oude foto's in, natuurlijk van Schlüter trekkers. Bij die oude foto's had hij 2 foto's gepost van zijn eigen zelfbouw Schlüter modellen.

Manfred bouwde deze trekkers op de basis van een Valmet trekker op 1:35. Hij verbouwde er 35. In 1995 en 1996 zat gij hele dagen in zijn kelder bezig met de bouw van deze trekkers, die voor de verkoop waren. Het laatste modelletje verkocht hij, jawel aan de Heer Anton Schlüter himself! Manfred bouwde het type Super 1500TVL. Sommigen op dubbellucht. Met het geld die hij met de modellen verdiende kocht hij een oude Schlüter Super 650V, die hij restaureerde en nog altijd in bezit heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Foto's: Manfred Hierhager
Laatst gewijzigd door Barenstark op zo 02 mar 2008 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » zo 02 mar 2008 20:10

mijngod!!!! die man laat zijn trekker zeker op zijn eigen bloed lopen!! :shock: :wink: #-o =D>
Laatst gewijzigd door René op zo 02 mar 2008 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom H » zo 02 mar 2008 20:11

Even op je woord gebruik denken Rene!
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » zo 02 mar 2008 20:23

Ik bedoel dit emotioneel he. Ik heb medelijden met die man, dat die zo`n ernstige fan is. Ergens heb ik een emotioneel gevoel in me met dat verhaal.... :roll: :oops: :cry: :(
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Rieko » zo 02 mar 2008 20:24

Is dat embleem op de tweede foto gebaseerd op een hakenkrijs of lijkt dat zo #-o
Gebruikersavatar
stoss
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1176
Lid geworden op: vr 24 nov 2006 17:11
Land: Nederland
Locatie: Enter, Overijssel

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door stoss » zo 02 mar 2008 20:25

modelschuur schreef:Is dat embleem op de tweede foto gebaseerd op een hakenkrijs of lijkt dat zo #-o
Het lijkt er wel een beetje op maar het is gewoon een S.
Gebruikersavatar
Barenstark
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:29
Land: België
Locatie: Ursel(Belgie)

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Barenstark » zo 02 mar 2008 20:46

Neen, de mensen bij Schlüter waren totaal geen nazi's hoor;). Die S bestaat ook langer dan dat "hakenkruis" van de nazi's. Schlüter gebruik al van in 1937 die S in die vorm, en het is in feite nooit veranderd. Schlüter had in feite zijn eigen "schrift" want die zelfde S, en vele andere letters werden soms ook gebruikt om de types te vermelden op de motorkap.

Rene, er zijn tegenwoordig nog veel "echte" fans. Zeker in Duitsland, want het merk heeft iets wat een ander merk niet heeft. Schlüterfans hangen wel beetje aan mekaar vast als een familie als ik het zo mag zeggen, want als er iemand een probleem heeft zal een andere fan die wel helpen oplossen en dergelijke meer. Vandaar dat erin Duitsland nog de nodige clubs zijn, de ene wat groter dan de andere. Ik vind het spijtig dat vele jonge tractorfans het merk niet meer kennen, in belgie is dat toch het geval, want ik heb het gevoel dat het in Nederland beetje anders zit, daar kennen de meeste het merk wel, en dat verbaast mij toch wel een beetje.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » zo 02 mar 2008 20:49

Misschien ook omdat Nederland meer een grensgebied aan Duitsland is dan België?? Of omdat Siku nu een Schlüter maakt?(al denk ik dat dat het niet echt zal zijn...) :roll:
Gebruikersavatar
Barenstark
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:29
Land: België
Locatie: Ursel(Belgie)

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Barenstark » zo 02 mar 2008 20:57

Siku zal daar niet veel mee te maken hebben denk ik. Ik denk dat je daar in nederland sneller een Schlüter langs de weg tegen komt dan hier.
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door erwinraaben55 » zo 02 mar 2008 21:59

Klopt wel denk ik, vroegah had de buurman ook een Schlüter, en ik weet dat er hier bij goor nog een gemeente ofzo met die dingen werkt, en in Oldenzaal, schuin tegen over Trioliet is ook een bedrijf dat nog met een Schlüter werkt. Maar meer weet ik er niet te rijden eigenlijk , dus valt ook wel weer tegen hehehe.
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » zo 02 mar 2008 22:07

Volgens mij reed klompenfabriek Nijhuis uit Beltrum ook met een Schlüter. Volgens mij reed hij van Beltrum naar Doetichem om boomstammen te halen.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » zo 02 mar 2008 22:32

worden er nog steeds Schlüters geproduceerd :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » zo 02 mar 2008 22:52

http://www.agrartechnik-im-einsatz.de/d ... gorie&id=4" target="_blank

Hier staat mijn favoriete Schlüter film met als titel:
Schlüter Super 1250VL Special, Schlüter Super 1700LS Intercooler und Claas Jaguar 850 in der Grassilage

Film is 74 MB groot en zeker de moeite waard.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » zo 02 mar 2008 22:54

prahtige film zeg!!! =D> :wink: :P
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » zo 02 mar 2008 23:01

Hoe heb je dat zo snel gedaan, alleen het download duurt (bij mij) al 3.5 minuten?
el-em
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1780
Lid geworden op: za 03 dec 2005 15:29
Land: NL
Locatie: Beerta (Gr)
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door el-em » zo 02 mar 2008 23:28

Binnen 2 minuten een post lezen een film downloaden en de film bekijken en een post plaatsen......supersnel die jongen...!!

mvg Lammert

Hij liegt dus gewoon!
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » zo 02 mar 2008 23:39

Ik wilde het nog niet zeggen :roll: .
Laten we maar weer ----> topic gaan.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Spiekker; S.J.B. » ma 03 mar 2008 13:49

Tom M schreef:Volgens mij reed klompenfabriek Nijhuis uit Beltrum ook met een Schlüter. Volgens mij reed hij van Beltrum naar Doetichem om boomstammen te halen.
Een Eurotrac? Pa had t ervan dat in Beltrum een ET gelopen heeft (als ik dat goed onthouden heb) weet alleen niet meer bij wie :-P En ja dat is in die contrijen heeel erg bijzonder. Grotendeels is het wel rood daar, maar dan met name Cormicks en Case, iets verder naar t dorp JD en de andere kant van t dorp MF. Die Schlüter zal wel vanwege de snelheid zijn geweest?
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door René » ma 03 mar 2008 14:05

el-em schreef:Binnen 2 minuten een post lezen een film downloaden en de film bekijken en een post plaatsen......supersnel die jongen...!!

mvg Lammert

Hij liegt dus gewoon!
ik heb ook maar 1 minuut gekeken van die film :wink: de rest bekijk ik vanavond!
Gebruikersavatar
Siku73
Erelid
Erelid
Berichten: 2927
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 21:59
Land: Nederland
Locatie: Assen

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Siku73 » ma 03 mar 2008 14:07

René schreef:worden er nog steeds Schlüters geproduceerd :?: :?: :?:
Wat ik begrepen had van anderen, is dat Schlüter niet meer produceert. (verbeter me als dat niet zo is!)
Gebruikersavatar
Martijn
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1225
Lid geworden op: di 29 aug 2006 10:33
Land: Nederland
Locatie: Hardenberg

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Martijn » ma 03 mar 2008 14:16

Barenstark schreef:Neen, de mensen bij Schlüter waren totaal geen nazi's hoor;). Die S bestaat ook langer dan dat "hakenkruis" van de nazi's. Schlüter gebruik al van in 1937 die S in die vorm, en het is in feite nooit veranderd. Schlüter had in feite zijn eigen "schrift" want die zelfde S, en vele andere letters werden soms ook gebruikt om de types te vermelden op de motorkap.

Rene, er zijn tegenwoordig nog veel "echte" fans. Zeker in Duitsland, want het merk heeft iets wat een ander merk niet heeft. Schlüterfans hangen wel beetje aan mekaar vast als een familie als ik het zo mag zeggen, want als er iemand een probleem heeft zal een andere fan die wel helpen oplossen en dergelijke meer. Vandaar dat erin Duitsland nog de nodige clubs zijn, de ene wat groter dan de andere. Ik vind het spijtig dat vele jonge tractorfans het merk niet meer kennen, in belgie is dat toch het geval, want ik heb het gevoel dat het in Nederland beetje anders zit, daar kennen de meeste het merk wel, en dat verbaast mij toch wel een beetje.
Toch te bedenken at er toen al nazi's waren :^o :D. Toch mooi dat hij er ook een aan Anton Schlüter had verkocht.

Mvg Martijn
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Spiekker; S.J.B. » ma 03 mar 2008 14:18

Marcel jij hebt goed opgelet ;-) Worden trouwens nog een paar types gebouwd, door de firma Egelseer (hè Simon?)
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » ma 03 mar 2008 14:19

Siku73 schreef:
René schreef:worden er nog steeds Schlüters geproduceerd :?: :?: :?:
Wat ik begrepen had van anderen, is dat Schlüter niet meer produceert. (verbeter me als dat niet zo is!)
Productie is in 1993 gestopt

http://home.hetnet.nl/~lubroef/schluterhistorie.html" target="_blank
Gebruikersavatar
Barenstark
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:29
Land: België
Locatie: Ursel(Belgie)

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Barenstark » ma 03 mar 2008 17:38

Schlüter was, en het is nog altijd een geheimzinnig merk. Ze waren in der tijd ook heel karrig met informatie. En dat is in feite nu nog altijd het geval, de productie van de Euro Trac ligt stil, dat staat vast, maar... over de Super en Compact werd niets gezegt toen het uitlekte. Egelseer heeft trouwens een nieuwe website(die in feite nog niet mocht geweten zijn, maar ja) waar er op staat dat hij nog altijd de Super 1700 en 2000LS nieuw aanbied.

http://www.egelseer-traktoren-gmbh.de/p ... ueter.html" target="_blank" target="_blank

Even iets over een Euro Trac waar hier ook word over gepraat. Iemand die ik ken die in Montfort (niet zo ver van Maastricht) woont zei mij eens net over de duitse grens een Euro Trac 1700LS gezien te hebben bij een kipperboer. Maar de trekker is er al een tijdje niet meer gezien. Er zou dicht tegen de Nederlandse grens(in duitsland bedoeld dan) ook een Super 1500TVL rijden bij een duitse loonwerker rijden die er bieten mee opraapt.

Wie van Groningen en omstreken is heeft meer kans er een te zien, want De Kam uit Rottum zit daar ergens, en die heeft er toch wel wat verkocht. De Kam begon in 86 met de verkoop van Schlüter trekkers, hij verkoopt ook JD trekkers.

De firma waar over gesproken word uit Oldenzaal is Vossebelt Cultuurtechniek. Die hebben er normaal gezien zelfs 5! Een Compact 850, een zeldzaam exemplaar, omdat die geen voorwielaandrijving heeft en een kipbare cabine. Een Compact 950V6, een Super 1050V en ik vermoedelijk ook een Super 1250VL, en dan vergeet ik er nog een maar daar wet ik het type niet van. Ze waren allemaal aanwezig in Nordhorn.
Gebruikersavatar
Siku73
Erelid
Erelid
Berichten: 2927
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 21:59
Land: Nederland
Locatie: Assen

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Siku73 » ma 03 mar 2008 20:22

Barenstark schreef:Wie van Groningen en omstreken is heeft meer kans er een te zien, want De Kam uit Rottum zit daar ergens, en die heeft er toch wel wat verkocht. De Kam begon in 86 met de verkoop van Schlüter trekkers, hij verkoopt ook John Deere trekkers.
Klopt, vorig jaar reden we door Warffum en Usquert, daar kwamen we een Schlüter op de weg tegen.
Super om zo'n model eens in het echt te zien, geen twijfel mogelijk door zijn opvallende design.
el-em
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1780
Lid geworden op: za 03 dec 2005 15:29
Land: NL
Locatie: Beerta (Gr)
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door el-em » di 04 mar 2008 18:51

Fa.Naaijer uit Winschoten(vlakbij het oude stoomgemaal) heeft of had er ook al jaren één,weet niet het type maar als ik hem weer zie zal ik er eens op letten.

mvg Lammert
Gebruikersavatar
janmaat
Collector
Collector
Berichten: 500
Lid geworden op: zo 26 feb 2006 21:42
Locatie: bruinehaar

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door janmaat » di 04 mar 2008 19:35

Ik weet nog als klein kind toen was ik een jaar of 10 dat alle 5 de trekkers van vossebelt hier op het erf op een rij stonden! Ze waren hier bezig met een project van een fietspad ofzo.Sávonds werden ze dan ergens bij een boer op het erf gezet. Jammer dat we er toen geen foto's van geschoten hebben #-o Verder heeft een akkerbouwer in Marienberg nog 2 Schlüters een tvl 2000 en nog een oudere 1050. Die stonden ook allebie op de show in Nordhorn wat hier ongeveer 20 km vandaan is.
Gebruikersavatar
johnymf
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1719
Lid geworden op: di 20 mar 2007 18:19
Land: NL
Locatie: bergeijk
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door johnymf » di 04 mar 2008 22:40

Ik denk dat de geheimzinig heid en de magie rond dit merk mij erg aanspreken.
Als ik bekijk wat voor techniek en hoe de trekkers er uit zien mij ook aanspreken (vooral als je naar de bouwjaren kijkt!)
Mijn eerste kennismaking met schlüter was toen ik een jaar of 10 was en dat was ook nog eens een Profitrac ook!
Naderhand ben ik er achter gekomen dat er maar een van dit type was gebouwd :D
Dit was de schlüter Profi Trac 3000 TVL wat een beest was dat ik meen 280pk =P~
Ik ben het met Simon eens wat betreft de liefhebbers in Nederland tegenover België.
Bij ons zie je ze toch iets minder dan in België. Ik ben speciaal voor de schlüterdag in nordhörn wezen kijken (+/- 3uur rijden voor mij en zowat 650km op en neer voor schlüter traktoren te zien!)Dus ik denk dat ik er toch een tik van heb anders doe je zoiets niet!
De modellen op de foto's zijn echt mooi Als ik er ooit een kan vinden+betalen koop ik zo'n model zeker.
Groeten Johny
Gebruikersavatar
Tom M
Super collector
Super collector
Berichten: 3296
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:38
Land: Nederland
Locatie: Groenlo
Contacteer:

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Tom M » di 04 mar 2008 22:51

Wat Schlüter-modellen betreft, wie weet wat de toekomst brengt. Schuco maakt bijvoorbeeld erg mooie klassiekers.
Gebruikersavatar
Barenstark
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 20:29
Land: België
Locatie: Ursel(Belgie)

Re: Schlüter miniatuur trekkers gebouwd door Manfred Hierhager

Bericht door Barenstark » wo 05 mar 2008 18:15

De Schlüters uier Marienberg of zoiets zijn van een zekere Willem Timmermans of zoiets dacht ik, de persoon in kwestie heeft mij ook al gemaild. Hij heeft idd en 2000, maar geen gewone, de zijne is een Super 2000TVL Special, die heeft dus 200pk en geen 185 zoals de gewone 2000s hadden. Hij heeft idd ook een 1050V
Plaats reactie

Terug naar “Bestaande modellen”