De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Gebruikersavatar
Mike_V
Collector
Collector
Berichten: 842
Lid geworden op: di 21 apr 2009 17:10
Land: België
Locatie: Overpelt (BE)
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Mike_V » zo 10 okt 2010 11:01

Dat vind ik ook Jan,
hoe meer er gebouwd wordt, hoe meer (verschillende) modellen gebouwd zullen worden, welke dan weer meer gedetailleerd, en goedkoper gaan worden/zijn. En wat is daar nu slecht aan?
Niemand verplicht immers dat je ze allemaal moet kopen, dat is je eigen keuze ;).
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door GP Hoving » zo 10 okt 2010 12:11

Het verhaal wat je typt is leuk, maar je kunt geen appels met peren vergelijken. Siku is gemaakt als speelgoed, Universal hobby's is gemaakt als gedetaileerd model. Daar komt bij dat de voorbeelden die jij noemt ook 2 totaal verschillende tijden komen. In de jaren 90 waren de technieken nog niet voor handen die een fabrikant als Universal hobbies of Replica nu wel kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Sjoemie Himself
Moderator
Moderator
Berichten: 916
Lid geworden op: do 20 apr 2006 21:06
Land: NL

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Sjoemie Himself » zo 10 okt 2010 12:47

Is dat erg dan dat die techniek er nu wel is..? Hetzelfde zou je kunnen zeggen over het gebruik van computers tegenwoordig of de ziekenhuizen die steeds meer en betere zorg bieden..

Ik snap wel dat sommige verzamelaars het liefst alles willen kopen wat maar uitgebracht word maar dat is allang niet realistisch meer. Je zult gewoon een keuze moeten maken net als met alle andere dingen in het leven..
Klinkt misschien wat al te zwartgallig maar het zij zo.. :)

mvg. Mark
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door GP Hoving » zo 10 okt 2010 13:03

Ik zeg toch nergens dat het erg is dat die technieken nu voor handen zijn ? Enkel dat je geen modellen van de jaren 90 met de modellen van vandaag de dag kunt vergelijk door die technieken.

Laten we eerlijk zijn. Zonder die technieken was er voor ons zelfbouwers ook een hoop minder mogelijk :wink:
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » zo 10 okt 2010 18:54

GP Hoving schreef:Ik zeg toch nergens dat het erg is dat die technieken nu voor handen zijn ? Enkel dat je geen modellen van de jaren 90 met de modellen van vandaag de dag kunt vergelijk door die technieken.

....
Het aanhalen van die voorbeelden deed ik niet om de technieken van de modelfabrikanten mee te beoordelen, alleen om aan te duiden dat er wel degelijk verschil is tussen wat fabrikanten maken.
Als die technieken dan door de jaren heen zo zijn verbeterd, waarom kiest een fabrikant als Siku er dan niet voor? Ook Siku zou zich kunnen (gaan) richten op de markt van verzamelaars, maar doet dat niet, of in elk geval minder.
Bij Britains zie je ook vooruitgang, maar Britains is nog steeds geen Universal Hobbies.....
Dát er vandaag de dag dus betere technieken zijn wil nog niet zeggen dat elke schaalmodellenfabrikant daar gebruik van maakt. Het is maar net welke keuzes men maakt.

Nogmaals: ik vind dat er, júíst nu, veel verschil zit in de diverse fabrikanten, en ben daar niet rouwig om.
Dat maakt dat er meer differentiatie in de markt ontstaat, waarbij verzamelaars zich onderscheiden van hen die er nog mee (willen) spelen.
Voor beide alle respect, overigens!
Ik heb de fase van "ermee willen spelen" ook gehad, maar ben nu meer "verzamelaar", en hanteer daar andere normen voor dan in de speelfase.
Dat was het punt dat ik wilde maken!

Mvg.
Jan
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door GP Hoving » zo 10 okt 2010 18:58

Je vergeet één ding Jan, Fabrikanten als Siku en Britains zetten modellen op de markt als speelgoed, Als jij in een Siku catalogus kijkt dan zie je jonge kinderen met modellen spelen. Universal hobbies zet modellen op de markt voor verzamelaars. Dat ze beide het zelfde soort modellen maken, wil ik niet zeggen dat ze beide de zelfde doel groep hebben :wink: Als jij een kind van 3 een UH model geeft, dan overleeft hij het geen uur. Sterker nog, sommige overleven het uit de doos halen niet eens door de detailering die de modellen fragiel maakt.
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » zo 10 okt 2010 19:09

GP Hoving schreef:Je vergeet één ding Jan, Fabrikanten als Siku en Britains zetten modellen op de markt als speelgoed.......
Tja, ik kan het blijven herhalen, maar dat is nou juist het punt in deze discussie wat ik bedoelde te maken: het feit dat er meerdere modelfabrikanten zijn gekomen doet de markt goed, omdat er onderscheid ontstaat tussen de diverse soorten klanten. Tussen hen die er mee (willen) spelen en de verzamelaars. En daarom juich ik die ontwikkeling (dat er meerdere fabrikanten komen / zijn gekomen) toe. Volgens mij ging dit topic daar toch over???

Mvg.

Jan
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door GP Hoving » zo 10 okt 2010 19:20

Inter-forever schreef:Als die technieken dan door de jaren heen zo zijn verbeterd, waarom kiest een fabrikant als Siku er dan niet voor? Ook Siku zou zich kunnen (gaan) richten op de markt van verzamelaars, maar doet dat niet, of in elk geval minder.
Mvg.
Jan

Ik geef enkel andwoord op jou vraag Jan. Siku kiest er niet voor om gedetaileerde modellen op de markt te zetten omdat dat ze daar hun doelgroep niet mee berijken. Je brengt punten naar boven waar vervolgens op gereageerd wordt en dan bedoel je het ineens heel anders. Is natuurlijk leuk een discussie voeren als je je punten ineens heel anders bedoeld als er éénmaal gereageerd is. Ik hou er over op.
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » zo 10 okt 2010 19:25

Helemaal mee eens. Ik ook!!
Wanneer je mij niet begrijpt, moet je niet net doen alsof dat aan mij ligt.

++ Einde discussie++
Gebruikersavatar
jordi 1455
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 05 apr 2010 15:45
Land: Nederland
Locatie: hengelo GLD

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door jordi 1455 » do 14 okt 2010 15:33

inter forever heeft gelijk over dat Siku verbeterd is vergelijk een model van nu met een van 2000, die van 2000 heeft weinig details ten opzichte van die van nu.

Siku heeft zich een kleinbeetje gericht op verzamelaars.
zoals:
- de farmer plus serie met meer details.
- de classic plus serie met veroeste trekkers
- limetid editions\
- en het jaar model in zilvere kleur.
Gebruikersavatar
Ziko
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 7358
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 21:19
Land: Nederland
Locatie: Terneuzen

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Ziko » do 14 okt 2010 18:12

Die eerste 2 zijn ze al weer mee gestopt...
Gebruikersavatar
Ruud-Trekkers
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 31 jan 2010 13:48
Land: Nederland

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Ruud-Trekkers » wo 20 okt 2010 9:22

Ik denk dat failliesementen onvermijdbaar zijn op de lange duur (5/7 jaar). Universal Hobbies trekt de markt naar zich toe terwijl Siku alleen nog voor het spelen word gekocht (geld ook nog wel voor Britains). De concurrentie is moordend geworden en het zal alleen nog maar erger worden.

Gr
Gebruikersavatar
t7070
Classic Plus
Classic Plus
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 02 aug 2010 13:01
Land: belgie
Locatie: belgië

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door t7070 » wo 20 okt 2010 13:27

Siku word ook nog gekocht door degene die als is graag aan een model sleutelen
Gebruikersavatar
borsth
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 04 jul 2010 14:36
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door borsth » za 27 nov 2010 17:02

Reactie op dit topic:
Inter-forever schreef: (...)
Er is NIEMAND die jou kan verplichten iets te kopen! Dat hoef je dus ook écht niet te doen, dat ís en blijft een eigen vrije keus!
Maar als jij fan bent van bijv. Mercedes Benz, en je hebt zo'n auto, vind je het dan ook jammer dat er zoveel nieuwe auto's gemaakt worden?? Vergelijk je mening daar eens mee!

Dát is het punt wat ik wil maken!

Mvg.
Jan
Open markt strategie of vrije markt economie (of hoe je het beestje wil noemen) wordt erg vaak geassocieerd met concurrentie en de "wet" van vraag & aanbod. Het merendeel van de consumenten gaat er dan vanuit dat de producent slechts dat produceert wat de consument vraagt en dat, onder druk van concurrentie, voor lage prijzen in hoge kwaliteit. In veel gevallen klopt dat, maar de keerzijde van deze medaille is, dat in een dergelijk systeem ook het recht van de sterkste geldt. En als de sterkste dan heel erg sterk wordt, blijft er van de open markt srategie niet veel over. Het is niet voor niets dat we organisaties als de NMA hebben, al vermoed ik niet dat deze organisaties zich erg druk zullen maken over de markt voor landbouwminiaturen :) . Het lijkt erop dat UH onnoemelijk veel licenties binnen aan het halen is en zodoende een groot deel van de markt voor zichzelf vastlegt. Immers, zijn de licenties binnen, dan is het in de praktijk niet erg aannemelijk dat er nog drie andere fabrikanten met hetzelfde model uitkomen (ik weet niet of er in die overeenkomsten ook altijd iets afgesproken wordt over exclusiviteit). Wees eerlijk: Hoeveel keuze heb je als consument als je een model wilt van, bijvoorbeeld, een Valtra C? De werkelijke concurrentie speelt zich, denk ik, al af voor de ontwikkeling van een model, namelijk bij het verkrijgen van licenties.
Is UH nu slecht? Ik denk het niet, ze brengen, tegen redelijke prijzen, mooi gedetailleerde modellen en hebben de concurrentie daarmee op scherp gezet. Dus bij deze dank daarvoor :D . Maar de hoeveelheid nieuwe modellen die er per maand uitkomen is nu wel erg groot. Als verzamelaar kun je dat niet bijbenen (ik weet dat dat niet verplicht is!), maar met het licentie verhaal in het achterhoofd, zet het ook veel anderen buiten spel.

Je voorbeeld van Mercedes-Benz gaat, mijns inziens, enigszins mank: De meeste verzamelaars zijn namelijk geen fan van UH, maar van een bepaald 1:1 merk of landbouw in het algemeen.

Nou ja, dit is zo mijn gedachte erover.
Gebruikersavatar
Guy
Collector
Collector
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 13:05
Land: Nederland
Locatie: Roosteren

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Guy » za 27 nov 2010 19:45

wat een discussie jongens. Ben blij dat er daadwerkelijk modellen -misschien ( te ) veel - worden gemaakt.

Je moet het van de positieve kant bekijken;

a) Je vind altijd wel iets om te kopen.
b) Je kan je verzameling altijd blijven uitbreiden.
c) Er valt altijd wel iets te bespreken.

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » za 27 nov 2010 20:26

Open markt strategie of vrije markt economie (of hoe je het beestje wil noemen) wordt erg vaak geassocieerd met concurrentie en de "wet" van vraag & aanbod. Het merendeel van de consumenten gaat er dan vanuit dat de producent slechts dat produceert wat de consument vraagt en dat, onder druk van concurrentie, voor lage prijzen in hoge kwaliteit. In veel gevallen klopt dat, maar de keerzijde van deze medaille is, dat in een dergelijk systeem ook het recht van de sterkste geldt. En als de sterkste dan heel erg sterk wordt, blijft er van de open markt srategie niet veel over.
De tegenhanger van de "vrije markt" (waarvan ik, ondanks dat we er middenin zitten, durf te betwijfelen of die écht vrij is...) is een gereguleerde markt. Veelal gereguleerd door de overheid.
Een systeem waarvan we in het Westen hebben geleerd dat het een "fout" systeem is, is het communisme. Even de gedachtenlijnen doortrekkend, zou dat betekenen dat een communistisch systeem dus gaat bepalen welke modellen er worden uitgebracht, door wie, en hoeveel.
Aan al die mensen die nu vinden of denken dat er teveel modellen uitkomen: denk eens na over de hiervoor gestelde optie! Is dat wat je zou moeten willen? Ik denk het niet.
Inderdaad is het een scherpe tegenstelling, maar je zult mij niet horen zeggen welke optie het beste van de twee is. Zowel de westerse economie, alsook het communisme, kent velerlei (grote) beperkingen.
Westerse bijvoorbeeld in de macht van het grootkapitaal, die de markt "dicteert", en het communisme bijvoorbeeld in de absolute macht.
Ik acht mezelf niet in staat een duidelijke voorkeur uit te spreken voor één van de twee.

Het is niet voor niets dat we organisaties als de NMA hebben, al vermoed ik niet dat deze organisaties zich erg druk zullen maken over de markt voor landbouwminiaturen :).
Zou je mijns inziens ook niet moeten willen. Daarbij richt de NMA zich vooral op de Nederlandse markt, en een fabrikant als U.H. richt zich op een véél grotere markt dan alleen die.
Het lijkt erop dat UH onnoemelijk veel licenties binnen aan het halen is en zodoende een groot deel van de markt voor zichzelf vastlegt. Immers, zijn de licenties binnen, dan is het in de praktijk niet erg aannemelijk dat er nog drie andere fabrikanten met hetzelfde model uitkomen (ik weet niet of er in die overeenkomsten ook altijd iets afgesproken wordt over exclusiviteit). Wees eerlijk: Hoeveel keuze heb je als consument als je een model wilt van, bijvoorbeeld, een Valtra C? De werkelijke concurrentie speelt zich, denk ik, al af voor de ontwikkeling van een model, namelijk bij het verkrijgen van licenties.
Inderdaad, ik denk ook dat het zo werkt. En die manier van werken (snel licenties binnenhalen, daarna veel produceren en wegzetten in de markt, en veel geld verdienen voor het opnieuw kopen van licenties) is de manier die U.H. kennelijk hanteert. Dat men dat in de wereld van de landbouwminiaturen niet gewend is, zegt m.i. niets over U.H. Het is echter wel een manier van werken die in de huidige (globale) economie aan de orde van de dag is.
Daarover zou je een stevig debat kunnen voeren, want de vraag is of een producent die zo te werk gaat wel écht binding heeft met zijn / de markt.
En dan is dat in de wereld van de schaalmodellen nog niet eens zo erg, maar wat denk je van produkten die bijv. het milieu schade toebrengen? Of overproductie?

Is UH nu slecht? Ik denk het niet, ze brengen, tegen redelijke prijzen, mooi gedetailleerde modellen en hebben de concurrentie daarmee op scherp gezet. Dus bij deze dank daarvoor :D . Maar de hoeveelheid nieuwe modellen die er per maand uitkomen is nu wel erg groot. Als verzamelaar kun je dat niet bijbenen (ik weet dat dat niet verplicht is!), maar met het licentie verhaal in het achterhoofd, zet het ook veel anderen buiten spel.

Je voorbeeld van Mercedes-Benz gaat, mijns inziens, enigszins mank: De meeste verzamelaars zijn namelijk geen fan van UH, maar van een bepaald 1:1 merk of landbouw in het algemeen.
Juist dán zou ik zeggen: hoe meer concurrentie, hoe beter. De kans dat je favoriete 1:1 model op schaal wordt uitgebracht stijgt naarmate er meer fabrikanten komen.
Om bij het voorbeeld van Valmet te blijven: wat nu nog niet is uitgebracht, wordt dat wellicht in de toekomst! Blijf hoop houden!
Mijn favoriete 1:1 merk bestaat in de realiteit niet eens meer (International), maar kijk eens welke modellen er de laatste jaren van verschijnen. Wie had dat ooit gedacht?
Nou ja, dit is zo mijn gedachte erover.
Prima, gedachten uitwisselen is een leuke bezigheid op een forum.
Al is dat niet altijd even makkelijk: je zit met verschillende mensen die er verschillende verzamel-argumenten op na houden.;) ;)

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
Arik
Collector
Collector
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 20:31
Land: Nederland

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Arik » zo 28 nov 2010 11:23

Is een discussie die regelmatig oplaait nadat met name UH weer eens wat modellen uitbrengt. Is de eerste keer dat er zo diep/breed op ingegaan wordt. Interessant om te lezen wat mij betreft. Moet zeggen dat ik mezelf herken in de standpunten van Jan/Inter forever. Ben er ook nog niet uit wat het beste is mondiaal gezien, voor mijn gevoel is een tussenvorm voor de meeste paritijen het beste een aantal zaken centraal aangestuurd, voor het grootste gedeelte vrije markt.
Voor wat betreft miniaturen ga ik wel voor de vrije markt. Dit regelt zich zelf op den duur wel. Uiteraard zullen daarbij fabrikanten sneuvelen maar dat hoort bij het ondernemen. Er staan ook weer nieuwe fabrikanten op. Ik heb zelf lang zwaar transport modellen verzameld en daar is sinds een paar jaar WSI op de markt verschenen ondanks de concurrentie van o.a. UH. En voor zover ik dat kan beoordelen doen ze het prima.

Vr.gr. Ari
Gebruikersavatar
borsth
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 04 jul 2010 14:36
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door borsth » zo 28 nov 2010 14:44

@Inter-forever:
Och, het gaat mij, zeker binnen het kader van dit forum, net iets te ver om alle voors en tegens van de verschillende markt-theorieën af te wegen. Ik vermoed echter dat vrije markt werking en concurrentie alleen goed werken zolang er een zekere mate van evenwicht is tussen de verschillende leveranciers / fabrikanten. Overigens ben ik ook van mening dat, los van de marktwerking, fabrikanten e.d. ook zelf een verantwoordelijkheid hebben. De moderne maatschappij staat bol van de term "duurzaamheid". Daar hoort ook duurzaam ondernemen bij. Dat hoeft niet per definitie te slaan op milieuvriendelijkheid, maar op alles wat met de langetermijnplanning te maken heeft. De markt overspoelen met producten, past daar niet in. Te veel is niet goed en zorgt er zeer waarschijnlijk voor dat de markt op termijn instort. Duurzaam ondernemen is ook onderzoeken wat de gevolgen zijn van deze strategie op een termijn van 5 of 10 jaar (of langer, afhankelijk van de productgroep). Ik denk niet dat UH zich daarmee bezig houdt, ze hebben nu het overwicht en vullen nu hun zakken. Je geeft zelf al aan dat dit normaal is in de huidige mondiale economie, dat is waar. We moeten daarvan niet alleen de voordelen willen zien, want in diezelfde economie is alles wegwerp-product geworden, inclusief de markt zelf, de consument en de productiemedewerker. Maar goed, ik wil niet het idee wekken dat ik roomser ben dan de paus, want ook mijn vitrine staat vol met modellen die door Chinese handjes vervaardigt zijn, terwijl de Chinees die aan die handjes vast zit, zich diezelfde modellen niet zal kunnen veroorloven van het salaris dat hij ermee verdient (om dat te compenseren heb ik ook een model dat is vervaardigt door Drentse handjes, al betwijfel ik dat de Drent die aan die handjes vastzit er wel veel aan overhoudt :mrgreen: ).

Dat de NMA zich voornamelijk op de Nederlandse markt richt, weet ik. Ik nam het als voorbeeld van een partij die het evenwicht moet bewaken. En inderdaad hoeft de NMA wat mij betreft zich niet druk te maken om UH. Er zijn belangrijker zaken in de wereld. Maar wanneer, bijvoorbeeld, KPN een buitensporig groot marktaandeel Mobiel Telecommunicatie zou krijgen, wordt er wel kritisch meegekeken. Hetzelfde gebeurde met Microsoft.

In het voorbeeld van Mercedes hebben we het over het product auto. MB maakt een auto, VW ook, BMW niet minder enzovoorts. Ieder met hun eigen interpretatie, maar het blijft een auto (dit zeg ik met het risico dat we nu diverse reacties krijgen dat een VW een auto is en een Nissan niet, wat op zich dan wel weer waar is, maar wel buiten deze discussie ligt :mrgreen: ). De consument kiest welke auto hij/zij wil, dat is concurrentie. Het verschil is, denk ik, dat een (landbouw-)schaalmodel een product is, dat gemaakt wordt onder licentie. Ik krijg sterk de indruk dat de concurrentie op dit moment niet zozeer in de markt ligt (lees: in de winkel), maar in het verkrijgen van licenties. En als een van de partijen daar de overhand krijgt, wordt het voor andere erg moeilijk. Immers, je gaat naar de winkel met in je achterhoofd: "Ik ga een 1:32 Valtra C kopen" en niet: "Ik ga een UH kopen". Ik weet dat dit min of meer een herhaling is van wat ik eerder postte, maar ik vind dit toch een belangrijk verschil. Dat dat zo werkt, is tot nu toe nauwelijks een probleem geweest. Het tempo waarin UH nu echter hiervan gebruik maakt, is voor mij een probleem.

@Arik: WSI is verschenen ondanks UH in de transport-modellen wereld, dat verschilt niet van de landbouw miniaturen wereld. Volgens mij zijn Weise en ReplicAgri bijvoorbeeld ook nog niet zo lang op de markt. Maar zou het niet doodzonde zijn als Weise, ReplicAgri en WSI over een paar jaar ten onder zijn gegaan aan het geweld van UH?
Gebruikersavatar
Arik
Collector
Collector
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 20:31
Land: Nederland

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Arik » zo 28 nov 2010 19:30

@Borsth, Mijn stelling was dat WSI ondanks UH toch een marktpositie op weet te bouwen. Waar baseer jij op dat Weise, ReplicAgri en WSI over een paar jaar niet meer zouden bestaan? Zolang ze zich richten op bepaalde modellen of een bepaalde kwaliteit die UH niet wil of kan halen denk ik dat er ook voor hen gewoon een markt zal zijn waar ze hun geld kunnen verdienen. Kijk bijvoorbeeld naar Weise die samen met Fendt verpakkingen ontwerpt, zo blijf je betrokken bij de fabrikant en komt het met licenties ook wel goed.
Gebruikersavatar
borsth
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 04 jul 2010 14:36
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door borsth » zo 28 nov 2010 20:03

Ik kan inderdaad niet in de toekomst kijken. Ik stel alleen dat het zonde zou zijn als, door de huidige ontwikkelingen, de markt instort en kleinere bedrijven niet kunnen overleven.
Maar begrijp ik nu uit je verhaal dat UH bepaalt hoe de markt verdeelt moet worden? Je schrijft:
"Zolang ze zich richten op bepaalde modellen of een bepaalde kwaliteit die UH niet wil of kan halen denk ik dat er ook voor hen gewoon een markt zal zijn waar ze hun geld kunnen verdienen."
Dus UH maakt wat ze wil, in de kwaliteit die ze wil en als de rest nog bestaansrecht wil houden, moeten ze daar maar omheen opereren. Als ik je goed begrijp en je bedoelt wat ik lees, zeggen we toch voor een heel groot deel hetzelfde? Namelijk dat UH de markt voor een groot deel dicteert en de overige partijen zich maar in de niche-markten moeten begeven.
Gebruikersavatar
Arik
Collector
Collector
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 20:31
Land: Nederland

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Arik » zo 28 nov 2010 23:02

@Borsth: Ik denk niet dat we helemaal hetzelfde bedoelen. Ik bedoel dat UH zich zal richten op die producten/merken waar ze veel volume kunnen halen (de licenties moeten wel terugverdiend worden). Dat betekent automatisch dat er andere gebieden overblijven waar andere spelers zich op kunnen richten. Overigens is het uiteindelijk niet UH die dat bepaald. De fabrikanten bepalen aan wie ze licenties verkopen of door wie ze hun modellen laten maken. Als hun merk nadelige gevolgen gaat ondervinden (slechte naam) door de werkwijze van UH dan trekken ze echt wel aan de bel. Tegenwoordig maken veel fabrikanten del uit van grote concerns en die laten echt niet met zich spelen door UH. Overigens vind ik het niet negatief dat kleine fabrikanten zich op de niche markten moeten begeven. Ik denk dat dat gewoon reëel is. Als kleine fabrikant hetzelfde product maken als een grote fabrikant is vragen om problemen.

Vr.gr. Ari
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Rieko » ma 29 nov 2010 8:41

Als je de ontwikkelingen van de afgelopen 2 - 3 jaar bekijkt, schijnt er toch wel voldoende markt te zijn. Enkele jaren geleden moesten de kleine verzamelaars het doen met Britains, Ertl en Siku. De afgelopen jaren heeft UH zich ontwikkeld tot één van de grootste uitgevers, maar er is ook ruimte ontstaan voor Weise-Toys, Schuco, Wiking, Replicagri en ROS om zich een positie te verwerven op de 1:32-markt. Daarnaast lukt het ook nog voor de kleine bedrijven als Agrartoy, Marge-Models en Imber een marktaandeel te verwerven.

Zo is er voor elk wat wils. Niet iedereen heeft het geld om 50-60 euro uit te geven per model en UH voorziet in een mogelijk om modellen voor minder dan 30 euro te leveren. Voor de "alles-verzamelaar" kan het wel te duur worden, maar de keuzes voor gerichte verzamelaars wordt groter. Dat beschouw ik als winst voor de verzamelaar.

Of dit nog jaren zo kan doorgaan, weet ik niet. Maar ondanks de huidige economische crisis zie ik bij jong en oud toch wel heel veel nieuwe aanwinsten voorbij komen. :D
Gebruikersavatar
borsth
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 04 jul 2010 14:36
Land: Nederland
Locatie: Zwolle

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door borsth » ma 29 nov 2010 9:36

@Arik:
Ik denk toch dat we hetzelfde bedoelen, we leggen de nuance alleen wat anders. Jij bekijkt het van een positieve kant en ik van een meer negatieve kant. Ik zal, aan de hand van wat je schrijft, proberen het uit te leggen.
Arik schreef:(...)Ik bedoel dat UH zich zal richten op die producten/merken waar ze veel volume kunnen halen (de licenties moeten wel terugverdiend worden).
UH zal zich daarop richten, blijkbaar heeft UH die vrijheid verworven of opgeëist.
Arik schreef:Dat betekent automatisch dat er andere gebieden overblijven waar andere spelers zich op kunnen richten.
Precies wat ik bedoelde: De rest moet het maar doen met de "left-overs".
Arik schreef:Overigens is het uiteindelijk niet UH die dat bepaald. De fabrikanten bepalen aan wie ze licenties verkopen of door wie ze hun modellen laten maken. (...)
Daar zit dus de concurrentie en niet in de winkel, bij de consument.
Arik schreef:Overigens vind ik het niet negatief dat kleine fabrikanten zich op de niche markten moeten begeven. Ik denk dat dat gewoon reëel is. Als kleine fabrikant hetzelfde product maken als een grote fabrikant is vragen om problemen.
Natuurlijk is dat niet per definitie negatief. Maar als dit gebeurt omdat er eigenlijk geen keuze is, is er nauwelijks meer sprake van een vrije markt.

@Rieko:
Als je het over een relatief korte periode van 2 tot 3 jaar bekijkt, klopt het wat je zegt. Maar dit is normaal in een markt voor luxe-goederen / gadgets, verzamel-items. Er komt echter heel vaak al gauw een ommekeer. Nu gaat het nog goed, maar ik betwijfel of dat nog lang zo door kan gaan.
Ik heb al eerder aangegeven dat ook ik vind dat UH een aanwinst vormt. Ze hebben de markt een stuk scherper gezet en we hebben nu zeer gedetailleerde modellen voor relatief weinig geld. De overige fabrikanten moesten daarin mee, dat is marktwerking. Een zeer goed voorbeeld is het nieuwste MF model van Britains en de enorme vooruitgang die bijvoorbeeld ROS heeft geboekt. Er is, volgens mij, niemand die daar problemen mee heeft. Het probleem zit hem in de enorme hoeveelheid nieuwe modellen die gebracht worden. Daar gaan verzamelaars op afknappen. En je hebt straks niets bijzonders meer. Ik heb sinds Zwolle een prachtige Veenhuis mesttank. Ik ben niet de enige, maar de kans dat ik hem bij een andere verzamelaar tegenkom, is behoorlijk klein. Als straks alles is gemaakt door UH, heb je toch niets bijzonders meer in je verzameling?
De economische crisis treft overigens lang niet iedereen en lang niet overal even hard. Het is niet zo dat ieder lid van de bevolking onderuit gaat door de crisis. Het subforum aanwinsten, bijvoorbeeld, is dan geen goede graadmeter voor de impact. Als de crisis er voor zorgt dat het Nederlandse volk er 2% op achteruit gaat (voorbeeld!), dan houdt dat niet in dat zowel jij als ik er 2% op achteruit gaat. Misschien gaan wij er wel een half procent op vooruit, maar krijgt mijn buurman een klap van 5%. Nou ja, dat wist jij ook wel, maar in de publieke opinie wordt nogal makkelijk geroepen dat we niets van de crisis zien. Er zijn genoeg mensen die dit jaar meer te besteden hebben dan vorig jaar. De klappen vallen op individueel niveau.
Maar goed, de economische crisis heeft eigenlijk niet zoveel met dit onderwerp van doen.

Lang verhaal even samenvatten: Tot nu toe en wellicht ook op de korte termijn, is UH een aanwinst voor de verzamelaar. Ik heb echter sterke twijfels over de lange termijn.
Gebruikersavatar
Rieko
Erelid
Erelid
Berichten: 5506
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 18:14
Land: Nederland
Locatie: Delfgauw

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Rieko » ma 29 nov 2010 10:02

Tja, het is altijd moeilijk om in de toekomst te kijken, maar ik heb ongeveer 5 jaar geleden van kenners ook al te horen gekregen dat de miniaturenmarkt op zijn gat zou gaan en dat is volgens mij niet gebeurd.

En het aspect bijzondere modellen. De specifieke verzamelaar zal altijd nog wel eens ergens iets leuks tegen het lijf lopen, althans als mensen als Geoffrey, Ronnie en Nicolas af en toe eens iets maken in kleine oplage. Ik zelf vind in elk geval nog steeds wel weer nieuwe verzamelgebieden.

We wachten af.
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » ma 29 nov 2010 22:30

Ik heb sterk de indruk dat de mensen die er een negatieve mening qua Universal Hobbies op na houden, behoorlijke koffiedik-kijkers zijn.
Óf ze denken dat ze alles wat nieuw wordt uitgebracht moeten kopen, óf ze hebben geen reëel beeld van hun eigen positie qua verzamelen.
Persoonlijk vind ik U.H een gróte vooruitgang op het gebied van schaalmodellen, zeker waar het betreft de combinatie tussen kwaliteit, detaillering en prijsstelling!
Een tiental jaren geleden waren we nog aangewezen op Siku, Britains en ander "speelgoed". En daar is door U.H. wel verandering in gebracht.
Wellicht hebben ze een groot deel van de markt naar zich toegetrokken, maar is daar iets mis mee? Zoals iemand terecht opmerkt moet de concurrentie daarin mee, anders prijzen ze zich uit de markt.
En zo zie je het gemiddelde van de markt qua kwaliteit van het aanbod stijgen.
Je ziet bijv. aan Replicagri, ROS, Weise en andere "kleinere" fabrikanten dat ze de door U.H. gezette trend wel overnemen. Dan is de markt dus wél in beweging, en naar mijn idee in de goeie richting!
Fabrikanten van 1:1 modellen blijven de zaken wel volgen, maar zullen niet altijd per definitie voor maar één schaalmodellenleverancier kiezen.
Kijk bijv. naar de MB-tracs. Die werden al op schaal gemaakt door Siku en Britains, maar nu ook nog door Weise, Schuco, en weer in een geheel andere uitvoering opnieuw weer door Siku.
Ander voorbeeld: de Claas Xerion. Wordt ook door meerdere leveranciers gemaakt.

Ik denk dat er altijd een tweedeling in de markt zal blijven: ongeacht welke leveranciers die ook bedienen.
Er zal altijd verschil zijn tussen "verzamelaars voor de heb" en "verzamelaars voor het verzamelen".
Grootste verschil is dat laatstgenoemde categorie vanuit een heel andere beleving keuzes maakt, en op heel andere gronden selecteert wat ze wel en wat ze niet willen hebben.
Verzamelen voor de verzameling betekent dat je jezelf eisen oplegt m.b.t. je verzameling, en die zijn, als ik naar mezelf kijk, vooral gebaseerd op kwaliteit.

Conclusie: er zal altijd ruimte in de markt zijn voor meerdere leveranciers, die al dan niet overlappende gebieden van de markt bedienen, met al dan niet dezelfde of verschillende producten.
Voorspellingen dat de markt "kapot zal gaan" zijn naar mijn bescheiden mening dan ook in het geheel nergens op gebaseerd. Sowieso verdient het aanbeveling om eens stil te staan bij de vraag of de markt niet (wat) groter is dan alleen het Nederlandse grondgebied! Alsof een leverancier als U.H. zich daar werkelijk om zou bekommeren? Op globaal niveau gesproken is Nederland (met alle respect gesproken overigens) niet groter dan een klein dorp!!
Bovendien zal een fabrikant die zichzelf respecteert nooit een "tsunami van modellen" lanceren, want hij weet dat dat korte-termijn-politiek is en slecht voor zijn reputatie én toekomst!
Hij zal ook nooit op maar één paard wedden, want hij weet dat dat risico te groot is. U.H. bijvoorbeeld (het wordt bijna cliché) maakt ook schaalmodellen in de grondverzet- en transportsector.
Markten die van oudsher ook min of meer zijn vergeven aan bestaande leveranciers. Toch zullen die niet per definitie worden weg-geconcurreerd, sterker nog: ook daar staan meerdere nieuwe partijen op. Eerder door iemand genoemd voorbeeld is W.S.I. die zich in een markt begeeft die veelal door Tekno werd beheersd!

Kortom: waar actie is, is reactie!
Goeie zaak!


M.vr.gr.

Jan
Laatst gewijzigd door Inter-forever op di 08 feb 2011 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door eicher 3108 » di 30 nov 2010 0:44

Jij bent een echte UH fanaat, dat heb ik al wel door..... :wink:
En ik ben ABSOLUUT geen koffiedik kijker, eerder een wakkere Cola kijker. :mrgreen:
Ben meestal erg positief ingesteld, mensen die mij goed kennen kunnen dat beamen, er wordt steeds gesuggereerd dat wij UH helemaal niets vinden, dat is pertinent niet waar.
Ook ik koop UH modellen, maar lang niet alles meer, had me voorgenomen om alles in 1/32 te verzamelen, maar die hoop heb ik 2 jaar geleden al opgegeven, of er bij neer gelegd dat,dat niet mogelijk is. Hier komen enkel nog modellen binnen waar ik wat mee heb, of die ik uit mijn jeugd ken. Met name spul uit de 70er en 80er jaren, en al helemaal geen specifiek Frans spul meer, of die grote meuk die je alleen op de enorme vlaktes in het oosten ziet. Amerikaans spul is natuurlijk wel een uitzondering. :)
Ten eerste waar moet je al dat spul laten?? Ik denk dat meerdere mensen hiermee zitten.

Wat ik erg jammer vindt, is dat tegenwoordig alles uitgebracht wordt,(en dit betreft niet alleen UH) en dan met name de nostaligische trekkers van de jaren 80, en de heruitgaves in zeer gedetailleerde kwaliteit. De oude modellen zijn hiermee in 1 klap niets meer waard, erg jammer voor mensen die hier honderden of duizenden euro's in hebben zitten.
Ik ken een aantal verzamelaars die mede door dit gestopt zijn met verzamelen en de boel verkocht hebben, omdat voor hun de lol eraf is.
Zelf heb ik hier ook over nagedacht, en heb op het punt gestaan om ook de boel op internet te zetten.
Maar heb het niet gedaan, omdat ik die oude dingetjes ook wel wat vindt hebben.

Maar we kunnen er lang en kort over praten je krijgt toch geen eens gezindheid op dit gebied, zoveel mensen zoveel wensen, en dat is misschien maar goed ook, en we zullen vanzelf zien waar het schip strand. :wink:
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door GP Hoving » di 30 nov 2010 18:54

Door de onnoembaar vele modellen per jaar worden uitgebracht is ( deels ) het plezier van het modelbouwen er voor mij af. Eerder was het een uitdaging om een model zo mooi, en kloppend mogelijk te maken, omdat er niks te koop was die aan die standaard voldeed. Ook wordt alles tegenwoordig uitgebracht, het heeft geen zin meer om met de bekende type trekkers / werktuigen aan het bouwen te gaan als zelfbouwer, want je hebt iets klaar, en 3 weken wordt het model aangekondigd. je steekt er uren en uren in, en het is over een tijdje te koop voor 40 euro. Ik een groot deel van mijn plezier in het modelbouwen kwijt. En dat is wat ik zo jammer vind. Ik zoe mijn heil nu in modellen waar ik zelf mee heb gewerkt, en wat is gewoon mooi vind.

je hoord mij nergens zeggen dat ik het een slechte zaak vind dat UH de rest van de fabrikanten wat heeft opgeschroeft met oog op detailering, want dit komt elke collectie ten goede, het is net wat Ronnie zegt, alles wat vroeger veel geld waard was, en echte verzamelaar opjecten waren zijn grotendeels, door UH heel vee waarde verloren.

Het is een eindeloze disccusie, jij bent een groot UH fan, ik niet, we zullen het hier nooit over eens worden... !

Groeten koffiedik kijker....
Gebruikersavatar
Jelmer Deere
Collector
Collector
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 21 jan 2009 11:32
Land: Nederland
Locatie: Zelhem

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Jelmer Deere » di 30 nov 2010 19:18

Nog lang niet alles is gemaakt hoor! kijk maar naar de oudere Lamborghini's, Same's enz enz.. dat zijn mooie uitdagingen voor modelbouwers!
Gebruikersavatar
hermenj
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
Land: nederland
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door hermenj » di 30 nov 2010 19:23

die komen vast jelmer, maar wanneer dat is de vraag. Modelbouwers kunnen er wel eentje maken, maar misschien is der al wel eentje eind volgend jaar ;)
Gebruikersavatar
mreyder
Collector
Collector
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 13:53
Land: Nederland
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door mreyder » di 30 nov 2010 20:20

eicher 3108 schreef:Jij bent een echte UH fanaat, dat heb ik al wel door..... :wink:
Wat ik erg jammer vindt, is dat tegenwoordig alles uitgebracht wordt,(en dit betreft niet alleen UH) en dan met name de nostaligische trekkers van de jaren 80, en de heruitgaves in zeer gedetailleerde kwaliteit. De oude modellen zijn hiermee in 1 klap niets meer waard, erg jammer voor mensen die hier honderden of duizenden euro's in hebben zitten.
:
Laat ik voorop stellen, dat ik geen grote UH-kenner ben. Ik verzamel bijna alleen Britains. Maar ook daar waren nogal wat negatieve geluiden te horen, toen britains de oude Fordjes opnieuw uitbracht: velen riepen, dat daardoor de oude Fordjes (5000 en 6600) hun waarde gingen verliezen. Maar dat is nooit gebeurd! Mensen zien heus het verschil wel. Ik heb in Zwolle ook wel verkopers horen zeggen, dat ze hun hele verzameling gingen verkopen omdat veel items veel goedkoper waren geworden door bv UH. Maar is dat wel de enige reden? De prijzen van heel veel miniaturen zijn gedaald, maar vooral doordat velen minder geld te besteden hebben aan hun hobby. Als ik naar mijn aandachtsgebied kijk: ook de prijzen van Britains-items zijn veelal gedaald. Ik roep nu ook niet: UH maakt de prijzen kapot en daarom verkoop ik m'n hele verzameling. Zou m.i. onzinnig zijn. Toen ik de items kocht waren ze me het geld wat ik er voor gegeven heb waard, anders had ik ze niet gekocht,. En dat een deel nu wat minder op zou brengen als ik 't zou verkopen: interesseert me geen lor (had bijna gezegd: geen donder, maar laat ik 't netjes houden). Het andere deel van m'n verzameling zou misschien wel veel meer opbrengen dat dat 't gekost heeft: ook dat interesseert me niet! Ik verzamel omdat ik een passie heb voor alles wat britains heeft gemaakt. M'n hart begint sneller te kloppen als ik een mooi oud item zie, ook als ik t wel in m'n verzameling heb. Waarom zou ik dan gaan verkopen, enkel en alleen omdat de prijs van sommige items wat gedaald is? Even terug naar de vergelijking met eigenbouw/verbouw: iemand die alleen een miniatuur wil van een bepaalde tractor of machine en die nu voor weinig van UH kan kopen, zal 'm waarschijnlijk inderdaad niet voor een veelvoud van die prijs van een verbouwer kopen. Maar er zijn ook verzamelaars, die veel liever een verbouwd of eigenbouw hebben: zij blijven 't geld er wel voor uitgeven. En als jezelf graag verbouwt, waarom zou je daar dan door de productie van UH mee stoppen? Het exemplaar dat jezelf hebt verbouwt heb je ZELF gemaakt:heel veel tijd in geinvesteerd, als je t ziet, weet je precies waar de moeilijkheden zaten en waar niet. Maw: de beleving van 't hebben van een model dat je zelf hebt verbouwd is toch heel anders dan van een gekocht exemplaar (of dit nu door een ander verbouwd is of een fabrieksexemplaar maakt daarbij waarschijnlijk niet zoveel uit).

Als ik naar mezelf kijk: ik heb een kleine International-verzameling: heb wel eens bij een heel mooi verbouwd model staan kijken, dat veel geld moest opbrengen: heb ik niet gekocht, als ik bijna 200 euro aan een model uitgeef, koop ik iets van Britains. Nu Replicagri een mooie IH heeft uitgebracht heb ik 'm meteen gekocht: en het volgende aangekondigde model en de IH-trailer komen hier zeker ook!

Weet niet of it een goede bijdrage was aan deze discussie, maar ik heb verwoord hoe ik 't zie....
BritainsMonster
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1065
Lid geworden op: vr 19 sep 2008 14:54
Land: ..

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door BritainsMonster » di 30 nov 2010 20:33

Ronnie ik heb GP al bericht gedaan.........Fortschritt modellen moeten er komen :D
Gebruikersavatar
Arik
Collector
Collector
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 11 dec 2009 20:31
Land: Nederland

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Arik » di 30 nov 2010 20:38

@mreyder: Wat mij betreft een prima bijdrage. Je hebt prima verwoord wat ik ook voel.
Wat ik ooit voor een model betaald heb is het me toen waard geweest. En wat het nu waard is? Het zal me ... wezen.
Ik verzamel niet om geld te verdienen dan zijn er waarschijnlijk wel betere manieren. Ik verzamel omdat ik een passie heb voor bepaalde modellen. Ik geef er aan uit wat ik me kan en wil veroorloven. Wat het ooit waard wordt is een probleem voor diegene die mijn "erfenis" mag verdelen :)

gr. Ari
Gebruikersavatar
Inter-forever
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 12 aug 2007 17:30
Land: NL
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Inter-forever » di 30 nov 2010 20:42

In tegenstelling tot wat sommigen hier denken, ben ik niet per definitie een U.H.-fan. Jawel, ik geef wel toe dat een groot deel van mijn collectie bestaat uit door hen geproduceerde modellen.
Echter kent mijn verzameling ook modellen van Replicagri, ROS, Ertl (een enkeling), en andere fabrikanten.
Ik meen ook niet een lans te moeten breken voor U.H., althans niet voor het merk.
Wél voor de beweging die ze in gang hebben gezet, namelijk dat modellen voor vergelijkbare prijzen véél beter gedetaillleerd kunnen worden dan wat we voorheen gewend waren.
Die mening wordt door velen op dit forum gedeeld!

Waar ik me echter tegen verzet is de negatieve houding van sommige forum-leden die kennelijk in de handelwijze van U.H. het ondergaan of instorten van de markt menen te zien.
Dat gaat werkelijk nergens over! :evil: :evil:
De verzamelaar die denkt dat hij (of zij) alles moet hebben op 1:32 gebied gaat te kort door de bocht door U.H. de schuld te geven van het onhaalbaar worden van zijn voornemen. ](*,)
Ieder weldenkend mens kan op zijn vingers natellen dat er in de schaalmodellenwereld alleen maar sprake zal zijn van toename. Als U.H. niet die positie had verkregen die ze nu hebben, had een andere fabrikant dat wel gedaan.
Er zijn nog LEGIO 1:1 modellen die nog niet op schaal worden uitgebracht. Andere forum-leden noemen daar in deze discussie al voorbeelden van. Het gaat me te ver om daar een (complete) opsomming van te maken.

Mensen die bovendien een collectie schaalmodellen opzetten met het oog op winstgevendheid, hebben m.i. ook geen reëel beeld van wat verzamelen behelst.
Als je er geld mee wilt verdienen kun je je geld beter in aandelen steken. Bijvoorbeeld van U.H., om maar eens een voorbeeld te noemen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Daarbij is het voeren van een discussie op een forum m.i. niet bedoeld om elkaar van mening te doen veranderen. Diegene die dat denkt in discussie met mij, moet ik teleurstellen.
Het is niet mijn bedoeling om wie dan ook mijn mening op te leggen! Ik gun een ieder zijn (of haar) mening, laat dat vooral duidelijk zijn.
Wel denk ik dat het goed is dat je je eigen mening kunt onderbouwen met redelijke argumenten. Het uitwisselen van meningen zal dat alleen maar stimuleren.


M.vr.gr.
Jan
Gebruikersavatar
Luuk
Moderator
Moderator
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 13:29
Land: Nederland
Locatie: Kessel

Re: De vele uitgebrachte miniatuurtjes per jaar?

Bericht door Luuk » di 30 nov 2010 21:19

@ Mreyder: Goed verwoord.
mreyder schreef:Ik heb in Zwolle ook wel verkopers horen zeggen, dat ze hun hele verzameling gingen verkopen omdat veel items veel goedkoper waren geworden door bv UH. Maar is dat wel de enige reden? De prijzen van heel veel miniaturen zijn gedaald, maar vooral doordat velen minder geld te besteden hebben aan hun hobby. Als ik naar mijn aandachtsgebied kijk: ook de prijzen van Britains-items zijn veelal gedaald. Ik roep nu ook niet: UH maakt de prijzen kapot en daarom verkoop ik m'n hele verzameling. Zou m.i. onzinnig zijn.
Je snijdt hier een heel interessant iets aan wat ik ook al eerder een keer geroepen heb. Met name het vetgedrukte deel viel mij op. We horen rondom ons heen heel veel negatieve geluiden voor wat betreft hypotheken, een euro die onder druk staat, landen die het financieel niet meer trekken, de pensioenleeftijd die omhoog moet, en ga zo maar door. In hoeverre heeft dit invloed op ons gevoel voor het verzamelen? Ik durf wel te stellen dat hierdoor verzamelaars ook geraakt worden. Bijvoorbeeld: Hoe makkelijk is het om, als je het financieel ineens niet meer zo breed hebt, een ander de schuld te geven? Stel dat ik het niet meer kon betalen, zou ik ook makkelijk kunnen zeggen dat ik maar stop met verzamelen, vanwege de vele miniatuurtjes die uitgebracht worden. (LET WEL ik wil helemaal niet dat de discussie die kant op gaat en ook niet dat er zich mensen aangevallen voelen, dat is niet de bedoeling :wink: ). Durf maar eens eerlijk te zeggen dat je het niet meer zo breed hebt en jouw verzameling moet verzilveren om de rekeningen te betalen. Ik weet dat dit in veel gevallen niet speelt, maar in een onzekere tijd waarin wij ons nu bevinden speelt het weldegelijk een rol. Ik krijg hier door mijn vrouw ook de vraag gesteld om het wat rustiger aan te doen, omdat ook ik iedere euro maar 1x uit kan geven.

Ik ben het ook wel eens met diverse voorgaande schrijvers. Ik heb ook keuzes moeten maken. Ik had eerder de illusie om een uitgebreide 1:32 verzameling nog completer te krijgen, maar nu heb ik ook keuzes moeten maken. Het is wel een keuze die ik eigenlijk liever niet had gemaakt, maar waartoe ik wel gedwongen wordt gelet op al het geweld(igs) wat allemaal uitkomt. Och ja, ik bekijk het ook dan weer van de positieve kant. Het geeft mij wat rust op het verzamelgebied en ik kan nu de eerder onbereikbare modellen toch nog bereiken omdat ze in prijs dalen. Komt dat door UH? Nou, ik denk het niet. Daar is momenteel veel te veel voor aan de hand in de wereld.

Ik heb in het verleden ook spullen (dubbel) gekocht voor de verkoop die nu minder waard zijn. Pech gehad denk ik dan. Het blijft dan maar wat langer liggen :wink: .

Overigens maak ik toch nog gretig gebruik van de zelfbouwers. Het blijven vrij unieke modellen die nooit hetzelfde gebouwd worden door de fabrikanten. Had ik dat geld er niet voor over gehad, dan had ik het dus niet gekocht :wink: . Zo maakt iedereen zijn keuze..... Een keuze die we van elkaar moeten respecteren...... Ongeacht welke keuze gemaakt wordt..... uiteindelijk zijn we allemaal besmet met hetzelfde virus en delen wij een enorm leuke passie :mrgreen: =D> .

PS: volgens mij is dit het topic met de grootste lappen tekst =D> . Goede discussie ook. Hou dit ook zo :wink: .
m*groeneduivel
Stagiaire
Stagiaire
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 07 jan 2011 18:51
Land: Nederland

Universal Hobbies 2011

Bericht door m*groeneduivel » vr 25 mar 2011 17:55

Als je miniaturen verzamelt omdat je er iets mee hebt en er naar wilt kijken dan is het prachtig dat er zo veel uitkomt. UH etc. hebben eveneens voor die verzamelaars duidelijkheid verschaft en dat is dat je een verzameling hebt die op het moment van koop al 50 procent van de waarde verloren is. Zelf vind ik het mooi om iets in de kast te hebben wat niet iedereen heeft en heb dan ook liever iets van een zelfbouwer of iets dat in (zeer)kleine oplage is gemaakt dan datgene wat je per kilo kunt aankopen en wat iedereen in de kast heeft staan. Ben je ooit je verzameling zat dan is het leuk dat het geld niet in een bodemloze put is gegooid, maar ieder zijn meug!
Plaats reactie

Terug naar “Landbouwminiaturen algemeen (nieuw)”