Toeters en pompjes die het niet doen...

Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gesloten
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Toeters en pompjes die het niet doen...

Bericht door René » zo 09 jan 2011 22:56

Avond (elektro)techneuten,

Ben bezig om de elektra van een Kubota ST30 in orde te maken, is bijna klaar,op werklampen(die er nog op komen), op het pompje van de ruitenwisservloeistof en de claxon na... Op mysterieuze wijze willen de laatste 2 niet werken op de manier als het moet...
De toeter doet het als je hem direct aan de accu hangt of aan de acculader. Maar zodra je hem stroom geeft via het draadje dat op de schakelaar voor de toeter zit, doet ie niets. Terwijl er toch echt stroom op staat. Ikzelf denk dat de toeter gewoon te veel stroom vraagt voor het mini draadje dat van de schakelaar af komt... Er zat in de vooral kapotte wirwar van draden die er eerst was op de een of andere manier een relais aan geknoopt, dus denk dat de vorige eigenaar het zo heeft opgelost. Zo ga ik het ook weer doen. Weet alleen niet hoe je het relais moet aansluiten, er zitten 5 polen op, maar geen aanwijzingen(wel iets met 87 en 87a enz.). Ik neem aan +in signaal, +uit signaal, +in schakel +uit geschakeld1 en +uit geschakeld2. Iemand die kan helpen(welke pool is wat)?
Dan het pompje. Het werkt als je het stroom geeft via het licht(zo heb ik het getest). Maar net als bij de toeter, zodra ik het aansluit op het draadje waar het op hoort: niets. En er staat stroom op. Heb hem ook op de schakelaar voor werklicht gezet, ook niks. Ik denk dat ik daar dan ook maar een relais tussen zet. Toch zou ik graag weten hoe het kan dat het niet werkt?
Gebruikersavatar
nelislwer
Classic
Classic
Berichten: 62
Lid geworden op: za 27 dec 2008 17:23
Land: holland
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Toeters en pompjes die het niet doen...

Bericht door nelislwer » ma 10 jan 2011 13:03

Goede massa is ook heel belangrijk
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Toeters en pompjes die het niet doen...

Bericht door René » ma 10 jan 2011 18:57

Nou, bij het werklicht zitten bij + en - kabels van ong. 2mm dik, dat zou zeker genoeg moeten zijn. Weet echter niet hoe dik de kabels tot aan de schakelaar zijn.
Ik los het gewoon op met een relais, moet ik alleen nog weten hoe je het aansluit.
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Toeters en pompjes die het niet doen...

Bericht door René » ma 10 jan 2011 19:39

Ben er al uit, mag een slotje op!(of verwijderen)
Gesloten

Terug naar “Oldtimers”