Pagina 1 van 1

Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: za 14 jun 2008 17:46
door Hendrik
Volg hier de restauratie van de Kramer met maaibalk!!

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer K12th???

Geplaatst: do 19 jun 2008 9:37
door Jan J
Hier is een website met info over Kramer tractoren http://www.kramerpagina.nl.
Groetjes Jan

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer Kl11??

Geplaatst: do 19 jun 2008 21:06
door Hendrik
Als ik de foto's van Hans bekijk en nog een paar foto's op internet geloof ik dat ik toch een kramer kl11...
Kan Hans mij daar iets meer over vertellen???

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???

Geplaatst: vr 20 jun 2008 15:33
door Hans
Hans schreef:Gisteren eens bij een oude dealer van Kramer geweest en best veel info gekregen.

Motor is een Deutz F 1 L 612, met 11 pk.
Versnellingsbak is een ZF A 5. Dit houdt in dat er 5 versnellingen vooruit zijn en 1 achteruit.
Topsnelheid ligt rond de 20!! km/h.
Eigengewicht is 870 kg en de trekker is 2.33 m lang 1.5 m breed en 1.42 m hoog.

Hij is uitgerust met een 540 toeren aftakas die 10 pk levert.
Verder zit op dit type geen hef.

De remmen zijn wel bijzonder: 3 pedalen wel aan de rechterkant, meest linkse voor linker wiel, meest rechtse voor rechter wiel en de middelst voor....... juist ja de beide achterwielen.
Ik weet niet wat je nog meer wilt weten?

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???

Geplaatst: vr 20 jun 2008 20:47
door Hendrik
Heb je ook problemen gehad met de remmen, als ze bleven hangen?
Heb je evt. een werkplaatshandboek die ik zou mogen kopieeren?

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???

Geplaatst: za 21 jun 2008 8:40
door Hans
Ik heb geen werkplaats handboek.
Ja wij hebben inderdaad problemen gehad met de rem van het rechterwiel. Deze kwam bleef hangen. Tijdelijke oplossing is: onder de treeplank (waar je voeten opstaan tijdens het rijden) zie je een pal, deze moet je naar beneden tikken met een hamer oid. De oorzaak van het probleem bij ons was zand in het mechanisme en een gebroken veer. Dus je doet er verstandig aan om het wiel er eens af te halen en alle stangen ed te volgen.

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???

Geplaatst: za 21 jun 2008 16:00
door Hendrik
Ok.. Bedankt, ik heb het met het linkerwiel zal het volgende week is een keertje los halen.

Bedankt voor de tips

Zal z.s.m foto's plaatsen!!

Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???

Geplaatst: za 21 jun 2008 16:23
door Hendrik
hier wat foto's toen ik hem ophaalde..
Afbeelding
broertje op de Kramer en ik slepen op de John Deere!

Afbeelding
broertje nog een keer...

Afbeelding
En ik op de Kramer

komen nog meer!!

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: ma 23 jun 2008 16:01
door Hans
Lijkt verdacht veel op een KL11 inderdaad.
Mijn intresse is gewekt :wink:

Laat je de maaibalk erop zitten -> zo nee graag een berichtje naar mij

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: ma 23 jun 2008 16:16
door Hendrik
@Hans
Ja zeker houd ik de maaibalk!
Kan wel aan een andere maaibalk komen maar moet dan wel aangepast worden.... Is eigenlijk eentje voor in de hef....

Ik heb hem in een blauwe kleur komt u dat ook bekend voor?

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: di 24 jun 2008 12:02
door Hans
Als eerste U mag wel je tegen mij zeggen hoor.

De blauwe kleur klopt niet. Kramer heeft (zover ik weet) groene en rode trekkers gemaakt. dit type moet zeker weten groen zijn. Zie de foto's in "mijn" topic.
mbt maaibalk, ik wil alleen een orginele.

Groeten Hans

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: di 22 jul 2008 17:11
door Hendrik
Heb de achterbrug los gehad: als nieuw de met een pen geschreven code staat nog op de tandwielen!!!

De versnellingsbak los gehad: schakelmechanisme versleten :(

De rem het veertje gebroken en muurvast... Kan hem met de hamer bijna niet terug slaan


Zo weer een beetje op de hoogte..

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: di 22 jul 2008 18:31
door Hans
Oef zo te zien zit er dan nog veel werk in.
Maar rustig blijven en goed nadenken, dan kom je met de juiste materialen tot een mooi resultaat.
Vraag anders bij Rietman Hasselt eens wat die nog aan onderdelen hebben, over het algemeen hebben ze nog veel van dit materiaal.

Groeten Hans

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 16:04
door Hendrik
zo eindelijk weer een update...

hier issie in de primer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
velg geschuurd
Afbeelding
hier istie gespoten en de velgen moeten nog in de kleur (rood)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
veel werk aan gehad.. maar schiet nou al aardig op. het is al weer wat verder dan op de foto's... de voorwielen zijn al weer rood, en weer veel onderdelen op gebouwd...

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 16:11
door Bas
Leuke projecten zijn dat altijd! Ziet er al erg goed uit, dan heb je straks ook eer van je werk. Als het weer dan straks wat beter is, kun je mooi rondtoeren. :D Ook al met de maaibalk aan de gang geweest? Succes er nog mee!

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 16:32
door tim schenk
Leuke trekkertje zo :mrgreen:

Gr Tim

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 17:10
door Hendrik
de maaibalk ben ik nu aan het schuren... moet nog even in de primer en een zwart laagje...

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 17:11
door JeroenL
Ziet er erg mooi uit, heel leuk trekkertje!

Ik ben zelf ook bezig met de restauratie van een oldtimer, een Porsche 218.
IK vroeg me alleen af hoe je alles schoon hebt gemaakt voor je ging spuiten en hoe je alles geschuurd heb. IK ben er nog niet aan toe maar ik vraag me het gewoon af omdat je veel zit met moeilijk bereikbare plekjes en dergelijke.

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: wo 25 mar 2009 17:16
door Hendrik
het grootste gedeelte met een slijpkop met een staalborstel.. de kleine hoekjes met een boormachine en een klein borsteltje vooraan.. en als je gaat spuiten spuit je er eerst even wasbenzine overheen en laat dat verdampen en dan de goede kleur verf of primer.

Ik raad je aan om hem ergens te laten stralen, want dat schuren is wel een heidens karwei...

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: do 26 mar 2009 17:33
door JeroenL
Oke, ik heb nu al het plaatwerk en al wat losse onderdelen al gedaan met een slijpkopje op een boormachine. Maar ik ga denk ik dan ook wel een staalborstel aanschaffen voor op de slijptol voor de trekker zelf, dit is dan waarschijnlijk wat handiger voor de grotere vlakken.
Reinig je met de wasbenzine dan veel, gaat herimee dan ook nog bijvoorbeeld olie en smeer vanuit moeilijk bereikbare plekjes er vanaf ?
Schuren lijkt me ook wel een rotklus ja, maar stralen is natuurlijk ook weer heel wat duurder.

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: do 26 mar 2009 19:33
door Spiekker; S.J.B.
Jeroen.

Wij hebben indertijd de IH 533 gestript van plaatwerk en daarna met de Kärcher bewerkt (eerst inzepen, toen koffie drinken en daarna afspuiten). Kan me niet herinneren dat er nog rommel opzat... Mooier is eigenlijk een heetwaterspuit/stoomcleaner, aangezien olie en vet dan makkelijker wegspoelen.

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: do 26 mar 2009 20:34
door Hendrik
ja heb um eerst ook schoon gemaakt met de stoomcleaner... mar ik bedoelde voor dat je ging spuiten even met wasbenzine inspuiten...

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: do 26 mar 2009 21:54
door JeroenL
Oke, ik heb hem zo goed als het kon schoongemaakt met de hogedrukspuit, maar stoomcleaner werkt nog veel beter volgens mij.

Ja dat dacht ik al, dat is meer om te onstmetten en stofvrij te maken. IK kan beter proberen om alles zo schoon mogelijk te maken met de hand, op zich is dat nog best te doen met remreiniger en een beetje doekjes enzo.

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: za 28 mar 2009 19:49
door Remi
JeroenL schreef:Oke, ik heb nu al het plaatwerk en al wat losse onderdelen al gedaan met een slijpkopje op een boormachine. Maar ik ga denk ik dan ook wel een staalborstel aanschaffen voor op de slijptol voor de trekker zelf, dit is dan waarschijnlijk wat handiger voor de grotere vlakken.
Reinig je met de wasbenzine dan veel, gaat herimee dan ook nog bijvoorbeeld olie en smeer vanuit moeilijk bereikbare plekjes er vanaf ?
Schuren lijkt me ook wel een rotklus ja, maar stralen is natuurlijk ook weer heel wat duurder.
Ik ben nu mijn Dexta met een naalhamer, of naaldafbikhamer aan het kaalmaken. Deze werkt gewoon op de compressor. Het kost wel redelijk wat tijd, maar net gietijzer krijg je er redelijk goed kaal mee. Glad plaatwerk is niet echt aan te raden aangezien je kleine putjes krijgt.

Hier zo'n ding. Is gewoon een beitel, maar dan allemaal naaldjes (Diameter ong. 5 mm) die tegen je voorwerp aantrillen.
Afbeelding

Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!

Geplaatst: zo 29 mar 2009 12:06
door JeroenL
Je tikt dan in principe gewoon de verf van je trekker af, voor de motor e.d. wel handig idd. Alleen heb je er dan wel een compessor voor nodig en zijn ze best wel prijzig.