Ploegen
Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Ploegen
-edit Hans-
Dit topic is onstaan nav het topic van christ bij trekkers.
-einde edit-
ploegen is nog niet zo makkelijk als het lijkt he, ik heb het ook geleerd maar na 5 jaar ervaring en een aantal honderd hectare heb ik het ook nog niet 100% onder de knie, als je het makkelijk wil leren moet je met een halfgedragen ploeg beginnen waarmee je bovenover rijd. Hier ploeg je het makkelijkste slingers weer weg en heb je een veel rechtere inzet (waar je de ploeg laat zakken en optilt). Succes verder. Je hoeft dat leren ploegen niet in stapjes, je moet meer leren werken met de ploeg zelf als het ploegen leren (in elk geval zo is mijn ervaring).
Mvg, Bernard.
Dit topic is onstaan nav het topic van christ bij trekkers.
-einde edit-
ploegen is nog niet zo makkelijk als het lijkt he, ik heb het ook geleerd maar na 5 jaar ervaring en een aantal honderd hectare heb ik het ook nog niet 100% onder de knie, als je het makkelijk wil leren moet je met een halfgedragen ploeg beginnen waarmee je bovenover rijd. Hier ploeg je het makkelijkste slingers weer weg en heb je een veel rechtere inzet (waar je de ploeg laat zakken en optilt). Succes verder. Je hoeft dat leren ploegen niet in stapjes, je moet meer leren werken met de ploeg zelf als het ploegen leren (in elk geval zo is mijn ervaring).
Mvg, Bernard.
- N. van Eekelen
- Site Admin
- Berichten: 2862
- Lid geworden op: di 28 mar 2006 17:46
- Land: Nederland
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Dankje Niels , ik heb al heel wat jaartjes ploeg ervaring maar elk perceel ploegt elk jaar tocht weer anders, het ene jaar heb je steeds last van plakkerij onderaan op de ploegscharen en het andere jaar wil de ploeg op hetzelfde perceel de grond niet in. En dan nog maar te zwijgen over van die overgangsgronden of percelen die van zand naar overgangsgrond lopen .
Erik het klop wel dat je recht moet beginnen met ploegen maar dat lukt niet altijd en soms moet je dan wel eens hier en daar wat smokkelen. Dat is net zoiets als dat je kielen weg moet werken met een ploeg, als je een beetje chauffeur bent en je hebt een niet al te grote kiel kun je hem nog wel wegwerken tijdens het ploegen (breedte verstelling).
Mvg, Bernard.
Erik het klop wel dat je recht moet beginnen met ploegen maar dat lukt niet altijd en soms moet je dan wel eens hier en daar wat smokkelen. Dat is net zoiets als dat je kielen weg moet werken met een ploeg, als je een beetje chauffeur bent en je hebt een niet al te grote kiel kun je hem nog wel wegwerken tijdens het ploegen (breedte verstelling).
Mvg, Bernard.
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
-
- Super collector plus
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 19:36
- Land: Nederland
- Locatie: Nieuw Scheemda
Als een ploeg goed afgesteld is, dan kun je het ook met een ketting doen Sjoerd! Maar ploegen en ploegen zit wel verschil in! Kijk eerst maar eens naar de grondsoort waarop je moet ploegen. Als je hier bij mij op de zware klei komt, dan kun je pas leren ploegen! Vindt dat het mooiste wat er bestaat. Doe het dus ook nog met regelmaat.
Specialist in alle 1:32 miniaturen van landbouw en grondverzet. Ook 1:35.
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
@ Spiekker: nou de ploeg zijn wil laten volgen dat kan wel maar dan moet je wel goede strijkzolen hebben . Maar het klopt wel van die stabilisatoren, ik heb meenstal bijde eruit maar soms een erin, licht een beetje aan de grond. En die topstang tja die heb je niet nodig bij een halfgedragen he , en bij een gedragen moet hij zo staan dat de ploeg niet teveel op het loopwieltje drukt. Meenstal ploeg ik ook met een halfgedragen, die werkt wel zo lekker vind ik en dan is het nog een Kyllingstad met nogal wat versleten delen .
Maar Sjoerd leg jij het over buik en rug ploegen nog even uit nu we van dit topic een ploeg les topic maken .
@ 1:32 Specialist: jah ploegen op klei is ook het mooiste, ik heb het een aantal jaar achterelkaar gedaan in Nieuweschans op een 90% afslibbare grond . Die grond ploegt wel goed het was daar ook nog zo je zette de ploeg de grond in en je kon een half uur boek gaan lezen , waren percelen van 1 tot 1,5 km lang .
Voor de rest vind ik het ploegen ook wel een van de mooiere dingen die je op een akkerbouwbedrijf kunt doen, lekker ontspannend.
Mvg, Bernard.
Maar Sjoerd leg jij het over buik en rug ploegen nog even uit nu we van dit topic een ploeg les topic maken .
@ 1:32 Specialist: jah ploegen op klei is ook het mooiste, ik heb het een aantal jaar achterelkaar gedaan in Nieuweschans op een 90% afslibbare grond . Die grond ploegt wel goed het was daar ook nog zo je zette de ploeg de grond in en je kon een half uur boek gaan lezen , waren percelen van 1 tot 1,5 km lang .
Voor de rest vind ik het ploegen ook wel een van de mooiere dingen die je op een akkerbouwbedrijf kunt doen, lekker ontspannend.
Mvg, Bernard.
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
Over de buik en rug heeft te maken met de kant waar scharen langs gaan met wentelen toch? buik is met de scharen naar de grond, rug met de scharen in de lucht.
Wat betreft die topstang: die kun je in principe weglaten als je aan t ploegen bent, alleen als je de trekker moet draaien heb je m nodig. Wat ik met deze vraag eigenlijk bedoelde is: Je kunt ploegen zonder topstang (3punts ploeg), met topstang, of met een ketting, maar een cilinder moet je niet gebruiken, hoezo dan niet?
Wat betreft die topstang: die kun je in principe weglaten als je aan t ploegen bent, alleen als je de trekker moet draaien heb je m nodig. Wat ik met deze vraag eigenlijk bedoelde is: Je kunt ploegen zonder topstang (3punts ploeg), met topstang, of met een ketting, maar een cilinder moet je niet gebruiken, hoezo dan niet?
mvg Sjoerd
-
- Super collector plus
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 19:36
- Land: Nederland
- Locatie: Nieuw Scheemda
Een hydraulische topstang krijg je nooit zo als je het graag wilt hebben. Bovendien als je hem iedere keer gaat verstellen, dan krijg je hem ook nooit weer in diezelfde stand terug zoals het graag wilt hebben. Ik heb de topstang altijd zo kort mogelijk zodat de ploeg amper op het steunwiel loopt. Wij ploegen met een Kverneland LS 95-160-4. Wie weet wat ik bedoel?
Specialist in alle 1:32 miniaturen van landbouw en grondverzet. Ook 1:35.
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
-
- Erelid
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
- Land: Nederland
- Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)
Tja, daar heb ik wel ervaring mee, met hydraulische topstang ploegen
Een ding is belangrijk: Het ding moet NIET lek zijn!!! Dan kun je er niet meer ploegen namelijk
Voor de rest maakt het niet zo veel uit, alleen als je een andere machine nodig bent, dan moet je weer opnieuw instellen, al zou je dat bij een gewone ook wel hebben, tenzij je een alleen voor de ploeg hebt
Nu zit ik met die van ons nog wel vaak af te stellen, want mijn opa heeft ooit is een dikke steen geraakt met 1 schaar, en sindsdien ploegt de ploeg niet helemaal 100% meer, en wil je hem altijd weer iets bijstellen
Een ding is belangrijk: Het ding moet NIET lek zijn!!! Dan kun je er niet meer ploegen namelijk
Voor de rest maakt het niet zo veel uit, alleen als je een andere machine nodig bent, dan moet je weer opnieuw instellen, al zou je dat bij een gewone ook wel hebben, tenzij je een alleen voor de ploeg hebt
Nu zit ik met die van ons nog wel vaak af te stellen, want mijn opa heeft ooit is een dikke steen geraakt met 1 schaar, en sindsdien ploegt de ploeg niet helemaal 100% meer, en wil je hem altijd weer iets bijstellen
- Béné
- Precision collector
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
- Locatie: Sint-Pauwels (België)
Ga ook eens mijn steentje bijdragen. Heb vroeger nog ploegwedstrijden gereden, dus kan ook een beetje ploegen. Ben echter geen superspecialist hoor. Best plaats was 4des op provinciaal kampioenschap. De toenmalige eerstes is Belgisch kampioen geworden en de tweedes was jaar erop belgisch kampioen.
Belangrijkste punten die je in het oog moet houden vooraleer te beginnen:
1. banden op gelijke spanning
2. hefarmen even lang. Dit meet je correct door de ploeg ietsje van de grond te heffen zodat ze hanngt in de lift. Heb der al zien meten bij ploeg die op de grond staat, maar dat geeft een totaal vertekend beeld.
3. alle lichamen moeten perfect uitgelijnd staan. Het komt vaak voor dat bij vervangen van de scharen, de lichamen niet meer uitgelijnd staan tov elkaar.
4. de parallellogram moet goed zijn (hefgeometrie): met andere woorden: de hoek die hefarmen en topstand tov elkaar hebben. Die moeten steeds zo veel als mogelijk gelijk lopen. Anders trek je de ploeg over zijn kop of duw je hem achterover (te lange of te korte topstang, te hoge of te lage aanspanning).
5. hou je snelheid in het oog. Heb er al zien "ploegen" op de meest absurde manier. Komen akker op, handgas open, beginnen te rijden (liefst zo snel als mogelijk),...als alles om ligt gaat pas het handgas er af.
6. een goed afgestelde ploeg moet zelf zijn weg zoeken. Beste test: topstang zit losjes in de houder en beweegt mooi mee, ploeg blijft mooi horizontaal over volledige lengte en je laat je stuur los. Trekker blijft mooi rechtdoor in de voor rijden. Te veel mensen hebben de slechte neiging om aan dat stuur te gaan draaien en met de wielen dwars in de voor te gaan rijden. Als ik dat zie, krijg ik de kriebels. De slechte ploegers kun je daaraan best herkennen. Ikzelf las altijd de krant tijdens het ploegen, kwam niet aan het stuur (tenzijn ik geren of zo moest uitploegen).
7. de werkdiepte moet je in het oog houden. Zorgen dat je geen slechte grond boven haalt. Bij onderwerken van groenbemester goed de voorscharen afstellen.
8. schijfkouter is enkel achteraan nodig mijn gedacht. In NL zie je echter veel schijven op alle lichamen. Is toch een veel te dure investering en naar mijn gevoel zinloos. Enkel uw laatste voor moet netjes gesneden zijn in akkerland. Enigste uitzondering waarin ik overal schijven zou monteren is bij het ploegen van gras.
9. Hydraulische topstang of niet? Ik ploeg liefst van al met hydr. topstang. Je kan veeeeel korter inzetten. Bij mijn wedstrijdploeg waren pak dingen hydraulisch verstelbaar. Stonden wel overal regelventielen op, om snelheid te kunnen bijregelen. Een goede topstang is makkelijk af te lezen en mag niet verlopen of lekken. Ikzelf gebruik nogal graag de topstangen van Waltersheid met de kleurcode op. Zeer makkelijk om te onthouden en in te stellen. Alles stond bij mij ook altijd op papier. Maakte daar tijdens de proefploeg een klein verslagje van. Zo kon ik goed weten waar ik meer overbuik moest zetten, waar topstang langer of korter,....
Ploegen is vooral gevoel. De één kan het, de ander zal het nooit kunnen. Nu is het wel zo dat de ene ploeg makkelijker af te sstellen is als de andere.
Belangrijkste punten die je in het oog moet houden vooraleer te beginnen:
1. banden op gelijke spanning
2. hefarmen even lang. Dit meet je correct door de ploeg ietsje van de grond te heffen zodat ze hanngt in de lift. Heb der al zien meten bij ploeg die op de grond staat, maar dat geeft een totaal vertekend beeld.
3. alle lichamen moeten perfect uitgelijnd staan. Het komt vaak voor dat bij vervangen van de scharen, de lichamen niet meer uitgelijnd staan tov elkaar.
4. de parallellogram moet goed zijn (hefgeometrie): met andere woorden: de hoek die hefarmen en topstand tov elkaar hebben. Die moeten steeds zo veel als mogelijk gelijk lopen. Anders trek je de ploeg over zijn kop of duw je hem achterover (te lange of te korte topstang, te hoge of te lage aanspanning).
5. hou je snelheid in het oog. Heb er al zien "ploegen" op de meest absurde manier. Komen akker op, handgas open, beginnen te rijden (liefst zo snel als mogelijk),...als alles om ligt gaat pas het handgas er af.
6. een goed afgestelde ploeg moet zelf zijn weg zoeken. Beste test: topstang zit losjes in de houder en beweegt mooi mee, ploeg blijft mooi horizontaal over volledige lengte en je laat je stuur los. Trekker blijft mooi rechtdoor in de voor rijden. Te veel mensen hebben de slechte neiging om aan dat stuur te gaan draaien en met de wielen dwars in de voor te gaan rijden. Als ik dat zie, krijg ik de kriebels. De slechte ploegers kun je daaraan best herkennen. Ikzelf las altijd de krant tijdens het ploegen, kwam niet aan het stuur (tenzijn ik geren of zo moest uitploegen).
7. de werkdiepte moet je in het oog houden. Zorgen dat je geen slechte grond boven haalt. Bij onderwerken van groenbemester goed de voorscharen afstellen.
8. schijfkouter is enkel achteraan nodig mijn gedacht. In NL zie je echter veel schijven op alle lichamen. Is toch een veel te dure investering en naar mijn gevoel zinloos. Enkel uw laatste voor moet netjes gesneden zijn in akkerland. Enigste uitzondering waarin ik overal schijven zou monteren is bij het ploegen van gras.
9. Hydraulische topstang of niet? Ik ploeg liefst van al met hydr. topstang. Je kan veeeeel korter inzetten. Bij mijn wedstrijdploeg waren pak dingen hydraulisch verstelbaar. Stonden wel overal regelventielen op, om snelheid te kunnen bijregelen. Een goede topstang is makkelijk af te lezen en mag niet verlopen of lekken. Ikzelf gebruik nogal graag de topstangen van Waltersheid met de kleurcode op. Zeer makkelijk om te onthouden en in te stellen. Alles stond bij mij ook altijd op papier. Maakte daar tijdens de proefploeg een klein verslagje van. Zo kon ik goed weten waar ik meer overbuik moest zetten, waar topstang langer of korter,....
Ploegen is vooral gevoel. De één kan het, de ander zal het nooit kunnen. Nu is het wel zo dat de ene ploeg makkelijker af te sstellen is als de andere.
- ford-newholland
- Collector
- Berichten: 868
- Lid geworden op: di 12 jul 2005 19:17
- Land: nederland
- Locatie: Twente
-
- Erelid
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
- Land: Nederland
- Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)
Topstang altijd in het sleufgat lopen, kan de ploeg mooi vrij bewegen.
Zelf een waterpas (zo'n T geval) op een magneet gemaakt kun je precies zien wat er gebeurt onder het ploegen.
Trouwens vlak ploegen is belangrijker dan recht. Hier in de buurt zie je soms piloten bezig! dat krijg je met de kopeg nooit weer vlak.
Zelf een waterpas (zo'n T geval) op een magneet gemaakt kun je precies zien wat er gebeurt onder het ploegen.
Trouwens vlak ploegen is belangrijker dan recht. Hier in de buurt zie je soms piloten bezig! dat krijg je met de kopeg nooit weer vlak.
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
@ Spiekker:
Wat ik geleerd heb over buik en rug ploegen is het volgende, als je ploeg minder word en dus minder goed de grond in wil dan moet je de ploeg meer over buik instellen. Dan maak je de rechter hefarm wat langer (die het dichtste bij de ploegvoor zit (ploegvoor = het ploeggootje)) hierdoor zullen de punten van de ploegscharen, soms bijtels, meer de grond in willen omdat ze scherper staan (tophoek is scherper). En over rug ploegen is net anders om, wanneer dit precies word gebruikt weet ik niet, ik ben het nog nooit tegen gekomen. En dit geld volgens mij alleen maar met een rondgaande ploeg.
@ Hans: Het is wel zo duidelijk dat het even een apart topic is geworden.
Met kielen bedoel ik het volgende, sommige stukken land zijn niet helemaal vierkant, de breedte voor is anders dan de breedte achter. Hierdoor hou je als je bijvoorbeeld voor alles hebt omgeploegd achter nog een breedte over. Zo'n strook (driehoek) word dan vaak een kiel genoemd.
@ De 1:32 Specialist: Vast wel een hele mooie ploeg . Zal wel een 4 schaar zijn variabel instelbaar van 9,5" tot 16" ploegschaar breedte.
@ Johan Bos: Jah het vlak ploegen is eigenlijk nog veel belangrijker dan recht, het makkelijkste vlakploegen gaat ook met een halfgedragen ploeg vind ik.
Mvg, Bernard.
Wat ik geleerd heb over buik en rug ploegen is het volgende, als je ploeg minder word en dus minder goed de grond in wil dan moet je de ploeg meer over buik instellen. Dan maak je de rechter hefarm wat langer (die het dichtste bij de ploegvoor zit (ploegvoor = het ploeggootje)) hierdoor zullen de punten van de ploegscharen, soms bijtels, meer de grond in willen omdat ze scherper staan (tophoek is scherper). En over rug ploegen is net anders om, wanneer dit precies word gebruikt weet ik niet, ik ben het nog nooit tegen gekomen. En dit geld volgens mij alleen maar met een rondgaande ploeg.
@ Hans: Het is wel zo duidelijk dat het even een apart topic is geworden.
Met kielen bedoel ik het volgende, sommige stukken land zijn niet helemaal vierkant, de breedte voor is anders dan de breedte achter. Hierdoor hou je als je bijvoorbeeld voor alles hebt omgeploegd achter nog een breedte over. Zo'n strook (driehoek) word dan vaak een kiel genoemd.
@ De 1:32 Specialist: Vast wel een hele mooie ploeg . Zal wel een 4 schaar zijn variabel instelbaar van 9,5" tot 16" ploegschaar breedte.
@ Johan Bos: Jah het vlak ploegen is eigenlijk nog veel belangrijker dan recht, het makkelijkste vlakploegen gaat ook met een halfgedragen ploeg vind ik.
Mvg, Bernard.
-
- Erelid
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
- Land: Nederland
- Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)
geer=???
ooh, wacht even, scheve stukken land zeker
even een ander punt:
Heen en weer ploegen, op de kopakker, wat doe je dan?
Linksom draaien (met neus naar het geploegde steken, en dan weer achteruit terug) of rechtsom (met neus naar het nog te ploegen).
De eerste keer dat ik het deed was linksom, maar als je dan terug gaat, krijg je aan het begin of eind van de voor altijd een bocht naar verloop van tijd.
Hoe doen jullie dat?? Want ik zag laatst een filmpje (ik weet niet meer wie die geplaatst had), en daar ging die gast dus linksom.
ooh, wacht even, scheve stukken land zeker
even een ander punt:
Heen en weer ploegen, op de kopakker, wat doe je dan?
Linksom draaien (met neus naar het geploegde steken, en dan weer achteruit terug) of rechtsom (met neus naar het nog te ploegen).
De eerste keer dat ik het deed was linksom, maar als je dan terug gaat, krijg je aan het begin of eind van de voor altijd een bocht naar verloop van tijd.
Hoe doen jullie dat?? Want ik zag laatst een filmpje (ik weet niet meer wie die geplaatst had), en daar ging die gast dus linksom.
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
geer, kiel, wat dan ook, het is zo'n lastig stukje driehoek wat je vaak een paar keer moet ophalen .
Heb je het over een wentel of rondgaande ploeg?
Ik denk namelijk dat je te maken hebt met dat de ploeg iets "uitrekt" of terwijl met dat jij de ploeg in de grond laat zakken gaat hij nog een stukje breeder lopen als normaal boven de grond, dit heb je ook bij het binnenland en dan moet je gewoon hoger op houden.
Erwin specificeer even de situatie, bvd.
Mvg, Bernard.
Heb je het over een wentel of rondgaande ploeg?
Ik denk namelijk dat je te maken hebt met dat de ploeg iets "uitrekt" of terwijl met dat jij de ploeg in de grond laat zakken gaat hij nog een stukje breeder lopen als normaal boven de grond, dit heb je ook bij het binnenland en dan moet je gewoon hoger op houden.
Erwin specificeer even de situatie, bvd.
Mvg, Bernard.
-
- Erelid
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
- Land: Nederland
- Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)
Dat heeft idd te maken met het zakken van de ploeg, als je van links komt, zal de ploeg de makkelijkste weg nemen, dat is dus eerst richting het al geploegde, daarmee ploeg je dus eerst smal. Na 1 meter trekt de ploeg zich recht achter de trekker, en ploeg je normaal. Aan de andere kant van de voor, zit er dus een bocht in je voor richting het geploegde. Hier kun je niet over heen rijden, dus ga je met de bocht mee, dus weer een grotere bocht erin.
Ga je rechtsom, dan begint de ploeg aan de kant van het niet geploegde, en trekt die zich recht na 1 meter. De voor is nu dus heel iets breder aan het eind. Nu kun je daar met de volgende keer als je aan komt rijden gewoon weer recht maken door niet strak langs de voor rand te ploegen.
Bij situatie 1 rijd je met je voorband van het begin in de voor, de achterband volgt dan ook.
Bij situatie 2 laat je hem er in "vallen" vanaf het nog te ploegen gedeelte, de achterband ook.
Ga je rechtsom, dan begint de ploeg aan de kant van het niet geploegde, en trekt die zich recht na 1 meter. De voor is nu dus heel iets breder aan het eind. Nu kun je daar met de volgende keer als je aan komt rijden gewoon weer recht maken door niet strak langs de voor rand te ploegen.
Bij situatie 1 rijd je met je voorband van het begin in de voor, de achterband volgt dan ook.
Bij situatie 2 laat je hem er in "vallen" vanaf het nog te ploegen gedeelte, de achterband ook.
- Béné
- Precision collector
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: za 05 aug 2006 22:28
- Locatie: Sint-Pauwels (België)
Hefarm verstellen is enkel nuttig bij rondgaand ploegen. Komt bijna niet meer voor. Je mag niet vergeten dat je het ploegewerk enorm beïnvloed bij ongelijke stand van de hefarmen. Als je, zoals in bovenstaand geval, de rechterhefarm langer maakt zal hij wel in de ene richting meer overbuik gaan, maar in de andere richting (na het wentelen) meer overrug. Niet echt goed dus.Fendt 936 schreef:@ Spiekker:
Wat ik geleerd heb over buik en rug ploegen is het volgende, als je ploeg minder word en dus minder goed de grond in wil dan moet je de ploeg meer over buik instellen. Dan maak je de rechter hefarm wat langer (die het dichtste bij de ploegvoor zit (ploegvoor = het ploeggootje)) hierdoor zullen de punten van de ploegscharen, soms bijtels, meer de grond in willen omdat ze scherper staan (tophoek is scherper). En over rug ploegen is net anders om, wanneer dit precies word gebruikt weet ik niet, ik ben het nog nooit tegen gekomen. En dit geld volgens mij alleen maar met een rondgaande ploeg.
Mvg, Bernard.
-
- Precision collector
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: za 03 dec 2005 15:29
- Land: NL
- Locatie: Beerta (Gr)
- Contacteer:
Met wendakker en kopeind word het zelfde bedoelt en is inderdaad het stuk waar je gaat draaien/keren(wend/wenden)In het ene deel van het land heet het kopakker en in een ander deel heet het wendakker,er zijn mischien nog wel meer benamingen voor maar er word steeds het zelfde mee bedoeld.
mvg Lammert
mvg Lammert
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
-
- Erelid
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
- Land: Nederland
- Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)
Zelfs ploegen in schaal 1:32 komt heel nauw qua afstelling.
Ik heb mijn ploeg verbouwd zodat ik op de afstandbediening kan wentelen, maar ik moet alles wel goed afgesteld hebben anders gaat het niet goed. Vooral de topstanglengte is belangrijk. En heel netje in de voor rijden, als je echt goed in de voor rijdt stuurt hij ook een beetje zelf bij.
Voegt niet echt iets toe aan dit topic, maar toch geinig....
Barry
Ik heb mijn ploeg verbouwd zodat ik op de afstandbediening kan wentelen, maar ik moet alles wel goed afgesteld hebben anders gaat het niet goed. Vooral de topstanglengte is belangrijk. En heel netje in de voor rijden, als je echt goed in de voor rijdt stuurt hij ook een beetje zelf bij.
Voegt niet echt iets toe aan dit topic, maar toch geinig....
Barry
-
- Super collector plus
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: zo 28 aug 2005 19:36
- Land: Nederland
- Locatie: Nieuw Scheemda
Als je weer begint met de trekker weer voor de voor te zetten, dan kun je die achter er ook net iets naast de voor rijden om het begin ook wat recht te houden! Als het voorwiel dan al wel in de voor staat dan komt het achterwiel er even later ook in te lopen, en heb je de ploeg meestal ook weer netjes in de juiste richting lopen, en hou je de voor dus ook recht.
Specialist in alle 1:32 miniaturen van landbouw en grondverzet. Ook 1:35.