Bodem sanering

Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Bodem sanering

Bericht door GP Hoving » zo 06 jul 2008 16:14

laat ik beginnen met uit te leggen wat een bodem sanering inhoud, want de meesten van jullie zullen waarschijnlijk niet weten. ik werk sinds kort bij Fuhler Loon & Verhuur bv in Bargeroosterveld, fuhler zii in heel veel takken met hune werk, hoofdzakelijk recyceling en grondverzet. maar een ook deel saneringswerk. hier zijn zo'n 15 / 20 mensen aan het werk waarvan ik er ook een ben. ik ben hoofdzakelijk aan het werk als shovel machinist, maar de laatste 2 weken heb ik eigenlijk alleen maar op de rupskraan gezeten, de komende 3 weken zit ik waarschijnlijk ook nog op de rups,

wat saneren kort gezegt inhoud is het schoonmaken van grond. dus vervuilde grond afgraven & afvoeren, maar ook het zeven van vervuilde grond om het puin, metaal, plastick enz er uit te halen zodat je weer ( voor het oog althans ) schone grond hebt. vaak is deze grond nog wel vervuild en dan is het zogehete "Cat. 2 grond" de echte schone grond, waar geen olie of chemicaliën vervuiling in zit is " Cat. 1 grond"

Afbeelding
foto van de toegang het terrien op met de nodige bebording.
Afbeelding
Cat 323D & Backer sterren zeef.
Afbeelding
Cat 928Gz
Afbeelding
Komatsu PC210 - 6Lc
Afbeelding
even depot op draaien met de Cat 323D
Afbeelding
Met de Cat 928Gz het gezeefde zand wat opdraaien
Afbeelding
Laden met de Cat 323D
Afbeelding
en toen werdt het tijd dat ik het zeven ook eens ging leren. de foto is een beetje vertekend door het voorraam van de 323D.
Afbeelding
instelmogelijkheden voor de snelheden van alle draaiende delen. de grond was hier heel erg nat dus had ik de bunkerband even terug gezet naar 50%
Afbeelding
de afstandbediening voor het verplaatsten van de zeef. de 2 buitenste tuimelschakelaars zijn voor de rupsen. de links binnenste is voor het activeren van de rupsen en de binnenste rechtse is voor het in en uit schakelen van de zeef. en natuurlijk de noodstop in het midden. er zit ook nog een kleine afstandbedieing bij voor het aan / uit / terugdraaien van de bunkerband.
Afbeelding
van links naar rechts: zeecontainer met gereedschappen en aggregaat, middelste groene is de deco unit. en de rechtse witte unit is schaftkeet / kantoor.
Afbeelding
op bepaalde plekken in de grond zitten pijlbuizen voor grondwater om te kijken hoe het daar mee gesteld is.
Afbeelding
een klein beetje grof puin.
Afbeelding
foto vanuit de bunker van de zeef genomen. afvoerbandje aan de linkerkant is voor het gezeefde zand en aan de rechter kant is voor het fijne zeef residu.
Afbeelding
toen stonden er weer 3 te wachten
Afbeelding
mooie Scania van chauffeur "Erick"
Afbeelding
natuurlijk aan het laden met de Komatsu PC210-6
Afbeelding
best wel stijl he ?
Afbeelding
collega even snel helpen laden met de shovel
Afbeelding
even een dagje geruild, cat 323D aan het vrachtwagens laden, komatsu PC210 bij de zeef. nou moet ik wel zeggen dat het laden van de zeef met de cat makkelijker gaat als met de komatsu. dit komt denk ik door de iets langere monogiek en langere lepelsteel.
Afbeelding
JAHOOR, daar was ie weer. het riool. op een of andere manier blijft er maar water uit komen. riool zit op ± 1.50m diepte. en hier en daar zit er een grote regenwater put in. alles moet er uit natuurlijk.
Afbeelding
323D & 928Gz
Afbeelding
mooie witte VW transplofter
Afbeelding
's avonds nog even een baatje geshoven zodat de zeef weer vlak staat. toch jammer dat de zeef geen vlakstelling heeft. dat kan soms best handig zijn.
Afbeelding
en we sluiten de foto reeks af met de Komatsu PC210-6Lc

vragen of opmerkingen zijn altijd welkom :D
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Re: Bodum sanering

Bericht door Spiekker; S.J.B. » zo 06 jul 2008 16:18

Kennen we die foto's al van andere plekken op t www? Ben je trouwens hier nog steeds in A'foort?
René
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 01 jan 2008 14:42
Land: benelux

Re: Bodem sanering

Bericht door René » zo 06 jul 2008 16:20

Het is bodem sanering :wink:
Lijkt me wel leuk werk!!! Mooie foto`s!!!

Groeten,
René
Gebruikersavatar
JJ
Collector
Collector
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 20 feb 2006 18:10
Land: Nederland
Locatie: Leunen

Re: Bodum sanering

Bericht door JJ » zo 06 jul 2008 16:21

Op Farmphoto zijn ze ook al te zien dacht ik zo.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Re: Bodum sanering

Bericht door Spiekker; S.J.B. » zo 06 jul 2008 16:28

René. Wistie al ;-)
Gebruikersavatar
Tom H
Super collector plus
Super collector plus
Berichten: 4312
Lid geworden op: vr 14 jul 2006 9:39
Land: nederland
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Bodum sanering

Bericht door Tom H » zo 06 jul 2008 22:32

He De Groot! Daar werk een kamaraad van me ook op de kraan! Was de gruwel er ook nog met de contener bak? Erik regelt daar z'n beetje alles gloof ik :P .
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Bodem sanering

Bericht door GP Hoving » zo 20 jul 2008 19:24

klopt. erick heeft alle dagen mee gereden bij ons en hij is inderdaad een regelneefje :P hij weet van alles wat af enzo. als we een nieuwe depot gaan laden wordt met hem ook overlegt van waar we het beste kunnen laden en of er ook rijplaten nodig zijn.

dat het bodEm sanering is weet ik. was even een klein typfoutje van deze kant.

het werk zelf bevalt me heel goed. ik zit meeste tijd op de kraan. zowel de cat als de komatsu. en ik zit ook op de shovel. is maar net wat nodig is op het moment. en ik wissel ook regelmatig met m'n collega. zou hou je het werk leuk en interesand.

ik zal vanavond nog even wat foto's posten.

ik hou zowel op http://www.bouwmachineforum.nl" target="_blank en http://www.farmphoto.com" target="_blank een werkreportage bij. hier heb ik gewoon even wat foto's gepost zodat jullie een idee hebben wat een medeforumer voor werk doet ;)

Groeten Geoff
Gebruikersavatar
dwoertink
Collector
Collector
Berichten: 715
Lid geworden op: vr 09 mei 2008 12:39
Land: Nederland
Locatie: Ommen

Re: Bodem sanering

Bericht door dwoertink » ma 21 jul 2008 9:40

me vader is ook wel eens bezig met dat peilbuisjes zetten
Gebruikersavatar
Luuk
Moderator
Moderator
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 30 okt 2005 13:29
Land: Nederland
Locatie: Kessel

Re: Bodem sanering

Bericht door Luuk » ma 21 jul 2008 15:05

Dat is nou ook mijn werk, maar dan wel van een andere kant!

Ik werk bij een adviesbureau waarbij wij de verontreinigingen in kaart brengen en een passende oplossing zoeken om het (bodem)probleem op te lossen. Op jaarbasis draaien wij enkele tientallen saneringen en een groot veelvoud daarvan aan onderzoeken weg.

Als je ergens een peilbuis tegenkomt is er dus een kans dat deze door ons is geplaatst. Wij werken wel voornamelijk in het zuiden van het land (Limburg, Noord-Brabant en Zeeland). Wij verrichten ook partijkeuringen voor grond die vrijkomt bij dergelijke ontgravingen.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Bodem sanering

Bericht door GP Hoving » ma 21 jul 2008 17:59

bij ons op de sanering is 2 dagen in de week een milieukundige aanwezig die grond uit keurt, monsters neemt van depots en andere zaken die de milieukundige regelt met de gemeente / overheid. en hij zorgt er voor dat alles volgens de regels gebeurd. hij zegt wat wij wel en niet mogen doen kwa zeefwerk, graafwerk, afvoer van depots, afvoer van afgekeurde grond enz. enz.

leuk om te zien dat iemand een beetje in de zelfde sector als mij zit. al met al zijn er toch weinig mensen die dit soort werk doen ( of ik kan het fout hebben ) bij het bedrijf waar ik werk zit maar 10% van het personeel in sanerings werk. ook mag niet "zomaar" iemand dit werk doen. je moet eerst medisch gekeurt worden door de arbodienst. en dit moet je elk jaar weer herhalen om te voorkomen dat je door een bodemvervuiling ziek wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Machines en werktuigen”