kraanmashinist

Een overzicht van leuke bestanden, wat direct te maken heeft met dit forum. (Alleen forumleden kunnen deze bestanden bekijken!)
Gesloten
Gebruikersavatar
patrickjohndeere
Collector
Collector
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 17:15
Land: holland

kraanmashinist

Bericht door patrickjohndeere » wo 30 dec 2009 21:19

hoi,

ik zit nu in de 4de en moet eind dit schooljaar examen doen. ik wil later kraanmachinist worden.
ik ga dit waarschijnlijk in harderwijk doen. nou is mijn vraag is hier iemand bekent mee? en heeft deze opleiding gevolgt. zoja wat is de beste keus kbl of bbl. en was het een zware/moeilijke opleiding.

ik zou hier graag meer over willen weten. :P

groeten patrick oosterik.


ps. ik weet niet of hem goed heb geplaatst.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: kraanmashinist

Bericht door GP Hoving » wo 30 dec 2009 21:37

Ik zit zelf op het Soma College, examen jaar, leerling kraanmachinist.

Over de beste keuze, Als je zeker weet dat je kraanmachinist wilt worden zou ik BBL gaan doen. Bij de BOL ( wat jij KBL noemt ) krijg je namelijk alle machines. Bij de BBL kies je specifiek voor een machine. Dat kan zijn kraan, shovel, asvalteer machine, bulldozer, grader enz.

Bij de keuze komt ook kijken of je al evering hebt op de kraan of niet. zo niet. dan zou ik toch voor BOL kiezen. Dan krijg je op school ruim de tijd om het goed te leren. Als je BBL doet ben je al aan het werk als kraanmachinist en leer je de kneepjes van het vak in de praktijk bij je werkgever. Als je nog geen ervaring heb is het voor veel werkgevers heel moeilijk jou in de praktijk op de kraan te zetten, omdat je gewoon een te weinig ervaring hebt. Met ervaring praat ik niet over weten hoe je een kraan bediend, of een bultje zand hebben opgedraait of een kippertje hebben vol gespit, maar echt in de praktijk met een machine gewerkt te hebben.

Het grote verschil is dat je bij de BOL volledig dag onderwijs heb met stages. Dat wil dus zeggen, elke dag naar school. Bij de BLL werk je, en ga je daarnaast naar school, je werkt 8 weken en gaat 2 weken naar school. In die cyclus loop je de 2 jaar duurende opleiding door. Aan het einde van de 2 jaar doe je praktijkexamen. Mocht je daarna nog een 2e machine willen doen. Bijvoorbeeld shovel, dan kun je die in 1 jaar doen i.p.v. 2 omdat je de theorie al behaald hebt. die is voor elke machine grotendeels gelijk.

Ik moet er wel bij zeggen dat het een dure opleiding is. ( wil je het specifiek weten stuur me even een PB. dat gaat de rest hier niks aan school betaal :wink: ) Daar staat wel tegenover dat het Soma Collegae de beste opleiding is op gebied van machinisten in de GWW (grond, weg & waterbouw) Dit zorgt er dus voor, dat jij in de praktijk, bij een solliciatie een groot voordeel hebt tegenover de andere partij. Vaak staat ook bij een solicitatie van een groot bedrijf, soma diploma vereist.

De opleiding die je dus wilt gaan doen is afhankelijk van wat je wilt, en van wat je op dit moment kunt. Ik zou 5 feb. zeker even naar de opendag gaan. Ik vind een hele mooie opleiding. Of het moeilijk is of niet, dat ligt puur aan jezelf. Ik weet niet wat voor niveau je op dit moment doet, maar als je intresse voor de sector hebt, een beetje gezond verstand dan kom je er echt wel door. Onthou 1 ding wel. Je gaat naar school voor jezelf, de leraren staan voor de klas omdat jij graag iets wil lever over iets waar hun verstand van hebben. Zogouw je dus de kantjes er af loopt of de wijsneus uit gaat hangen. dan kan het een hele zware opleiding zijn.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel :wink:
Gebruikersavatar
Jurgen
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2536
Lid geworden op: vr 16 dec 2005 14:59
Land: Nederland
Locatie: Erica

Re: kraanmashinist

Bericht door Jurgen » vr 01 jan 2010 17:30

GP Hoving schreef: Bij de keuze komt ook kijken of je al evering hebt op de kraan of niet. zo niet. dan zou ik toch voor BOL kiezen. Dan krijg je op school ruim de tijd om het goed te leren. Als je BBL doet ben je al aan het werk als kraanmachinist en leer je de kneepjes van het vak in de praktijk bij je werkgever. Als je nog geen ervaring heb is het voor veel werkgevers heel moeilijk jou in de praktijk op de kraan te zetten, omdat je gewoon een te weinig ervaring hebt. Met ervaring praat ik niet over weten hoe je een kraan bediend, of een bultje zand hebben opgedraait of een kippertje hebben vol gespit, maar echt in de praktijk met een machine gewerkt te hebben.
Wat versta je onder voldoende ervaring? ik heb thuis wel vaak met de kraan gedraait, spitten, vlakken, goot graven in de schure voor roosters en al wat nog niet meer... en vind het machtig mooi werk. Das voldoende?
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: kraanmashinist

Bericht door GP Hoving » vr 01 jan 2010 19:20

Ervaring komt niet door wat je doet, maar hoe vaak je het doet, op school komt het ook aan op hoeveel draaiuren je hebt gemaakt op de machine waar je de opleiding voor volgt. Dat lijkt me bij jou geen probleen Jurgen, aangezien jullie zelf een mobiele kraan hebben. De basis vaardigheden beheers je volgens mij aardig.

Waar ik meer op doel is dat je beter niet de BBL opleiding moet daan doen als je nog maar heel weinig op een kraan hebt gezeten. Of je moet al een bedrijf kunnen vinden die grote eigen projecten hebben, waar ze dus alle tijd hebben om jou de basis vaardigheden te leren op een kraan. Bij de kleinere grondverzetbedrijven is hier vaak weinig of zelden tijd voor. Iedereen begind bij niks, nul, noppes, nada, maar als je al heel weinig ervaring hebt en je gaat werken bij een bedrijf die puur en alleen in de verhuur zit, dan is het heel moelijk om je op dagelijkse basis op de kraan te zetten, en dat is wel de bedoeling van de BBL opleiding

Denk dan bijv aan een bedrijf als Boskalis, Te Kloeze Bruyl, Van Oord, Abeco, Martens en Van Oord, De vries & vd Wiel, Van Werven enz. Dit zijn allemaal bedrijven die veel eigen projecten hebben en dus niet zo zeer in de verhuur tak zitten van de grondverzet. Bij dit soort bedrijven is er vaak veel tijd om dingen te leren.

Als je voor de BOL opleiding kiest dan heb leer je de basis vaardigheden opschool. en dat combineer je met stages. Als je dus helemaal vanaf 0 begind. is dit volgens mij een beter keuze.
Gebruikersavatar
patrickjohndeere
Collector
Collector
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 17:15
Land: holland

Re: kraanmashinist

Bericht door patrickjohndeere » vr 01 jan 2010 19:25

hartelijk bedankt voor het uigebreide verhaal dat is wat ik wou weten :D
Gesloten

Terug naar “Overige bestanden”