Wat die brede banden betreft: die 7030 stond op 650'ers, de 2 TW's ook. Dus lijken mij wel voldoende dikke banden. Heb de discussie al dikwijls gevoerd en kom toch steeds weer op zelfde terug hoor: met een smalle hoge band rij je veeeeeel verder dan met een brede band. Een brede band (zeker een 650 of 710 of nog breder) hebben de neiging om hier in onze grond de bagger voor zich uit te duwen en te gaan "bulldozeren". Dan geraak je geen fluit meer verder. Zoals geschreven: ze zijn beginnen rijden met een Miedema tandem kar met brede GoodYears deronder. Stak al na 10 m muurvast. Kunde geen fluit mee doen hier.
@ Cornelis: ik heb een idee!
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Even schetsen: ik vergelijk een volledig aangedreven combinatie met een 4x4, een niet volledig aangedreven combi met een 4x2. Nu komt de uitdaging: ik kom met mijn 4x4 met smalle grote banden en jij met een 4x2 op de dikste banden die je kan vinden. We zorgen dat beide voertuigen evenveel gewicht hebben (eerlijk is eerlijk) en dan zullen we eens zien wie verste geraakt!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Trouwens: als de hakselaar zich al vastrijdt (en die stond op banden van 750 breed), dan rijd je niet ver meer met een geladen kipper zonder tractie hoor. Zelfs niet op de dikste banden. Enne, de reden waarom ik zo "smalend" aanhaalde van die Hollanders, was omdat er in een ander topic iemand beweerde dat tractie tot niets diende en "zij" overal doorreden met hun brede banden. Wel, ik daag ze uit....
Nog een beter voorbeeld: maat van me heeft 6 drie-asser kippers op zijn akkerbouwbedrijf. Rooit elk jaar zo'n 250 ha aardappelen en ongeveer 60 ha suikerbieten. Alles wordt met de 3-asser weggereden. Maar...alle 6 met tractie en extreem brede banden (allemaal banden van minimum 710 breed) en dikke trekkers (kleinste is 180 pk) op brede banden. Hebben rijpaden aangelegd en rooien met 4-rijers, dus geen nood aan "fietswielen" zoals Cornelis ze noemt. Ik heb daar paar jaar in de aardappelen gereden en kan u garanderen dat er situaties waren waarin we zonder tractie vastreden, tractie aanlegden en er zo uitreden. Wat ik dan wel zie bij jullie in NL is dat er een dikke trekker voor de combinatie leggen om er door te raken. Stond overlaatst nog een foto van op het forum, waar een dikke Fendt de trekker met kipper moest vooruittrekken. Dat doet ook schade hoor, draai en keer het zoals je wil.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Trouwens, waarom worden wagens met tractie verkocht denk je? Omdat er vraag naar is natuurlijk. Niet meer en niet minder.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Das ook één van de redens waarom merken zoals Veenhuis, Kaweco en zo hier niet van de grond geraken. Zij willen geen tractie bouwen en hier willen ze geen silagewagens zonder tractie.
Enne, Spiekker, het aandrijven van die karren is met de aftakas, dus dat valt nogal meer hoor. Rijden in steeds zelfde versnelling (traag) en geven voldoende gas zodat aftakas op juiste toeren draait. Trouwens, de kar duwt eigenlijk de trekker vooruit en niet omgekeerd. Vraagt dus minder vermogen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Stel: je moet een kruiwagen door de modder trekken vol met stenen. Je mag kiezen: of je trekt hem er alleen door of er komt iemand helpen duwen of je trekt hem er alleen door met een brede band erop. Ik weet het wel hoor: ik vraag om iemand te helpen duwen. Moet ik maar de helft van mijn kracht gebruiken. Das net hetzelfde effect met tractie.