Mais inkuilen bij ons.

Wil je laten zien welke tractoren jullie thuis of op je werk hebben....
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gebruikersavatar
Terreintijger
Collector
Collector
Berichten: 298
Lid geworden op: di 30 aug 2005 22:03
Locatie: Neede
Contacteer:

Bericht door Terreintijger » zo 25 sep 2005 23:06

Tja, sorry Vanita, maar op mij hoef je (waarschijnlijk) niet te rekenen. Alhoewel, na werktijd kan ik altijd even langsrijden om te zien of er leuke plaatjes gemaakt kunnen worden. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat Erwin voor plaatjes zal zorgen :wink: Zelf heb ik ook geen ervaring met het inkuilen van mais, alleen met hooi als vastrijder, maar dat is ook al weer zo`n honderd jaar geleden ..... ehhhmm, lang geleden dan :lol:
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » zo 25 sep 2005 23:50

hahaha, na je werk hoef je echt niet meer langs te komen denk ik ;)

Als ze smorgens gewoon beginnen, rond 8 uur bijv, dan zijn ze nog voor 12 uur klaar denk ik. Vorige keer hadden we 6 ha. Toen waren ze half 9 begonnen, en rond 2 uur klaar. Hier deden ze nog lang over, omdat ze alles moesten testen met de hakselaar. Nu hoeven ze maar 3 ha, en weten ze al heel goed hoe de hakselaar werkt ;).
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » ma 03 okt 2005 23:01

We gaan even terug in de tijd: Het is 10 voor 7 smorgens, maandag 3 okt. Mijn wekker hoort om 9 uur af te lopen, maar ik wordt gewekt door iets anders. In een vlaag wordt ik wakker gemaakt door trekker gebrom. Ik hoorde het maar heel even, en dacht dat het ergens anders was, maar het kwam direct in me op: Ze zijn nu toch niet aan het mais kuilen?:|:|.
Nouja, ik luister nog even, en hoor niks. 5 min later hoor ik getuut. Huh, das wel bij ons!. Ik luister nog is beter, en dan hoorde ik gepiep: het leegdraaien van een silage wagen. Heel even later kijk ik naar buiten, en daar zie ik een trekker met silagewagen wegrijde. :shock: :shock: . Dat kan niet, we zouden morgen pas mais inkuilen!!!. In de tijd dat ik me aankleed, hoor ik nog 2 trekkers met wagens arriveren. Ik snel naar beneden, en ga naar buiten. De melkstal in aan mijn pa vragen wat er aan de hand is: Hij snapte er ook niks van. Hij komt buiten om te gaan melken, en hoort ineens gefluit. Het was de vastrijd chauffeur en de chauffeur van de silage wagen. Na een kort gesprekje maar snel aan het werk gegaan. Niks was er voor bereid voor het inkuilen, dus snel alle draden enzo losgegooid, en toen kon het beginnen. Normaal doen we plastic onder de kuil, maar dit keer dan maar niet :S.
Enfin toen ik weer de melkstal uitliep, hadden ze al 2 vracht gelost. De 3de silagewagen chauffeur ging weer naar de werkplaats, om als 2de vastrijd chauffeur te dienen. Ze waren er met een shovel en een trekker. Voor het eerste dat ze bij ons met een shovel waren. Werkt trouwens zeer goed moet ik zeggen, zeker met dat nieuwe schuifbord wat ze hebben, een holoras, een ding dat weinig wordt verkocht, omdat het zo duur is (8000), maar ze hebben hem op proef, maar willen hem wel houden. Nouja, ik moest eigenlijk naar school, heb dat maar afgezegt :). Ze zijn tot 10 uur bezig geweest, en waren dus met 3.5 uur klaar voor 3 ha. Wat was er nou aan de hand dat ze op maandag kwamen ipv op dinsdag. We hebben een andere kalender dan normaal, deze begint met zondag. Daardoor vergiste mijn pa zich in de datum, omdat het 2de rijtje niet dinsdag, maar maandag is. Dit was de vorige keer ook al het geval, maar hij zei toen dat het op een dinsdag moest, en dus hadden ze bij het loonbedrijf zelf de datum al veranderd. Maar dit keer dus niet. Het stomme was alleen, wij kregen geen telefoon van : we komen zo en zo laat. Ze staan gewoon kwart voor 7 op de stoep ineens :|.
Nouja, smiddags heb ik de tot 6 uur gras gemaaid, dat moest ook gebeuren, dus het kwam mij wel uit dat ik vrij van school had genomen :D.

Voor de nieuwschierigen onder jullie: Ik heb GEEN foto's kunne maken. De batterije waren leeg van de camera, en ik had gedacht dat ze op dinsdag kwamen ;). Dus sorry dat er geen foto's zijn.

En voor degene die het hele verhaal gelezen heeft: petje af om zo'n verhaal helemaal te lezen :P
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Bericht door Spiekker; S.J.B. » di 04 okt 2005 0:03

zozo, wat voor opleiding, Erwin? Was wel leuk zeker, een dag geen school;)
mvg Sjoerd
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 04 okt 2005 15:52

dier en veehouderij --> melkveehouderij 3de jaar
Larenstein te Deventer

En neej, dat dagje vrij maakt me niks uit, want nu moest ik vandaag naar school ;)
Laatst gewijzigd door erwinraaben55 op di 04 okt 2005 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 01 nov 2005 16:57

Het is dan wel geen mais inkuilen bij ons, maar wel bij een vriend van me van school. Hij heeft een grote zeugenhouderij, en ze zijn momenteel een biogas installatie aan het installeren. Daarvoor hebben ze nu mais geteeld, 85 ha.
Vorige week is het ingekuild.
De bult is 250 meter lang, 18 meter breed, en 1.5 meter hoog geworden 8-[ :shock:

Nouja, kijk zelf maar even.

kijkt hier en geniet, zeker voor NH liefhebbers :)
sikuverzamelaar
Collector
Collector
Berichten: 821
Lid geworden op: do 15 sep 2005 20:32
Locatie: sumar

Bericht door sikuverzamelaar » di 01 nov 2005 19:10

mooie fotos
veel geweld op zon berg mais
vooral die foto met zijn drieeen naast elkaar
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 01 nov 2005 19:20

jah, ik heb hem net gesproken, enne, hij zegt, netzoals ik al dacht, dat ze alleen met de laatste wagens met zun drieen zijn gaan rijden naast elkaar. De laatste wagen heeft ook eerder de wagen leeg, zie je?.

Het was een ideetje van de loonwerker om dat te doen voor de foto :).
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Bericht door Spiekker; S.J.B. » di 01 nov 2005 21:34

goh, wij hebben vandaag ook eens ingkuild bijna rijpe maïs, komen ze even aanzetten met klein spul (1X tons kipper en een Veenhuis Silage Wagen (juist jah dat kleine prutjeding) twee vario's dr voor 716, geschat vermgen 120 pk) jag 840, en WG18D,
mvg Sjoerd
erwinraaben55
Erelid
Erelid
Berichten: 5636
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 21:38
Land: Nederland
Locatie: Den Haag (Opgegroeid in Neede)

Bericht door erwinraaben55 » di 01 nov 2005 22:03

euh, een 716 heeft ongeveer 170 pk hoor:)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
SUPERFARMER!
SUPERFARMER!
Berichten: 10112
Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
Land: Nederland
Locatie: Dwingel, Drenthe

Bericht door Spiekker; S.J.B. » di 01 nov 2005 22:09

weet je hoeveel die hydro's vreten... :mrgreen:
mvg Sjoerd
Gradje
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1642
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 11:52
Land: Nederland
Locatie: Lieshout

Bericht door Gradje » di 01 nov 2005 23:02

Ziet er mieters ui zo op de kuil met z'n 3-en langs elkaar :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Tractoren”