Mijn werk.

Wil je laten zien welke tractoren jullie thuis of op je werk hebben....
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » za 14 jun 2014 3:45

eindelijk even tijd voor een kleine update.

Ik en een collega zijn 5 weken aan het mais zaaien geweest, 24 uur per dag, 6 dagen in de week. In die periode veel slecht weer gehad en zeik natte velden, maar we hebber er toch 6500 acre (2600 hectare) mais in gekregen. Had meer moeten zijn maar sommige dingen (zoals het weer) heb je nu eenmaal niet in de hand. Maar gelukkig zijn we nu klaar, zaaimachine kan schoon en dan is het tijd voor hakselen.

Vandaag een partij voer van de ene, naar een andere boer gereden en had ik mooi even tijd om de nieuwe "packing tractor" uit te proberen. De Magnum 335 staat niet langer op de bult, afgelopen winter is het machine park uitgebreid met een JD 9420 met Degelman 16ft silageschuif. Trekker met schuif tikt net de 26 ton aan zoals hij op de foto staat, daar krijg je de bult wel goed stijf mee :lol:

Eind volgende week gaan we beginnen met luzerne hakselen, dan kunnen we weer volop aan de bak.
Bijlagen
10417465_647101982033492_5754024607534399928_n.jpg
Gebruikersavatar
TimToBeat
Collector
Collector
Berichten: 865
Lid geworden op: za 01 dec 2012 11:58
Land: Nederland
Locatie: Noordenveld

Re: Mijn werk.

Bericht door TimToBeat » za 14 jun 2014 10:45

mooi spul!
Groetjes,

Tim (TimToBeat)
Gebruikersavatar
hermenj
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
Land: nederland
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Mijn werk.

Bericht door hermenj » za 14 jun 2014 10:51

prachtig mooi geoff.
Met Vriendelijke groet,
Hermen jansen
Reinder-mf
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 19:15
Land: ..

Re: Mijn werk.

Bericht door Reinder-mf » za 14 jun 2014 11:58

Mooi Geoff!
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » zo 27 jul 2014 22:55

hierbij een update van deze kant, alle luzerne is aan kant nu, we gaan aankomende week beginnen met gerst silage, en dan is het 6 weken knallen met 2 haksel ploegen om alle gerst aan kant te krijgen. In totaal zal dat zo'n 80.000 ton zijn.

Op Farmphoto hou ik een fotoblog bij. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om meerdere dingen bij te houden, dit komt door tijd gebrek, en ik heb zondags wel wat beter te doen als achter die PC te zitten foto overal te posten, ook is het erg lastig om een verhaalt te vertellen met maar 1 foto per keer, en daar komt bij dat ik dit eigenlijk een miniaturen forum vind, en geen 1:1, voor de geïnteresseerden:

http://www.farmphoto.com/thread.aspx?mi ... 15&pgIdx=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mike_V
Collector
Collector
Berichten: 842
Lid geworden op: di 21 apr 2009 17:10
Land: België
Locatie: Overpelt (BE)
Contacteer:

Re: Mijn werk.

Bericht door Mike_V » ma 28 jul 2014 11:16

Linkje werkt niet?
De wachttijd voor de verbinding is verstreken
...
Groeten,

Mike.
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: Mijn werk.

Bericht door eicher 3108 » ma 28 jul 2014 11:24

Bij mij werkt hij wel gewoon. :wink:
Gebruikersavatar
Mike_V
Collector
Collector
Berichten: 842
Lid geworden op: di 21 apr 2009 17:10
Land: België
Locatie: Overpelt (BE)
Contacteer:

Re: Mijn werk.

Bericht door Mike_V » ma 28 jul 2014 11:29

Dan ligt het aan mij verbinding. Straks nog eens proberen. ;)
Groeten,

Mike.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » ma 28 jul 2014 15:18

Ik weer niet precies hoe het dit, maar geloof als je geen FP lid bent je volgens mij maar 3 foto's kunt vergroten / bezoek. Maar volgens mij zijn ze klein net zo groot, of groter als hier de bijlage foto's :wink:
John Deere 8345r
Collector
Collector
Berichten: 796
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 18:20
Land: nederland

Re: Mijn werk.

Bericht door John Deere 8345r » di 29 jul 2014 9:34

Mooie foto's!!! :)
met vriendelijke groet Jermo
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » ma 03 nov 2014 0:34

Even een (geschreven) update van deze kant voor de geïnteresseerde

Sinds de vorige update is er eigenlijk veel gebeurd. De eerste snede luzerne is vlot verlopen, weer veel van deze prachtige provincie gezien, Alle klanten dichtbij zijn altijd als eerst aan de beurs, zo gauw die aan kant zijn komen de klanten ver weg, hierbij zitten we veelal in een hotel.

Na dat de luzerne aan kant was zijn we eigenlijk gelijk door gegaan de gerst silage in. De meeste veehouders hier in de boert voeren gerst als hun grootste aandeel in het voerrantsoen, maar snij mais maakt hier steeds meer een opkomst, maar daar later meer over. We zijn een goede 6 weken volle bak in de gerst aan het hakselen geweest met beide ploegen. Gerst is altijd het meest hectisch voorons. Gerst moet namelijk gehakkeld worden tussen de 60 en 70% vochtigheid, dus 30 tot 40% droge stof. Bij te lang wachten verlies je heel snel heel veel voedingswaarde, vandaar dat het in korte tijd veel werk verzetten in. we proberen hier met zaaien al rekening mee te houden zodat we het hakselen wat uitgespreid krijgen. Zo zaaien we eerst een partij silage gerst, dan ons eigen graan land, en daarna weer een partij gerst silage. door wat personeel tekort zat ik de meeste tijd op de bult ipv de op de hakselaar, maar dat vond ik zo erg nog niet. heb het best naar m'n zin gehad op de knikker

Na de gerst hebben we een rustigere periode gehad, wat materiaal gewassen, wat aan het werk geweest in de pluimveestallen op het bedrijf, wat gewasbescherming gedaan met de zelfrijzende Case spuit. daarna zijn we langzaam over gegaan in onze eigen graan oogst, naast het loonwerk en pluimvee hebben we ook een graanbedrijf, rond de 3300 acre, wat omgerekend ongeveer 1400 hectare. We verbouwen koolzaad (1/2de van ons areaal) de andere helft van het areaal is gevuld met tarwe, gerst en haver. Het grootste gedeelte van de graanoogst heb ik doorgebracht op de swadmaaier, en af en toe wat op de overlaadwagen

Na de graanoogst zijn we gelijk doorgestroomd in de mais oogst, In een dag met 2 man snel beide hakkelaars om gebouwd, bekken er voor en gaan. en dat pakte gelukkig goed uit :lol: de mais is eigenlijk super verlopen dit jaar. weinig tot geen grote breakdowns gehad. in totaal zijn we met 6 weken met 2 ploegen in de mais geweest, in totaal 5.000 acre in de bult gesnipperd, heb (op 2 of 3 dagen na) het hele mais seizoen op de 830 gesnipperd.

Helaas door wat computer problemen, en gebrek aan tijd geen foto's kunne uploaden, zowel hier niet als op farmphoto maar hier komt met een week of wat wel wat verandering in.

Wat voor ons het grootste probleem blijft is personeel. De Canadese overheid heeft het visum beleid sterk aangepast per 2014, en ook in 2015 wordt het nog weer strenger gemaakt. Het hele visa gebeuren is ingesteld om een wisselwerking, het probleem is dat veel mensen naar canada willen, maar weinig Canadezen gaan naar Europese landen toe. Wat ze in feite zeggen is, als er 20 mensen van canada naar nederland gaan, dan mogen er 20 nederlanders naar Canada (ik noem maar een getal) Ik zou volgend jaar ook weer op een visum heen moeten, maar dit wordt erg lastig gemaakt waardoor we het op een andere manier moeten doen zodat ik alsnog naar canada kan. We gaan ook volgend jaar meer mensen uit canada zoeken ipv uit europa omdat het gewoon erg lastig wordt, en tot het moment dat ze daadwerkelijk het visum hebben is het onzeker of iemand kan komen of niet. Op deze manier is het slecht een bedrijf runnen, dit is tot dit jaar altijd goed gekomen, maar dit jaar was het echt een drama. 3 jongens die hier waren die hier waren zijn vroegtijdig naar huis gegaan. Hoe dan ook, we hebben het gehaald en ondanks dat alle oogstwerkzaamheden klaar gekregen.

Winter is inmiddels aangebroken hier, temperaturen onder 0 en vanmiddag een mooi beetje sneeuw gehad. Nog een weekje in de werkplaats de hakselaars na kijken en wat machines wassen en daarna is het tijd voor mij om weer richting NL te vertrekken. M'n vriendin en ik gaan nog een poosje rond toeren door dit prachtige land en vliegen vlak voor de beurs naar NL
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: Mijn werk.

Bericht door eicher 3108 » ma 03 nov 2014 14:53

Mooi verhaal Geoff, al wist ik bijna alles al via het kontakt dat we meestal wekelijks hebben via FB. :wink:
Aan de ene kant kan ik wel begrijpen, waarom er weinig Canadezen naar Nederland willen komen, in Canada ben je veel vrijer dan hier zo langzamerhand, en wordt je compleet uitgeknepen door de overheid, daar bij jou zijn nog centen te verdienen als je werken wilt. :wink:
Reinder-mf
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 19:15
Land: ..

Re: Mijn werk.

Bericht door Reinder-mf » ma 03 nov 2014 18:14

Zie zo nu en dan een fototje verschijnen op Facebook, maar een mooi avontuur met vele mooie ervaringen daar. Lijkt me machtig om eens aan die kant van de plas te kijken.
Gebruikersavatar
arthur624
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug 2014 9:51
Land: Belgie

Re: Mijn werk.

Bericht door arthur624 » ma 03 nov 2014 18:36

Hallo,
Mag ik vragen hoe laat het daar is als het bij ons 12uur in de middag is?
Want als je om 0:34 al zo'n verhaal kan neertypen dan moet je al goed wakker zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Joskin-Sander
Collector
Collector
Berichten: 391
Lid geworden op: wo 04 jul 2012 13:00
Land: België

Re: Mijn werk.

Bericht door Joskin-Sander » ma 03 nov 2014 18:47

Leuk en interessant verhaal om te lezen.
Ben wel benieuwd naar de foto's. :)
mvg,
Sander
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: Mijn werk.

Bericht door eicher 3108 » ma 03 nov 2014 19:06

Volgens mij zit er 8 uur tijdsverschil tussen Saskatchewan en Nederland, dit verhaal is dus op zondagmiddag omstreeks half vijf daar geschreven. :wink:
Gebruikersavatar
mdijkshoorn
Farmer Control
Farmer Control
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 07 dec 2009 16:55
Land: Nederland
Locatie: Oldebroek

Re: Mijn werk.

Bericht door mdijkshoorn » ma 03 nov 2014 21:58

Als ik die verhalen van jou lees, krijg ik steeds meer de drang om eens een roadtrip door Canada te maken! Ik denk dat je je als Nederlander geen voorstelling van de schaalgrootte kunt maken als je het niet met eigen ogen gezien hebt.
Geniet nog even van het land en een goede reis terug.
Met vriendelijke groet,
Maarten Dijkshoorn
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » di 04 nov 2014 2:57

Ja dat hoor ik meer, ook als mensen foto's zien van waar ik mee werk en hoe het hier allemaal gaat dan kunnen ze het soms lastig geloven hoe het hier gaat. We gaan een tikke off topic maar leg toch graag even wat basis dingen uit:

De provincie "Saskatchewan" waar ik zit is van oudsher de "wheat province" genoemd dat wil zeggen "tarwe provincie" landbouw staat in deze provincie centraal en dan voornamelijk de graanetend, 80% van de boeren bedrijven is hier puur graan teelt (koolzaad, gerst, rogge, tarwe) de overige 20% is grotendeels melkveehouderij, rundveehouderij, pluimvee en een heel klein beetje varkershouderij. Voor de mensen die op Google earth kijken, en inzoomen op de provincie saskatchewan rondom Saskatoon ( dat is waar ik zit, ongeveer 40km ten noorden van Saskatoon ) dan zie je dat alles is opgedeeld is in rasters, dit is in de hele provincie zo.

Vroeger hebben ze alles zo simpel mogelijk gemaakt en alles 4 kant gemaakt, elk perceel is de zelfde grote. gravel wegen lopen altijd noord-zuid of oost - west (een uitzondering nagelaten uiteraard want je moet wel eens om een meer heen of iets dergelijks) elke 2 mijl is er een gravel weg en hierdoor creëer je een raster patroon. in elk 4 kant wat nu ontstaat tussen de gravelwegen zitten 16 percelen, 1 van deze percelen heet een "quarter" een quarter is 160 acre ( 64 hectare ) heb je 2 quarters dan heb je een " half section" (320 acre = 128 hectare) heb je 4, dan heb je een " quarter section" (640 acre = 256) en heb je ze alle 16 binnen het raster dan heb je een "full section" ( 2560 acre = 1024 hectare )

In de jaren 20 / 30 toen alles opgedeeld is in rasters, zijn hier quarters land verkocht ( 160 acre dus 64 hectare ) voor 15 canadese dollar / quarter, en een quarter section (640 acre dus 256 hectare) kocht je voor 50 dollar. Inmiddels zijn de prijzen hier gestegen naar (uiteraard afhankelijk van de locatie en grondsoort ) tussen de 200.000 en 400.000 canadese dollar / enkele quarter

Een klein half uur ten noorden van waar wij zitten, boven de lijn Rostern - Laird - Waldheim kom je in prachtig mooi land terecht waar de quarter van kant tot kant verbouwd wordt zonder natte plekken en waar hoge opbrengsten gehaald worden. In deze omgeving zitten een aantal hele grote graanboeren met arealen van 10.000 tot wel 80.000 acre ( 4.000 tot 32.000 hectare ) De grote is amper voor te stellen maar hier is het dagelijkse kost en je ziet deze bedrijven overal waar je ook rond rijd. Dit zijn de bedrijven die je ziet op de typisch Noord Amerikaanse foto's met 14 combines in het zelfde veld.

Nog een voorbeeld (en dan schei ik er echt mee uit :lol: ) Wij doen loonwerk en die is 100% gericht op de veehouderij, zowel vlees, als melkvee. Wij kunnen onze klanten een totaalpakket bieden, dus van grondbewerking, zaaien, gewasbescherming tot de oogst van de silagegewassen.

Voor nederlandse begrippen hebben wij, als het op hakselaars aan komt, klein materiaal, namelijk een Claas Jagaur 940 ( 550pk ) en een Claas jaguar 830 green eye (390pk) Dit is opzicht weinig bijzonders. Wat wel bijzonder is, is wat wij er mee doen op een dag. de 940 doet 130 acere mais op een dag (52 hectare) en de 830 doet 100 acre (40 hectare) Dit is ruim het dubbele van wat er in Nederland met een vergelijkbare machine wordt gedaan en dat heeft een hele simpele reden. Wij maaien een perceel los en hebben daarna mooie lange banen op en neer en je kunt de hakselaar volop benutten en heb je de bek 98% van de dag vol, (vracht)wagens wisselen doen we rijdend, daar wordt niet voor gestopt. Niet van die hoekjes van 2 of 3 hectare, waar je langer aan het los maaien bent als op en neer gaan. Afgelopen mais seizoen hebben we 5.000 acre = 2000 hectare mais gehakseld met de 940 & 830 samen. Bij de loonwerker waar ik in Nederland werkte deden ze 1200 hectare met 3 hakselaar ( dit waren de volgende types: NH FR9080 700pk, NHFX60 600pk en FX40 480pk)

Er is een hele duidelijke reden waarom ik hier graag naar toe wil, ik hou van mijn werk. En om dit werk te kunnen doen in Nederland wordt onmogelijk gemaakt. Je werkt veel uur, je basis loon is laag, van de overuren pakt de overheid het grootste gedeelte. Alles om je heen wordt maar duurder maar je gaat er geen cent meer om verdienen omdat de markt zo uitgeknepen is. De boerenstand in nederland neemt als maar af, en loonwerkers moeten vechten om aan het werk te blijven. De concurrentie is moordend. Ik zit hier in een situatie waar ik werk in de mooiste omgeving ter wereld ( in mijn ogen althans, dat is voor een ieder z'n eigen ) en hier wordt nog wat verdiend. Ik kan doen waar ik van hou, en ik kan het alleen verdienen zonder dat mijn vriendin moet werken om rond te kunnen komen. Ik heb helemaal geen hekel aan Nederland, of aan Nederlanders (op een enkeling daargelaten haha) maar wij (mijn vriendin en ik) stonden voor keuze in ons leven, Linksaf was Canada, rechtsaf was terug naar school voor mij een HBO studie doen, en hopen op een betere baan, maar rechtdoor was financieel niet meer haalbaar voor ons want in de situatie die wij hadden had ik het never nooit alleen kunnen verdien. De keuze die wij gemaakt hebben lijkt me duidelijk :wink:
Reinder-mf
Precision collector
Precision collector
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 19:15
Land: ..

Re: Mijn werk.

Bericht door Reinder-mf » di 04 nov 2014 17:45

Prachtig verhaal, heb even gekeken op Google Maps, lijkt me machtig, de Flevopolder, maar dan een paar tikkeltjes groter :lol:

Snap de keuze, en als dit je draai is, moet je dat vooral doen toch? :D
Gebruikersavatar
tammingaminiaturen
Collector
Collector
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 23 mar 2009 17:02
Land: Nederland
Locatie: Nederland

Re: Mijn werk.

Bericht door tammingaminiaturen » di 04 nov 2014 17:53

Hoi Geoffrey,

Interresant om te lezen hoe de situatie is. Ik ben niet werkzaam in de agrarische sector(Ik zou erg graag willen maar fysiek is het onmogelijk) en ik heb niet echt kijk op hoeveel werk er nog is voor loonbedrijven en hoe boeren het doen. Ik ben vaak bij familie met een boerderij en daar gaat het goed. Ik wist dan ook niet dat het zo moeilijk is om nog een bestaan te hebben in loonwerk. Natuurlijk moet je dan opzoek naar altenatieven maar mijn vraag is of je daar in Canada echt kan aarden. De mensen zijn er anders en de instelling ook, ik ben er zelf ook geweest en ik kon het goed merken dat die mensen toch anders in het leven staan. Je moet veel meer voor jezelf opkomen en er word bijna niks voor je gedaan. Kunnen jij en je vriendin daar een beetje je draai vinden? Ik heb een neef die daar wilde gaan wonen maar na een jaar weer terug kwam, puur en alleen omdat de cultuur toch echt anders is en daar moet je tegen kunnen.

Het is een verhaal maar ik ben wel benieuwd hoe je omgaat met cultuurverschil en of je Nederland ook mist.

Groet Hinderi
Gebruikersavatar
ih power
Collector
Collector
Berichten: 876
Lid geworden op: ma 18 jan 2010 19:03
Land: nederland
Locatie: ter idzard

Re: Mijn werk.

Bericht door ih power » di 04 nov 2014 20:54

hahah reinder :mrgreen: :lol:
interessant verhaal Geoffrey, wel een heel verschil wat je op een dag kan doen, maar kun je de opbrengst per hectare ook vergelijken met Nederland?
Groeten Eise Meyners
Gebruikersavatar
E-JvdVoort
Moderator
Moderator
Berichten: 849
Lid geworden op: zo 25 sep 2011 11:38
Land: Nederland
Locatie: Oldebroek

Re: Mijn werk.

Bericht door E-JvdVoort » di 04 nov 2014 22:35

Dat het je daar goed bevalt wisten we al wel Geoffrey, maar mooi dat je er weer een uitgebreid verslag van maakt.

Om even op de vraag van Tamminga miniaturen in te gaan, in nederland is het lastig om op MBO niveau op 1 salaris te kunnen leven (hypotheek, auto, vaste lasten etc.), van overuren kun je weliswaar nog weer belasting terugvragen, dus aan het eind van de rit houd je daar nog wel meer aan over dan aan je gewone uren, kwestie van een goede boekhouder de aangifte laten doen. Ook is er hier veel afhankelijk van de cao en wat de baas er bij wil doen, ik zit niet op de top van mijn schaal, maar heb wel collega's die soms tot 25% minder verdienen netto! Ook een kwestie van vraag en aanbod, technici zijn er gelukkig nog steeds te weinig in nederland :mrgreen:

Feit is wel dat de bemoeienis en regeldruk hier hoger is dan op andere plekken in de wereld, hoewel canada ook al niet meer bovenaan staat in het lijstje van emigratielanden, met name voor boeren die elders opnieuw willen beginnen is het de laatste jaren in eerder populaire stekken als denemarken en canada stukken lastiger geworden.

Net wat Geoffrey al aangeeft, het is een bewuste keuze, waar je goed over na moet denken en vervolgens ook voor 110% voor moet gaan. Dan is het mooi als je de kans krijgt om daar idd wat op te bouwen.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » wo 05 nov 2014 1:16

De cultuurverschillen waar je over praat herken ik eigenlijk helemaal niet Hinderi, eigenlijk alles wat je omschrijft over Canada klinkt mij helemaal niet bekend in de oren. wellicht ben je in een andere streek/provincie geweest dan waar ik zit. Ik weet bijvoorbeeld dat in Quebec en Ontario de mensen anders zijn als hier

Canada heeft 1 ding heel goed op orde en dat is een verschrikkelijk streng immigratie beleid (zouden meer landen moeten doen ... :lol:) Je moet eens weten wat ik me in bochten moet wringen om hier dit land in te mogen komen. Daar komt bij dat er ook gewoon een heftig geld bedrag voor gevraagd wordt en je een stuk eigen vermogen moet kunnen aantonen, dit geld is en blijft gewoon van jezelf, maar zonder een eigen vermogen kom je het land gewoon niet. De regels van te voren heel duidelijk zijn, één daarvan zijn dat ik de eerste 10 jaar van mijn verblijf in Canada geen beroep mag doen op de overheid voor een uitkering voor werkeloosheid. Maar hier is dat ook helemaal nergens voor nodig zo'n uitkering, want voor iedereen in canada zijn 2 banden, te veel vraag, te weinig aanbod. Als ik vandaag zonder werk zit heb ik morgen een andere baan.

Hoe ik Canada ervaar (en dat is voor een ieder persoonlijk uiteraard!) is dat het leven hier makkelijker. Mensen zijn vriendelijk, oprecht en fatsoenlijk. Geen egoïstisch nederlands gedoe. niet een " elkaar het daglicht in de ogen niet gunnen" instelling. Hier is nog tijd voor elkaar. Het leven is hier rustiger, zonder wankele overheid.
Natuurlijk zijn hier ook nadelen want het is niet allemaal rozengeur en maneschijn want dan zou iedereen hier wel zijn. Bijvoorbeeld dat als je niet in de grote stad woont, de zogeheten "rural areas" dat je redelijk op jezelf bent aangewezen. Een ander nadeel (en hier kunnen gek genoeg de meeste nederlands bijzonder slecht over...) De canadezen zijn nogal preuts. Er wordt amper tot niet over sex gepraat in het openbaar, op TV of op de radio. en ook een schuine grap wordt niet altijd op prijs gesteld. Dit is hier een beetje taboe.

Mijn vriendin en ik hebben ons goed kunnen aarden hier. Mijn vriendin is hier 2x geweest dit jaar voor een periode van een maand. We kennen veel mensen hier uit de omgeving en het is als een warme deken voor ons, je krijgt echt het gevoel dat je welkom bent in "hun" dorp/omgeving

De bemoeienis en regeldruk die EJ noemt is ook een van de reden waarom wij deze keuze gemaakt hebben. Misschien maar goed dat Canada niet meer boven aan staat, anders hebben we hier al die nederlanders straks hahaha :lol: De reden waarom Canada minder in trek is, is omdat de grondprijzen hier ook rap zijn gestegen de afgelopen 5 jaar. De graanprijzen zijn explosief gestegen de laatste jaren, en de grondprijzen zijn mee gestegen. Voor agrariërs zijn andere landen met goedkope landprijzen veel meer in trek, net zoals canada dat 5 tot 10 jaar geleden zo was.
Gebruikersavatar
tammingaminiaturen
Collector
Collector
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 23 mar 2009 17:02
Land: Nederland
Locatie: Nederland

Re: Mijn werk.

Bericht door tammingaminiaturen » wo 05 nov 2014 12:41

Ik zat inderdaad in Ontario. Dat de mensen daar veel vriendelijker zijn heb ik inderdaad gemerkt. Er word goed op je gelet en dat merkte ik al toen we net het vliegveld afkwamen. Er heerst wel een anders sfeertje dan in Nederland. Ik voelde me daar thuis ook al zag ik die mensen voor de eerste keer in mijn leven. Het is dan wel familie maar ze zijn erg gastvrij en willen je wel met alles helpen, iets wat je hier minder voelt. Maar het verschil met daar op bezoek zijn en echt wonen is denk ik wel groot. Maar dat kun jij natuurlijk beter inschatten.

Dat Canadezen preutser zijn vind ik alleen maar goed. Wat hier op tv is vind ik belachelijk en van mij is het een onderwerp wat je niet hoeft rond te roepen. Maar goed daar doe je niks aan. Alles kan tegenwoordig en ik denk dat het geen goede invloed heeft op met name de jeugd(Niet dat ik zo oud ben maar ik weet beter en dat kan anders zijn voor kinderen en jongeren die het aannemen als normaal).
eicher 3108
Super collector
Super collector
Berichten: 3845
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 19:35
Land: Nederland
Locatie: borger (dr)

Re: Mijn werk.

Bericht door eicher 3108 » wo 05 nov 2014 16:32

Nou wij mogen anders graag even wat rare praat hebben hier tijdens het modelbouwen. :mrgreen: :wink:

Maar dat ze zo preuts zijn is aan de ene kant ook niet goed, weet niet hoe het precies in Canada zit, maar Noord-Amerika heeft 1 van de hoogste percentages in de wereld met tiener zwangerschappen, met een beetje meer voorlichting is zoiets wel te voorkomen, of sterk te beperken. Maar qua vuurwapens zijn ze weer heel gemakkelijk daar, een vergunning voor een zwaar kaliber wapen tot en met M16,'s en Kalasnikov's aan toe zijn daar makkelijk te verkrijgen, alhoewel het beleid wel langzaam aan het veranderen is heb ik gelezen, na verschillende incidenten met schietgrage jongeren op scholen e.d. :wink:
Gebruikersavatar
gkgerbengk
Collector
Collector
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 21:06
Land: Nederland
Locatie: Vriezenveen

Re: Mijn werk.

Bericht door gkgerbengk » wo 05 nov 2014 17:55

In Amerika staat dan ook het grootste geweer naast een pakje boter in de supermarkt he. :?
Met Vriendelijke Groeten,

Gerben.
Gebruikersavatar
E-JvdVoort
Moderator
Moderator
Berichten: 849
Lid geworden op: zo 25 sep 2011 11:38
Land: Nederland
Locatie: Oldebroek

Re: Mijn werk.

Bericht door E-JvdVoort » wo 05 nov 2014 18:38

Mwah, direct naast de boter niet hoor, eerder bij de doe het zelf afdeling :lol:

Ook in Amerika worden de wapenwetten steeds strenger, zoals Ronnie al aangeeft, voor de zwaardere wapens worden in de meeste, zo niet alle, staten ook van tevoren je antecedenten gecheckt en zit er een wachttijd van een paar weken overheen. de tijd dat je daar de general store inliep en met een shotgun of automatic weer naar buiten kwam is ook voorgoed over.

Hoe zit dat trouwens met wapens in Canada Geoffrey? ik dacht dat ze daar al strenger waren dan bij de zuiderburen, voor zover je over zuiden kan spreken :mrgreen:

En die tienerzwangerschappen is ben ik bang ook een economisch gerelateerd probleem, ik ben daar ook op high schools geweest, en zo preuts als dat ze op tv mogen zijn, de voorlichting bij biologie is hetzelfde als hier hoor, daar ontbreekt het niet aan. Ik denk dat je die oorzaak meer in achterstandswijken en rural area's moet zoeken. Daar waar de jeugd weinig positieve toekomst in het verschiet heeft, komt dit ook sneller voor.
Gebruikersavatar
gkgerbengk
Collector
Collector
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 21:06
Land: Nederland
Locatie: Vriezenveen

Re: Mijn werk.

Bericht door gkgerbengk » wo 05 nov 2014 18:56

Nou ja, bij wijze van spreken. In de winkel waar ik was stonden ze in een vitrine tussen de levensmiddelen. :wink:
Met Vriendelijke Groeten,

Gerben.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » do 06 nov 2014 4:20

We gaan nu wel heel off topic.. maar... Het wapen beleid hier in Canada is anders als in de states, je moet namelijk een wapen licentie hebben om een wapen te kopen en te hebben. Hier gaat een 3 daagse cursus en back-ground-check aan vooraf. Alle wapen op jou naam moeten ook op het, bij de staat bekende adres zijn, En hier kan zonder aankondiging op worden gecontroleerd (al gebeurd dit in de praktijk zelden). Wapens en munitie mogen ook niet bij elkaar opgeborgen zijn in de zelfde kluis en als de geweren opgeborgen zijn mogen er geen kogels in zitten en moeten ze op slot zijn met een zogeheten "trigger lock"

Ik ben hier nu voor de 2e keer, beide keren een half jaar en ik voel me nog net zo welkom als de eerste dag dat ik hier ben gekomen. Gewoon erg vriendelijke mensen die dag en nacht voor je klaar staan ongeacht de situatie of wat er aan de hand is, maar daar zal per streek ook veel verschil in zitten. Ik heb gewoon veel geluk gehad met de juiste omgeving te kiezen voor mij. Ben hier op de gok heen gekomen in 2011, gewoon gesolliciteerd op een functie online omdat ik graag een keer naar Canada wilde en daar ervaring op te kunnen doen, ik heb toen een super half jaar gehad, en sinds de dag dat ik terug was in NL heb ik heimwee gehad naar Canada, de omgeving en de mensen waar ik toen was. En gelukkig ben ik weer terug en hopelijk kunnen we hier blijven.

De veranderingen die ik zie tussen Nederland en Canada vind ik alleen maar positief, en dat is ook goed want anders ging ik naar het verkeerde land toe. Het enige enorme nadeel is geen rookworst en geen kroketten :lol:
Gebruikersavatar
GP Hoving
Super collector
Super collector
Berichten: 3828
Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
Land: Nederland
Locatie: Hague, Canada

Re: Mijn werk.

Bericht door GP Hoving » ma 10 nov 2014 19:31

De nieuwe foto update staat online op: http://www.farmphoto.com/thread.aspx?mi ... 15&pgIdx=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hermenj
Precision collector
Precision collector
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
Land: nederland
Locatie: ommen
Contacteer:

Re: Mijn werk.

Bericht door hermenj » wo 12 nov 2014 20:44

Super gaaf Geoff :D :D
Met Vriendelijke groet,
Hermen jansen
Plaats reactie

Terug naar “Tractoren”