Mijn werk.
Forumregels
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Een eigen dagboek bijhouden of 1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
ja daar dacht ik ook net an toen ik het geplaatst had. maakt niet ut erwin wist het ook niet
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
Geeft niet Herman de Diamond Z Tub heeft dus 1050pk cat motor. het is een monster van een machine zo'n Tub. maar hij valt in het niet bij de DZH 7000 waar fuhler ook 2 van heeft
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
boink!!!!!! sorry kviel even van men stoel. allekeises wat een bende pk's mag ook wel maarja. vandaag zat er nog een voorhamer in. dikke klap in een keer
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
een stuk metaal kan inderaad een flinke knal geven. maar kan ook heel veel schade aan richting. blijven sneldraaiers he.
de Diamond shredders hebben inderaad genoeg PK's de tub heeft 1050 en de 2 7000's hebben 1300pk motor. Diamond Z maakt zelf tub shredders tot 2100pk. deze heeft 2 Catepillar C27 motor. hier een PDFje http://www.diamondz.com/fileadmin/PDF/1463B_imp.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
de Diamond shredders hebben inderaad genoeg PK's de tub heeft 1050 en de 2 7000's hebben 1300pk motor. Diamond Z maakt zelf tub shredders tot 2100pk. deze heeft 2 Catepillar C27 motor. hier een PDFje http://www.diamondz.com/fileadmin/PDF/1463B_imp.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
was idd een beste klap. 100 meter verderop in de winkel hadden ze de klap nog gehoord. en die man heeft ook een paar slopers (ben even de naam kwijt van die dingen die rond draaien)
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
Hamers of Beitels. toen ik vrijda bij de schuur kwam stond de Tub in de werkplaats. was schade aan de rotor en zeefplaten. misschien had dat iets met die voorhamer te makenhermanjohndeere schreef:was idd een beste klap. 100 meter verderop in de winkel hadden ze de klap nog gehoord. en die man heeft ook een paar slopers (ben even de naam kwijt van die dingen die rond draaien)
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
lijkt me sterk is namelijk net vandaag gebeurt
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
haha oke. nouja dan is hij nou weer klaar weet niet wat er mee was dan. de kap stond open en ze waren bezit met de rotor volgens mij. zijn ze nog steeds bezig bij jullie dan ? wat shredderen ze daar dan ? groenafval zekerhermanjohndeere schreef:lijkt me sterk is namelijk net vandaag gebeurt
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
ze waren er vandaag een gister. idd een beste berg groen afval geschat op een 1216 kuub.
hij was er maandag rond een uur of negen tot 4 uur en vandaag wasie er om 8:30 tot een uurtje of 1 smiddags. hij zij dat als alles goed draaide hij ong 1000 kuub op een dag deed maar hij had vandaag ook al een uur stil gestaan vanwege de voorhamer
hij was er maandag rond een uur of negen tot 4 uur en vandaag wasie er om 8:30 tot een uurtje of 1 smiddags. hij zij dat als alles goed draaide hij ong 1000 kuub op een dag deed maar hij had vandaag ook al een uur stil gestaan vanwege de voorhamer
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
1000m3 per dag is groen is inderdaad een goed haalbare capaciteit voor een Tub. zo'n 7000 kan in B hout ( sloophout ) een capaciteit van zo'n 400m3/puur halen
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
ut was niet alleen groen maar ook wel bielzen en andere stukken hout, zoals: boomstammen, kapotte pallets en zo
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
Leuke machines om mee te werken hoor . Ik heb ook eens gewerkt met een tubgrinder, het merk weet ik zo niet meer, deze wordt gebruikt om stro te hakselen en aangedreven door een elektromotor. Wel mooi werk, alleen je moet er geen grote vuilnis zal met stropaktouw in de tobbe gooien. Dan heb je 2uur werk om hem weer schoon te maken en je motor staat in 1 keer stil .
Mvg, Bernard.
Mvg, Bernard.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
deze machines vreten alles behavle metaal. daar kunnen ze wat slecht tegen, voor de rest maakt het weinig uit. hout. groen. plastic. een steen af en toe maakt ook weinig uit maar een dikke voorhamer of een stuk H balk wordt al gouw minder
Laatst gewijzigd door Hans op za 27 dec 2008 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: DE ZOVEELSTE KEER: Quoten op direct voorgaande is VERBODEN
Reden: DE ZOVEELSTE KEER: Quoten op direct voorgaande is VERBODEN
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Re: Met welke machines werk ik ( update 10-12 )
Jah maar deze machine's waar jij mee "werkt" zijn ook een beetje groter dan waarmee ik gewerkt heb. En inderdaad staal kunnen ze slecht tegen, heb ook wel eens delen van de invoerband terug gevonden in de tobbe. En daar worden de hamers echt niet beter van. Daarbij komt nog dat er brandgevaar ontstaat omdat metaal op metaal slaat, met niet al te weinig vermogen.
Mvg, Bernard.
Mvg, Bernard.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12 - 01 )
Weer een reeks foto's van mijn kant. met een beetje tekst en uitleg er bij
houtsnippers op drukken op ons overslag terrein met een Volvo L90E. wordt dagelijks 1000m3 houtchips aangevoerd. de hootchips worden aangevoerd door een Fendt 820tms met beco silage kipper. Fendt 714 met beco silage kipper. Fendt 916 met haakarm carrier en Scania R420 met haakarm ( geen foto van )
Taludjes trekken met Cat 317B rupskraan:
Compost zeven met Volvo L70F en Doppstadt SM620 profi trommel zeef op compostering Vagroen in Grijpskerk. compost werd op 20mm afgezeeft capaciteit: afhankelijk van de vochtigheid van de compost tussen de 50 en 200m3 per uur.
Compost zeven met Volvo L70F ( andere als hierboven ) met Backers MTB-3 sterrenzeef. deze zeef is heel geschikt voor droge compost met een capaciteit van 2 tot 300m3 per uur.
Fietspad aanleggen in een natuurlijkbied bij Vlagtwedde (Gr). moet met de shovel ( Cat 928Gz ) het beton ophalen bij de toegangsweg en over zandpaden naar de bouwvakkers brengen
zand laden met Cat 928Gz op het zandepo
dat waren ze voor nu. volgende keer meer
- hermenj
- Precision collector
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: za 28 jun 2008 15:23
- Land: nederland
- Locatie: ommen
- Contacteer:
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
die cat op de laatste foto lijkt een behoorlijk klein shoveltje, maar in het echt is het toch wel een beste machine :p
- CornelisJ90
- Erelid
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
- Land: Nederland
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Wat vind je nou persoonlijk beter werken, Geoff? Die Cat of die Volvo wiellader?
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
absoluut Volvo ! het is eigenlijk een beetje het zelfde verhaal als Fendt - New Holland, je kunt een goedkopere shovel kopen. maar die is kwalitatief minder afgewerkt, neemt meer brandstof en heeft een lagere restwaarde maar is daar in tegen wel goedkoper. waarom een volvo:
- zuinig in gebruik ( 10L/uur tijden zeefwerk, cat zit veel hoger )
- beter zicht rondom de machine
- beter zicht op je bak en bakmes ( puinbak ) door de giekopstelling
- beter doseerbare bediening.
- gemakkelijke toegang to onderhoudspunten ( oliepijlen / vuldoppen, koelvloeistof. vetnippes enz )
- kleinere draaicircel,
- soepelere versnellingbak
- beter doseerbaar stuur ( 5 slagen van knik tot knik. cat is 3 slagen van knik tot knik )
- beter doseerbare rem en gaspedaal
- stevigere spatborden en kappen
- veel betere BSS ( Boom - Bucket Suspention ) wat resulteerd in minder gehobbel en geschok.
- betere instap van de cabine ( trappetje, handgrepen, deur )
hoe mooit dit alles ook klinkt. een volvo heeft ook een paar minpuntjes,
- de prijs. heel simpel
- je kunt vanuit de cabine niet ziet of de snelwissel open of dicht is. dit moet je elke keer controleren door de bak even heen en weer te klapperen
- meer smeerpunten op de machine( cat 23 nippels, volvo 28 nippels )
even voor de geintreseerde over ons wat ik bedoel met kwalitatief minder afgewerkt zowel binnen als buiten:
Cat 928Gz ( bouwjaar 11 - 2006 )
van buiten:
van binnen
Volvo L70F ( bouwjaar 01, 2007 )
van buiten
van binnen:
daar komt bij dat Caterpillar de 928H serie shovel heeft uitgebracht en daar sinds 1e week januari 2 van op het bedrijf zijn lopen beide ook bij een mobile zeef. deze shovel zijn van buiten ( op nieuwe stickers en komplampen na ) 0,0 veranderd van de G serie. zelf de cabine is van binnen nog exact het zelfde op de kilometer teller na. die is nu digitaal ipv anoloog. voor de rest allemaal het zelfde. gewoon jammer. heel jammer. had toch iets van caterpillar verwacht. ze bouwen perfecte kranen. maar kwa shovels kunnen ze niet mee komen.
- zuinig in gebruik ( 10L/uur tijden zeefwerk, cat zit veel hoger )
- beter zicht rondom de machine
- beter zicht op je bak en bakmes ( puinbak ) door de giekopstelling
- beter doseerbare bediening.
- gemakkelijke toegang to onderhoudspunten ( oliepijlen / vuldoppen, koelvloeistof. vetnippes enz )
- kleinere draaicircel,
- soepelere versnellingbak
- beter doseerbaar stuur ( 5 slagen van knik tot knik. cat is 3 slagen van knik tot knik )
- beter doseerbare rem en gaspedaal
- stevigere spatborden en kappen
- veel betere BSS ( Boom - Bucket Suspention ) wat resulteerd in minder gehobbel en geschok.
- betere instap van de cabine ( trappetje, handgrepen, deur )
hoe mooit dit alles ook klinkt. een volvo heeft ook een paar minpuntjes,
- de prijs. heel simpel
- je kunt vanuit de cabine niet ziet of de snelwissel open of dicht is. dit moet je elke keer controleren door de bak even heen en weer te klapperen
- meer smeerpunten op de machine( cat 23 nippels, volvo 28 nippels )
even voor de geintreseerde over ons wat ik bedoel met kwalitatief minder afgewerkt zowel binnen als buiten:
Cat 928Gz ( bouwjaar 11 - 2006 )
van buiten:
van binnen
Volvo L70F ( bouwjaar 01, 2007 )
van buiten
van binnen:
daar komt bij dat Caterpillar de 928H serie shovel heeft uitgebracht en daar sinds 1e week januari 2 van op het bedrijf zijn lopen beide ook bij een mobile zeef. deze shovel zijn van buiten ( op nieuwe stickers en komplampen na ) 0,0 veranderd van de G serie. zelf de cabine is van binnen nog exact het zelfde op de kilometer teller na. die is nu digitaal ipv anoloog. voor de rest allemaal het zelfde. gewoon jammer. heel jammer. had toch iets van caterpillar verwacht. ze bouwen perfecte kranen. maar kwa shovels kunnen ze niet mee komen.
- CornelisJ90
- Erelid
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
- Land: Nederland
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Aha, zit dat zo. Ja ik heb van de week een paar dagen op een L120C gezeten, en moet eerlijk zeggen dat ik zelden z'n fijne shovel heb gehad als die (ondanks 24.956 uur! ). Maar waarom hebben jullie geen centrale vetsmering op die dingen dan? Btw bij Volvo zit er meest op de snelwissel, aan het onderste frame, zegmaar waar de cilinder van de SW inzit, een soort pal aan allebei de kanten. Daarmee kan je zien of ze open en dicht zitten. Kijk maar een keer, denk dat het op die F ook wel zit
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
jij praat nu over een eurosteel snelwissel. die zit op de catepillar ook. op de volvo's zit een volvo snelwissel. dat is een ander systeem. als je de bak er aan hebt kun je niet zien of de pin er nou in of uit is. hier 2 foto's heb met een rode circel even duidelijk gemaakt wat ik bedoel. hoopt dat je het snapt.
geen centrale smering ? dat heeft verschillende redenen:
a. je hebt met automatische smering geen controle over hoeveel vet in welke nippen komt en of er daadwerkelijk vet in de nippel komt. niet elke nippel heeft even veel vet nodig. ook heeft niet elke nippe evenveel vet nodig. en het centrale smeer systeem verdeed over alle nippels even veel vet. je krijgt in de ene te veel vet en in de andere te weinig.
b. alle slangetjes zijn erg fradgile op de giek. als je bijv. grof sloopthout moet afzeven ( fractie 0 tot 200 mm ) kan een stuk hout die ergens klem tussen zit veel schade aanrichten op die kleine leidingen.
c. bij automatische smering moet je tijd nog een vetspuit bij je hebben voor het smeren van de achteras en cardanas onder die onder de shovel door loopt.
d. daar komt bij je mooi even de tijd hebt om te smeren aan het eind van de dag. de motor kan even een paar minuten stationair draaien en afkoelen. je loopt om de machine heen, je kunt zien als slangen beginnen te slijten of koppelingen lekken. als je automatische smering hebt loop je veel minder om de machine heen.
ik heb 3 jaar geleden nog wel op een L70C gereden. als jij de C serie al een fijne shovel vind wil ik jou kop wel eens zien als op een F serie shovel mag werken
geen centrale smering ? dat heeft verschillende redenen:
a. je hebt met automatische smering geen controle over hoeveel vet in welke nippen komt en of er daadwerkelijk vet in de nippel komt. niet elke nippel heeft even veel vet nodig. ook heeft niet elke nippe evenveel vet nodig. en het centrale smeer systeem verdeed over alle nippels even veel vet. je krijgt in de ene te veel vet en in de andere te weinig.
b. alle slangetjes zijn erg fradgile op de giek. als je bijv. grof sloopthout moet afzeven ( fractie 0 tot 200 mm ) kan een stuk hout die ergens klem tussen zit veel schade aanrichten op die kleine leidingen.
c. bij automatische smering moet je tijd nog een vetspuit bij je hebben voor het smeren van de achteras en cardanas onder die onder de shovel door loopt.
d. daar komt bij je mooi even de tijd hebt om te smeren aan het eind van de dag. de motor kan even een paar minuten stationair draaien en afkoelen. je loopt om de machine heen, je kunt zien als slangen beginnen te slijten of koppelingen lekken. als je automatische smering hebt loop je veel minder om de machine heen.
ik heb 3 jaar geleden nog wel op een L70C gereden. als jij de C serie al een fijne shovel vind wil ik jou kop wel eens zien als op een F serie shovel mag werken
- CornelisJ90
- Erelid
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
- Land: Nederland
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Er zit een wereld van verschil tussen een L70C of een L120C, in positieve zin voor de laatste dan . En btw ik heb meerdere keren met een L70E & F gewerkt. Maar met centrale smering zit er wel een stuk minder speling op na 10.000 uur En als je nog net geen 24 uur op een dag op de kuil mag in de mais, ben je maar wat blij met je centrale smering. En over dat hout, ligt dat niet aan de machinist? Niet om jou hoor Geoff, maar in het algemeen En nee ik praat met 100% zekerheid over een Volvo snelwissel
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
of er verschil zit tussen een 120c en 70c is logisch. tussen een 70e en 110e zit ook een wereld van verschil
dat door centrale smering na 10.000uur minde speling op de pennen zit is de grootste onzin. dat ligt puur en alleen aan de machinist en hoe hij met z'n machine om gaat. je moet jezelf aanleren elke dag te smeren. zoals ik al zei. het gaat niet alleen om het smeren. maar tijdens het smeren doe je ook een visuele controle van je machine. hierdoor merk je bijv op dat de boring van de bakpen los zit. dat een slangetje wat lekt of dat een las begind de scheuren in het frame. bij centrale smering heb je veel minder "contact" met je machine. dat is de reden waarom ik veel liever zelf smeer als dat ik het een systeem voor me laat doen.
ik heb bij m'n vorige werkgever ook op de kuil gestaan met verschillende shovels, maar je hebt hier echt wel even tijd om te smeren hoor. je gaat mij niet vertellen dat je daar geen tijd voor hebt.
ik weet 100% zeker dat jij NIET over een volvo snelwissel praat omdat je met een volvo snelwissel simpelweg de bak pennen niet kunt zien. ik zal morgen nog even foto's voor je maken. want dit is gewoon onmogelijk bij een Volvo snelwissel om de vergrendelingspennen te zien. de pennen en zelf de cylinders van de pennen zitten binnenin de snelwissel. de pennen zitten op de zeflde brede als de armen van het laadframe.. hierdoor kun je onmogelijk zien vanuit de stoel of de vergrendelingspennen nou in of uit zijn.
er is geen machinist die niet wat over de bak gooit op het frame. als dit met zand of mais oid gebeurd is dat niet zo'n ramp. maar als dit met grof hout gebeurd kun je gouw dingen kapot maken. zoals de slangetjes van de auto. smering.
zie dit aub niet als een persoonlijke aanval op jou Cornelis. ik ben het alleen niet eens met de dingen die je zegt
dat door centrale smering na 10.000uur minde speling op de pennen zit is de grootste onzin. dat ligt puur en alleen aan de machinist en hoe hij met z'n machine om gaat. je moet jezelf aanleren elke dag te smeren. zoals ik al zei. het gaat niet alleen om het smeren. maar tijdens het smeren doe je ook een visuele controle van je machine. hierdoor merk je bijv op dat de boring van de bakpen los zit. dat een slangetje wat lekt of dat een las begind de scheuren in het frame. bij centrale smering heb je veel minder "contact" met je machine. dat is de reden waarom ik veel liever zelf smeer als dat ik het een systeem voor me laat doen.
ik heb bij m'n vorige werkgever ook op de kuil gestaan met verschillende shovels, maar je hebt hier echt wel even tijd om te smeren hoor. je gaat mij niet vertellen dat je daar geen tijd voor hebt.
ik weet 100% zeker dat jij NIET over een volvo snelwissel praat omdat je met een volvo snelwissel simpelweg de bak pennen niet kunt zien. ik zal morgen nog even foto's voor je maken. want dit is gewoon onmogelijk bij een Volvo snelwissel om de vergrendelingspennen te zien. de pennen en zelf de cylinders van de pennen zitten binnenin de snelwissel. de pennen zitten op de zeflde brede als de armen van het laadframe.. hierdoor kun je onmogelijk zien vanuit de stoel of de vergrendelingspennen nou in of uit zijn.
er is geen machinist die niet wat over de bak gooit op het frame. als dit met zand of mais oid gebeurd is dat niet zo'n ramp. maar als dit met grof hout gebeurd kun je gouw dingen kapot maken. zoals de slangetjes van de auto. smering.
zie dit aub niet als een persoonlijke aanval op jou Cornelis. ik ben het alleen niet eens met de dingen die je zegt
- CornelisJ90
- Erelid
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
- Land: Nederland
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Ja het ligt aan de machinist. Praktijkvoorbeeldje, een kleintje maar. Een loonwerker bij ons in de buurt heeft 5 Beco Maxxim 360 kiepers, waarvan 4 centraal gesmeerd en 1 niet. Nu, na circa een jaar, zit er op de niet centraal gesmeerde kieper al mm's speling op de pennen. En dat houd je ook niet tegen, hoe vaak je ook smeerd. Want als je in het zand zit, moet je gewoon continue smeren, want het gaat overal tussen zitten. Nou scheeld het dat jullie niet veel grote putten hebben, cq veel schuifwerk op zandbanen want dan zie je het wel aan de shovel. Jullie machines worden wel vies, maar het is niet zo dat je eerst een stoomcleaner moet pakken om de vetnippels te kunnen vinden... Iets wat in de verhuur vaker voorkomt. Het ligt voor 100% bij de machinist, maar je word het snel zat hoor, om er lekker tussen te gaan staan en dan met een smerige jas in je cabine te gaan zitten En is een Volvo SW, ik weet het zeker Maar ik ben er al uit, dit bedoel ik dus. Rood is voor als de SW dicht is,en groen is open!
En ja misschien is het dan bij jullie iets minder hectisch, maar bij ons is het eigentlijk altijd heel erg druk op de kuil
En ja misschien is het dan bij jullie iets minder hectisch, maar bij ons is het eigentlijk altijd heel erg druk op de kuil
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
sorry cornelis. weer ben ik het niet met je eens
het verhaal wat je verteld over die beco is leuk.. en ik geloof ook wel dat het waar is. dat je het verschil kunt merken. maar nogmaal ik leg de oorzaak bij de chauffeur in kwestie en niet bij het hebben van centrale smering of niet. wat wij zelf op het werk zien is dat sommige kranen wel zijn uitgerust met centrale smering en deze kranen juist meer spelen hebben als de kranen die met de hand gesmeert worden. nou wil ik niet alles over 1 kam scheren. maar kraan/shovel machinist zijn in de regel vaak secuurder me smeren als een trekker chauffeur/machinist. als ik met een machine op pad ben geweest zorg ik altijd dat ik de machine heb gesmeert. dit doe ik 9 van de 10x aan het eind van de dag als ik weer bij de schuur ben of op de stalling, afhankelijk van het project natuurlijk. aan het eind van de dag. even om de machine heen lopen.
ik weet wel zeker dat een shovel die bij een zeef of shredder loopt zoals bij ons veel meer op z'n kloten krijgt als een shovel in het grondwerk. het is niet voor niks dat een shovel er bij ons met 7/8000 uur uit gaan. dan zijn ze gewoon af, klaar, versleten. wij hebben ook shovels in het "grondwerk" maar die houden het langer vol als de gene die bij een zeef of shredder zitten. vergeet niet dat je met zandbaan schuiven je bak 80% van de tijd aan de grond hebt en 95% van de tijd de bak niet hoger hebt dan de vooras. bij "load-carry" werk zoals bij een shredder / zeef heb je de bak 20% aan de grond, 60 % van op transport stand, dus met volle bak van de grond en 20 % de giek op volle hoogte met volle bak. dus je kunt je voorstellen wat zwaarden voor een shovel is. een shovel is gemaakt voor duw werk. op deze manier oefen je een constante druk uit op de pennen. met de bak steeds omhoog en naar beneden doen en rijden over terrein met de giekvering aan verander de druk op de pennen continu. hierdoor slijten ze harder als je niet smeer.
de foto die je laat zien is idd een volvo sw. en de manier waarop hij beweegt die je aangeeft is mij ook totaal duidelijk. ik heb alleen nog nooit op een volvo sw een groen of rood pijltje op de snelwissel zelf zien zetten zodat je kunt zien in welke stand hij staat.
bij m'n vorig baas had ik het ook altijd druk zat hoor in de mais. moest een claag jag 900 bij houden met een 60e of 70f afhankelijk welke shovel er stond. maar ik had altijd wel even tijd om te smeren hoor. ze kunnen de koffie wel inschenken ja. is toch nog te heet om te drinken. even snel smeren en je koffie is precies op drink temerathuur mijn evaring althans
het verhaal wat je verteld over die beco is leuk.. en ik geloof ook wel dat het waar is. dat je het verschil kunt merken. maar nogmaal ik leg de oorzaak bij de chauffeur in kwestie en niet bij het hebben van centrale smering of niet. wat wij zelf op het werk zien is dat sommige kranen wel zijn uitgerust met centrale smering en deze kranen juist meer spelen hebben als de kranen die met de hand gesmeert worden. nou wil ik niet alles over 1 kam scheren. maar kraan/shovel machinist zijn in de regel vaak secuurder me smeren als een trekker chauffeur/machinist. als ik met een machine op pad ben geweest zorg ik altijd dat ik de machine heb gesmeert. dit doe ik 9 van de 10x aan het eind van de dag als ik weer bij de schuur ben of op de stalling, afhankelijk van het project natuurlijk. aan het eind van de dag. even om de machine heen lopen.
ik weet wel zeker dat een shovel die bij een zeef of shredder loopt zoals bij ons veel meer op z'n kloten krijgt als een shovel in het grondwerk. het is niet voor niks dat een shovel er bij ons met 7/8000 uur uit gaan. dan zijn ze gewoon af, klaar, versleten. wij hebben ook shovels in het "grondwerk" maar die houden het langer vol als de gene die bij een zeef of shredder zitten. vergeet niet dat je met zandbaan schuiven je bak 80% van de tijd aan de grond hebt en 95% van de tijd de bak niet hoger hebt dan de vooras. bij "load-carry" werk zoals bij een shredder / zeef heb je de bak 20% aan de grond, 60 % van op transport stand, dus met volle bak van de grond en 20 % de giek op volle hoogte met volle bak. dus je kunt je voorstellen wat zwaarden voor een shovel is. een shovel is gemaakt voor duw werk. op deze manier oefen je een constante druk uit op de pennen. met de bak steeds omhoog en naar beneden doen en rijden over terrein met de giekvering aan verander de druk op de pennen continu. hierdoor slijten ze harder als je niet smeer.
de foto die je laat zien is idd een volvo sw. en de manier waarop hij beweegt die je aangeeft is mij ook totaal duidelijk. ik heb alleen nog nooit op een volvo sw een groen of rood pijltje op de snelwissel zelf zien zetten zodat je kunt zien in welke stand hij staat.
bij m'n vorig baas had ik het ook altijd druk zat hoor in de mais. moest een claag jag 900 bij houden met een 60e of 70f afhankelijk welke shovel er stond. maar ik had altijd wel even tijd om te smeren hoor. ze kunnen de koffie wel inschenken ja. is toch nog te heet om te drinken. even snel smeren en je koffie is precies op drink temerathuur mijn evaring althans
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Waar die groene en rode driehoekjes staan zit normaal links en rechts een lipje die kun je zien bewegen vanuit de cabine. Maar ik dacht dat al die nieuwe Volvo's dat ook getoond kregen op de boordcomputer. Ik heb wel eens gereden met een 70E en daar kon/moest je bij elke wissel weer een waarschuwing uit het scherm halen.
En wat smering betreft, het ligt vaak aan de chauffeur; je kunt best centrale smering toepassen echter moet je de chauffeur wel instrueren hoe er mee om te gaan. En als je werkt met vetnippels evengoed.
Het verhaal van het slijten van de pennen door het verschil in bak positie is geklets. De pennen die erin zitten zijn ervoor gemaakt, simpel zat. Daarbij wordt altijd rekening gehouden met de belasting en mogelijke slijtage. Wat wel klopt is van veel bewegen slijt iets.
En om nu te zeggen dat een shovel gebouwd is voor duw werk gaat mij even te ver, daar had je een bulldozer voor hoor. Een shovel wordt ook wel een wiellader genoemd.
Mvg, Bernard.
En wat smering betreft, het ligt vaak aan de chauffeur; je kunt best centrale smering toepassen echter moet je de chauffeur wel instrueren hoe er mee om te gaan. En als je werkt met vetnippels evengoed.
Het verhaal van het slijten van de pennen door het verschil in bak positie is geklets. De pennen die erin zitten zijn ervoor gemaakt, simpel zat. Daarbij wordt altijd rekening gehouden met de belasting en mogelijke slijtage. Wat wel klopt is van veel bewegen slijt iets.
En om nu te zeggen dat een shovel gebouwd is voor duw werk gaat mij even te ver, daar had je een bulldozer voor hoor. Een shovel wordt ook wel een wiellader genoemd.
Mvg, Bernard.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
je kunt van zowel de D, E en F serie op het display zien of de vergrendelingspennen in en uit zien. als je het knopje over haald krijg je een herinnering om te controleren of de vergrendelingspennen er daadwerkelijk in zitten. hierna druk je bij de D en E serie op "Select" en bij de F serie op "esc" dus voor veiligheid van jezelf en andere controleer je altijd of de bak vergrendeld is. en dat kun je niet vanuit je stoel zo zien. hierdoor laat je de bak even maximaal uitkiepen en als hij er dan in blijft hangen zitten de vergrendelingspennen er in. je zult niet de eerste zijn die door het niet controleren van de snelwissel over de kop slaat met de shovel doordat hij over z'n eigen bak heen rijd !
het verhaal van het slijten van pennen of niet ik zeker geen onzin. sterker nog het wordt door verschillene bouwmachine dealers bevestigt dat duwwerk voor een shovel minder slijtage op levert als "load&carrie" werk. vanaf elke fabrikant worden de machinis tot het uiterste getest om hun kwaliteit te waarborger. dat is niet meer dan logisch. maar het soort werk waar je in zit met een bepaalde machine heeft wel degelijk invloed op de slijtage van de machine .
je hebt er helemaal gelijk in dat een shovel niet gemaakt is voor alleen duw werk. ik doelde met deze uitspraak er meer op dat hij minder slijt met dit werk. ik had er even anders neer moeten zetten.
het verhaal van het slijten van pennen of niet ik zeker geen onzin. sterker nog het wordt door verschillene bouwmachine dealers bevestigt dat duwwerk voor een shovel minder slijtage op levert als "load&carrie" werk. vanaf elke fabrikant worden de machinis tot het uiterste getest om hun kwaliteit te waarborger. dat is niet meer dan logisch. maar het soort werk waar je in zit met een bepaalde machine heeft wel degelijk invloed op de slijtage van de machine .
je hebt er helemaal gelijk in dat een shovel niet gemaakt is voor alleen duw werk. ik doelde met deze uitspraak er meer op dat hij minder slijt met dit werk. ik had er even anders neer moeten zetten.
- CornelisJ90
- Erelid
- Berichten: 3995
- Lid geworden op: di 19 jul 2005 9:30
- Land: Nederland
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Met welke machines werk ik ( update 12-01 veeeeel foto's )
Ja dat over je eigen bak heen rijden klopt wel ja, er was er bij de firma Oskam ook zo een. Maar je hebt wel gelijk over dat slijten, maar net wat Bernard zegt, daar zijn ze voor gebouwd.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 18 - 02 )
en dan gaan we nu weer ontopic met wat foto's
dit keer wat foto's van B hout verkleinen in de haven van Vlaardingen ( Rotterdam ) de shredder is een Doppstadt buffel met een 550pk Dymler Chrisler motor. de machine is een zogehete "langzaamdraaier" de rotor draait op 32rpm. de capaciteit ligt zo rond de 250m3 per uur met een fractie grote van 0 tot 200mm. de shredder wordt geladen door een Caterpillar M315C en het verkleinde hout wordt op de bult schoven door een Caterpillar 928Gz.
de rotor en tegenkam waar de tanden en het hout door draaien ( links )
shredder even verzetten.
Caterpillar 928Gz
Caterpillar M315C
het resultaat na 4 lange dagen volop draaien: een lege houtplaat
en een GROTE bult met hout snippers.
foto vanaf de pier genomen. de Cat 966g die er voor staat is zo'n 4 hoog
dit keer wat foto's van B hout verkleinen in de haven van Vlaardingen ( Rotterdam ) de shredder is een Doppstadt buffel met een 550pk Dymler Chrisler motor. de machine is een zogehete "langzaamdraaier" de rotor draait op 32rpm. de capaciteit ligt zo rond de 250m3 per uur met een fractie grote van 0 tot 200mm. de shredder wordt geladen door een Caterpillar M315C en het verkleinde hout wordt op de bult schoven door een Caterpillar 928Gz.
de rotor en tegenkam waar de tanden en het hout door draaien ( links )
shredder even verzetten.
Caterpillar 928Gz
Caterpillar M315C
het resultaat na 4 lange dagen volop draaien: een lege houtplaat
en een GROTE bult met hout snippers.
foto vanaf de pier genomen. de Cat 966g die er voor staat is zo'n 4 hoog
- Fendt 936
- Erelid
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: vr 23 dec 2005 8:58
- Land: Nederland
- Locatie: Zuidbroek
Re: Met welke machines werk ik ( update 18 - 02 )
Wat doen ze eigenlijk met dat verkleinde hout? Voor de verbranding in een energiecentrale??
Die rotor lijkt wel erg veel op die wij thuis in de sap pers hebben zitten, alleen is deze dan een beetje veel groter.
Mvg, Bernard.
Die rotor lijkt wel erg veel op die wij thuis in de sap pers hebben zitten, alleen is deze dan een beetje veel groter.
Mvg, Bernard.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 18 - 02 )
dit hout wordt verbrand in een biomassa centrale en dat heet dan "groene stroom" normaal staat er nog een zeef achter de shredder om de stoffractie uit het geshredder prodcut te zeven. deze zeef is een powerscreen warrior 1800 3 fractie zeef. ( zie de foto ) hij haald de "over fractie" ( 200mm + ) en de stoffractie ( 0 tot 5mm ) uit het product. hierdoor krijg je hoogwaardig brand hout. aagezien deze vracht voor een duitse verbrander is. en hun geen probleem maken van stof en over fractie maar meer kijken naar een goedkoop product staat de zeef er niet achter.
de rotor heeft inderdaad wel iets weg van een sap pers idd. alleen draait deze wel iets meer capaciteit als een sappers
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
Re: Met welke machines werk ik ( update 18 - 02 )
Tja, in Nederland zeuren ze overal over. Duitsers zijn vet makkelijk, weet ik van de mestbonnen Nog wat leuks gedaan vandaag, Geoffrey?
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik ( update 18 - 02 )
Ik doe elke dag wat leuks sjoerd. plezier in je wekr heet zoiets
Vandaag weer een dagje op de Caterpillar 317B door gebracht, ik moest compostbulten omzetten. dit is een ex-soma college kraan.
's Morgens even tanken in de sneeuw.
De binnenkant van de cabine.
op de sokjes er in. zoals het hoord
317B, bouwjaar 2001
en de laatste. vanaf de bak genomen. wel een leuke foto vond ik.
- GP Hoving
- Super collector
- Berichten: 3828
- Lid geworden op: zo 30 dec 2007 15:46
- Land: Nederland
- Locatie: Hague, Canada
Re: Met welke machines werk ik (21-2 lijst & fotos van machines)
wat foto's van een aantal machines van Fuhler waar ik foto's van heb
Kranen
Caterpillar 330C
Caterpillar 325C Long Reach
Caterpillar 323D
Caterpillar 320C
Caterpillar 318B
Caterpillar 317b
Caterpillar 312C op speciale 1.30 moerras rupsen
Caterpillar 312B
Caterpillar M318C
Caterpillar M318D
Caterpillar M315C
nog een Caterpillar M315C
en nog eentje
Komatsu PC210 lc 6
Komatsu PC210 lc 7
nog een Komatsu PC210 lc 7
en de mobiele midi. een Komatsu PC75
Shovels
Volvo L150E
Volvo L120E
Volvo L110E
Volvo L110E
en nog eentje
Volvo L90E
Volvo L70F
en nog een Volvo L70F
Caterpillar 928Gz, 2e serie, europeese uitvoering
Caterpillar 928Gz, 2e serie, amerikaanse uitvoering
Caterpillar 928Gz, 2e serie, europeese uitvoering
Caterpillar 928G, 1e serie. europeese uitvoering
Bulldozers
Caterpillar D6N
Komatsu D61 px
De Hout Shredders / Hout Verkleinders:
we beginnen met een scanie 134 torpedo met "giotine shredder" opbouw. hier is het shredder werk allemaal mee begonnen
Scania 480 en Daf CF480 beide met een Diamond DZH 7000 shredder met een 1300PK Caterpillar V12, de enige 2 in europa.
beide Diamond Z DZH 7000 zijn ondertussen in de bedrijfskleuren van Fuhler gespoten, dit is nr. 1, de oudste uit 2006
en Diamond Z DZH 7000 nr 2 uit 2007. het verschil? bijna niks. nr 1 heeft een metaalbandje die je over de achterband kunt klappen. dat heeft nr 2 niet.
naast de 2 Diamond Z horizontale verkleinders is er ook een Diamond Z DZ 1460 B tub shredder aanwezig. deze met een 1000pk Caterpillar V12
kwa shredders is het niet alleen maar Diamond Z wat de klok slaat. er zijn ook een aantal Doppstadt & Jenz shredders. eerst de Doppstadt shredders. hier 1 van de 2 Doppstadt DZ 750 Kombi. in deze shredders liggen Daimler Chrysler V8 800pk motoren.
Een Doppstadt DW3060SA is ook aanwezig, deze met een 500pk V8 Daimerl Chrysler motor
Doppstadt AK430, met een 430pk 6cyl. Daimler Chrysler motor
Doppstadt AK600, met een 600pk V8 Daimler Chrysler motor
Een Jezn AZ660 shredder met een 600pk Daimler Chrysler motor
en de laatste. ook een Jenz maar van het tupe HEM581. dit een aftaks aangedreven hout chipper. hier staat de Claas Xerion voor te brullen.
Zeven:
Neuenhauser Supercreener, 2 fractie sterren zeef.
Backer MTB-3, 3 fractie sterrenzeef op rupsstel
Powerscreen Chieftain 2100 Bi-tech, 3 fractie schudzeef, de enige in europa
Powerscreen Warrior 1800, 3 fractie schudzeef. 3 stuks
Powerscreen Warrior 1400, 3 fractie schudzeef. 5 stuks
Doppstadt SM620 profi, 2 fractie trommelzeef. 2 stuks
Dumpers
2 stuks Volvo A30E en 1x A25D
2 stuks Bell A30 rupsdumpers
Trekkers
Claas Xerion 3800 vc trac
Fendt 930tms
Fendt 916
Fendt 820tms, 3 stuks
Fendt 714
New Holland TM155
Vrachtwagens
Scania 360 4x2
Scanai 380 6x2
Scania 420 6x4, deze auto hoord bij de Diamond DZH 7000 nr 2
Scania R420 8x2
Daf CF420, deze aut hoord bij de Diamond DZH 7000 nr 1
Daf XF95, 410 ( rechts)