Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Forumregels
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
1:1 foto's plaatsen? geen probleem. Lees wel even de vernieuwde regels door
Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Volg hier de restauratie van de Kramer met maaibalk!!
Laatst gewijzigd door Hendrik op za 21 jun 2008 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer K12th???
Hier is een website met info over Kramer tractoren http://www.kramerpagina.nl.
Groetjes Jan
Groetjes Jan
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer Kl11??
Als ik de foto's van Hans bekijk en nog een paar foto's op internet geloof ik dat ik toch een kramer kl11...
Kan Hans mij daar iets meer over vertellen???
Kan Hans mij daar iets meer over vertellen???
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???
Ik weet niet wat je nog meer wilt weten?Hans schreef:Gisteren eens bij een oude dealer van Kramer geweest en best veel info gekregen.
Motor is een Deutz F 1 L 612, met 11 pk.
Versnellingsbak is een ZF A 5. Dit houdt in dat er 5 versnellingen vooruit zijn en 1 achteruit.
Topsnelheid ligt rond de 20!! km/h.
Eigengewicht is 870 kg en de trekker is 2.33 m lang 1.5 m breed en 1.42 m hoog.
Hij is uitgerust met een 540 toeren aftakas die 10 pk levert.
Verder zit op dit type geen hef.
De remmen zijn wel bijzonder: 3 pedalen wel aan de rechterkant, meest linkse voor linker wiel, meest rechtse voor rechter wiel en de middelst voor....... juist ja de beide achterwielen.
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???
Heb je ook problemen gehad met de remmen, als ze bleven hangen?
Heb je evt. een werkplaatshandboek die ik zou mogen kopieeren?
Heb je evt. een werkplaatshandboek die ik zou mogen kopieeren?
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???
Ik heb geen werkplaats handboek.
Ja wij hebben inderdaad problemen gehad met de rem van het rechterwiel. Deze kwam bleef hangen. Tijdelijke oplossing is: onder de treeplank (waar je voeten opstaan tijdens het rijden) zie je een pal, deze moet je naar beneden tikken met een hamer oid. De oorzaak van het probleem bij ons was zand in het mechanisme en een gebroken veer. Dus je doet er verstandig aan om het wiel er eens af te halen en alle stangen ed te volgen.
Ja wij hebben inderdaad problemen gehad met de rem van het rechterwiel. Deze kwam bleef hangen. Tijdelijke oplossing is: onder de treeplank (waar je voeten opstaan tijdens het rijden) zie je een pal, deze moet je naar beneden tikken met een hamer oid. De oorzaak van het probleem bij ons was zand in het mechanisme en een gebroken veer. Dus je doet er verstandig aan om het wiel er eens af te halen en alle stangen ed te volgen.
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???
Ok.. Bedankt, ik heb het met het linkerwiel zal het volgende week is een keertje los halen.
Bedankt voor de tips
Zal z.s.m foto's plaatsen!!
Bedankt voor de tips
Zal z.s.m foto's plaatsen!!
Re: Wie kan mij wat informatie geven over een Kramer KL11???
hier wat foto's toen ik hem ophaalde..
broertje op de Kramer en ik slepen op de John Deere!
broertje nog een keer...
En ik op de Kramer
komen nog meer!!
broertje op de Kramer en ik slepen op de John Deere!
broertje nog een keer...
En ik op de Kramer
komen nog meer!!
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Lijkt verdacht veel op een KL11 inderdaad.
Mijn intresse is gewekt
Laat je de maaibalk erop zitten -> zo nee graag een berichtje naar mij
Mijn intresse is gewekt
Laat je de maaibalk erop zitten -> zo nee graag een berichtje naar mij
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
@Hans
Ja zeker houd ik de maaibalk!
Kan wel aan een andere maaibalk komen maar moet dan wel aangepast worden.... Is eigenlijk eentje voor in de hef....
Ik heb hem in een blauwe kleur komt u dat ook bekend voor?
Ja zeker houd ik de maaibalk!
Kan wel aan een andere maaibalk komen maar moet dan wel aangepast worden.... Is eigenlijk eentje voor in de hef....
Ik heb hem in een blauwe kleur komt u dat ook bekend voor?
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Als eerste U mag wel je tegen mij zeggen hoor.
De blauwe kleur klopt niet. Kramer heeft (zover ik weet) groene en rode trekkers gemaakt. dit type moet zeker weten groen zijn. Zie de foto's in "mijn" topic.
mbt maaibalk, ik wil alleen een orginele.
Groeten Hans
De blauwe kleur klopt niet. Kramer heeft (zover ik weet) groene en rode trekkers gemaakt. dit type moet zeker weten groen zijn. Zie de foto's in "mijn" topic.
mbt maaibalk, ik wil alleen een orginele.
Groeten Hans
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Heb de achterbrug los gehad: als nieuw de met een pen geschreven code staat nog op de tandwielen!!!
De versnellingsbak los gehad: schakelmechanisme versleten
De rem het veertje gebroken en muurvast... Kan hem met de hamer bijna niet terug slaan
Zo weer een beetje op de hoogte..
De versnellingsbak los gehad: schakelmechanisme versleten
De rem het veertje gebroken en muurvast... Kan hem met de hamer bijna niet terug slaan
Zo weer een beetje op de hoogte..
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Oef zo te zien zit er dan nog veel werk in.
Maar rustig blijven en goed nadenken, dan kom je met de juiste materialen tot een mooi resultaat.
Vraag anders bij Rietman Hasselt eens wat die nog aan onderdelen hebben, over het algemeen hebben ze nog veel van dit materiaal.
Groeten Hans
Maar rustig blijven en goed nadenken, dan kom je met de juiste materialen tot een mooi resultaat.
Vraag anders bij Rietman Hasselt eens wat die nog aan onderdelen hebben, over het algemeen hebben ze nog veel van dit materiaal.
Groeten Hans
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
zo eindelijk weer een update...
hier issie in de primer
velg geschuurd
hier istie gespoten en de velgen moeten nog in de kleur (rood)
veel werk aan gehad.. maar schiet nou al aardig op. het is al weer wat verder dan op de foto's... de voorwielen zijn al weer rood, en weer veel onderdelen op gebouwd...
hier issie in de primer
velg geschuurd
hier istie gespoten en de velgen moeten nog in de kleur (rood)
veel werk aan gehad.. maar schiet nou al aardig op. het is al weer wat verder dan op de foto's... de voorwielen zijn al weer rood, en weer veel onderdelen op gebouwd...
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Leuke projecten zijn dat altijd! Ziet er al erg goed uit, dan heb je straks ook eer van je werk. Als het weer dan straks wat beter is, kun je mooi rondtoeren. Ook al met de maaibalk aan de gang geweest? Succes er nog mee!
- tim schenk
- Precision collector
- Berichten: 1624
- Lid geworden op: zo 25 nov 2007 19:53
- Land: Nederland
- Locatie: Schagen (NH)
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Leuke trekkertje zo
Gr Tim
Gr Tim
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
de maaibalk ben ik nu aan het schuren... moet nog even in de primer en een zwart laagje...
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Ziet er erg mooi uit, heel leuk trekkertje!
Ik ben zelf ook bezig met de restauratie van een oldtimer, een Porsche 218.
IK vroeg me alleen af hoe je alles schoon hebt gemaakt voor je ging spuiten en hoe je alles geschuurd heb. IK ben er nog niet aan toe maar ik vraag me het gewoon af omdat je veel zit met moeilijk bereikbare plekjes en dergelijke.
Ik ben zelf ook bezig met de restauratie van een oldtimer, een Porsche 218.
IK vroeg me alleen af hoe je alles schoon hebt gemaakt voor je ging spuiten en hoe je alles geschuurd heb. IK ben er nog niet aan toe maar ik vraag me het gewoon af omdat je veel zit met moeilijk bereikbare plekjes en dergelijke.
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
het grootste gedeelte met een slijpkop met een staalborstel.. de kleine hoekjes met een boormachine en een klein borsteltje vooraan.. en als je gaat spuiten spuit je er eerst even wasbenzine overheen en laat dat verdampen en dan de goede kleur verf of primer.
Ik raad je aan om hem ergens te laten stralen, want dat schuren is wel een heidens karwei...
Ik raad je aan om hem ergens te laten stralen, want dat schuren is wel een heidens karwei...
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Oke, ik heb nu al het plaatwerk en al wat losse onderdelen al gedaan met een slijpkopje op een boormachine. Maar ik ga denk ik dan ook wel een staalborstel aanschaffen voor op de slijptol voor de trekker zelf, dit is dan waarschijnlijk wat handiger voor de grotere vlakken.
Reinig je met de wasbenzine dan veel, gaat herimee dan ook nog bijvoorbeeld olie en smeer vanuit moeilijk bereikbare plekjes er vanaf ?
Schuren lijkt me ook wel een rotklus ja, maar stralen is natuurlijk ook weer heel wat duurder.
Reinig je met de wasbenzine dan veel, gaat herimee dan ook nog bijvoorbeeld olie en smeer vanuit moeilijk bereikbare plekjes er vanaf ?
Schuren lijkt me ook wel een rotklus ja, maar stralen is natuurlijk ook weer heel wat duurder.
- Spiekker; S.J.B.
- SUPERFARMER!
- Berichten: 10112
- Lid geworden op: di 13 sep 2005 15:06
- Land: Nederland
- Locatie: Dwingel, Drenthe
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Jeroen.
Wij hebben indertijd de IH 533 gestript van plaatwerk en daarna met de Kärcher bewerkt (eerst inzepen, toen koffie drinken en daarna afspuiten). Kan me niet herinneren dat er nog rommel opzat... Mooier is eigenlijk een heetwaterspuit/stoomcleaner, aangezien olie en vet dan makkelijker wegspoelen.
Wij hebben indertijd de IH 533 gestript van plaatwerk en daarna met de Kärcher bewerkt (eerst inzepen, toen koffie drinken en daarna afspuiten). Kan me niet herinneren dat er nog rommel opzat... Mooier is eigenlijk een heetwaterspuit/stoomcleaner, aangezien olie en vet dan makkelijker wegspoelen.
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
ja heb um eerst ook schoon gemaakt met de stoomcleaner... mar ik bedoelde voor dat je ging spuiten even met wasbenzine inspuiten...
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Oke, ik heb hem zo goed als het kon schoongemaakt met de hogedrukspuit, maar stoomcleaner werkt nog veel beter volgens mij.
Ja dat dacht ik al, dat is meer om te onstmetten en stofvrij te maken. IK kan beter proberen om alles zo schoon mogelijk te maken met de hand, op zich is dat nog best te doen met remreiniger en een beetje doekjes enzo.
Ja dat dacht ik al, dat is meer om te onstmetten en stofvrij te maken. IK kan beter proberen om alles zo schoon mogelijk te maken met de hand, op zich is dat nog best te doen met remreiniger en een beetje doekjes enzo.
- Remi
- Farmer Control
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 18 sep 2007 20:20
- Land: Nederland
- Locatie: Gapinge (Zeeuwland)
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Ik ben nu mijn Dexta met een naalhamer, of naaldafbikhamer aan het kaalmaken. Deze werkt gewoon op de compressor. Het kost wel redelijk wat tijd, maar net gietijzer krijg je er redelijk goed kaal mee. Glad plaatwerk is niet echt aan te raden aangezien je kleine putjes krijgt.JeroenL schreef:Oke, ik heb nu al het plaatwerk en al wat losse onderdelen al gedaan met een slijpkopje op een boormachine. Maar ik ga denk ik dan ook wel een staalborstel aanschaffen voor op de slijptol voor de trekker zelf, dit is dan waarschijnlijk wat handiger voor de grotere vlakken.
Reinig je met de wasbenzine dan veel, gaat herimee dan ook nog bijvoorbeeld olie en smeer vanuit moeilijk bereikbare plekjes er vanaf ?
Schuren lijkt me ook wel een rotklus ja, maar stralen is natuurlijk ook weer heel wat duurder.
Hier zo'n ding. Is gewoon een beitel, maar dan allemaal naaldjes (Diameter ong. 5 mm) die tegen je voorwerp aantrillen.
Re: Restauratie Kramer KL11 met maaibalk!!
Je tikt dan in principe gewoon de verf van je trekker af, voor de motor e.d. wel handig idd. Alleen heb je er dan wel een compessor voor nodig en zijn ze best wel prijzig.